Det hele startet med et fin fint hjubyggekurs ute i vakre Hølen, og Johnsen Frameworks @saturocc.
Truls Johnsen @johnsenframeworks og Rasmus Leiro @mekkeboka holder hjulbyggekurs, the basics! Med ett fremtidig ønske om hjubygging var dette knall!
Kort tid etter skjer det. Lite visste jeg (eller burde jeg visst) at lite lufttrykk og en stein skulle være undergangen for min kjære Nextie felg. Hjulhavari passet ekstremt dårlig. Trysil stod som en sol i horisonten for en sliten 2 barnsfar og dette var krise! Dette førte til ett akutt behov for nytt hjul, ny nextie felg tok for lang tid og ble skrotet - følgende ble derfor gjeldene.
Byggetråd, bakhjul:Nav: Hope Pro 2 EVO nav - check, hadde dette. 28 hull
Felg: Stans Notubes Arch MK3 29" (28 hull duh)
Eiker: DT Swiss Comp 2.0/1.8 på drivsiden,
DT Swiss Revo 2.0/1.5 nondrivsiden
Eikenippler: DT swiss pro lock svart
Lesestoff: Professional guide to wheelbuilding 7th edition, Roger Musson.
Gjennom ventilhullet skimtes "Hope" - skulle visst være slik
Nybegynner feil:
Hvorfor ikke gå større og bredere og bedre!? Notube Flow! - eh ikke hadde jeg tenkt over at jeg hadde 28 hull i navet og ikke 32 - første bytte - nye eiker måtte til også. Klokken var også passert oslosportslager sin åpningstid - Bah!
Dag to god plan - felg med 28 hull - og nye eikelengder (igjen).
Drar til Hølen hos Truls for litt ekstra utstyr og en mentor i bakgrunnen. Igrunnen knall god plan. Frem til jeg forsøker å feste eikeniplene som skulle være knall - Squorx - knall gode, i feil størrelse (1.8mm)... 0.2 mm pøkk. Barn skal hentes etter skole - stress! What to do! Heldigvis er gode gamle Drøbak ikke så langt unna - Claes Henrik vet råd! Tusen takk!
Hjulet ble bygget, er true og etter hva jeg har fått for meg velbygget. Rakk akkurat og hente poden på AKS! Knall.
Takk til Ole Blokhus for verdifulle tips.
Dette var morro og behøver gjentagelse. Helst uten småfeil.