Har 3 vinskap, uten at jeg er en ekspert på området. Men erfaringen min er at de fleste vinskapene fungerer bra, dvs at de klarer å holde 12 C, som stort sett er det som det anbefales av temperatur. Det minste vinskapet vårt, som holder ca 20 flasker, slet litt med å holde temperaturen i sommervarmer i år. Men ellers tror jeg det her er så enkelt som å finne en størrelse og design som en ønsker til en grei pris. Det er også ofte liten prisforskjell mellom mindre og større vinskap, så om du har plass ville jeg ha kjøpt størst mulig skap.
Hvorfor så lite skap? Er det for lagring så er det garantert for lite over tid. Korttidslagring - ekstra kjøleskap der du kjører opp temperaturen fungerer også.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Jeg må ha det i oppholdsrom(stua) så det begrenser både størrelsen og støynivå. Det frister å kjøpe et billig skap på Finn men litt kjipt hvis det bråker for mye.
Jeg har et lite vinskap som passer under benkeplate. Tre flasker i bredden, 4 hyller. (tror jeg)
det bråker en del, spesielt om sommeren da kompressoren går veldig ofte for å holde alt kaldt. Mulig det hadde vært bedre om døra ikke hadde glass, men skikkelig isolasjon?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Nå kan jeg lite om dette, men mener å ha lest et eller annet sted at kompressorbaserte skap ikke er optimalt med tanke på lagring over litt tid. Årskak skulle visstnok være de vibrasjonene kompressoren lagde og at disse ikke var heldige for vinen. Korriger meg gjerne og om jeg er helt på viddene opplys meg med ny viten :-)
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
Spørsmålet er om kompressorer rister skapet eller ikke, men du er inne på noe. Det sagt, et skap som står i ei stue vil uansett være utsatt for vibrasjoner ofte når noen går forbi.
Men - et så lite skap så vil jeg tro at langtidslagring (mange år) ikke er tema her? I så tilfelle spiller vibrasjoner det siktes til liten, om noen, rolle.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Nå kan jeg lite om dette, men mener å ha lest et eller annet sted at kompressorbaserte skap ikke er optimalt med tanke på lagring over litt tid. Årskak skulle visstnok være de vibrasjonene kompressoren lagde og at disse ikke var heldige for vinen. Korriger meg gjerne og om jeg er helt på viddene opplys meg med ny viten :-)
hehe, vi langtidslagrer i max èn mnd. I enkelte perioder kanskje til og med ett helt år for spesielle flasker.
Men i de fleste tilfeller er "lang tid" kanskje en uke eller to.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Om det er perspektivet betyr slike vibrasjoner ingenting. Og, et kaldt skap vil antagelig være vel brukbart til formålet - temperaturen vil da ikke ødelegge vin så fort om horisonten er < 12 mnd.
Vårt Miele-skap har kompressor, men påstås likevel å være vibrasjonsfritt
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Nettopp! Det har med opphenget å gjøre. Har flere skap selv, med og uten kompressor - de rister ikke. (disse er dog ikke små).