Sikkert godt tips, og jeg kommer til å gjøre det under vinterservice.. Men.. Hvor får jeg tak i sånn hylse som man kan bruke for å bytte innvendige wire? Synes det er et h.... hver gang.
Jeg fikk kjøpt en girkabelstrømpe av ukjent opprinnelse fra det lokale sykkelverkstedet. Fjernet ytre strømpe med kniv og dermed satt jeg igjen med en sånn tynn gjennomsiktig indre strømpe. Arbeidet tok mer enn 15 minutter med tollekniv (!) og skuffelsen var middels stor da det viste seg at gjennomføringene på sykkelen (Cannondale Synapse med karbonskrog) min er så trange at det ikke går an å få dette tynne røret ut (eller inn) gjennom rammen. Dette gjelder gjennomføringene oppe ved styret. Fra kranken og bakover funker det i og for seg, men det er ikke den vanskelige biten. Med andre ord kan det lønne seg å sjekke om denne teknikken kan brukes på din sykkel..
Som plaster på såret sitter jeg igjen med et langt tynt rør i plast, det kan muligens brukes til kroppen i laksefluer av typen silver shadow, og kanskje en litt spicy fiskehistorie ("bare måtte ha flue så jeg flådde girkabelen på en sykkel, sprang ned til elva og bom - der satt laksen") , et tiårs forbruk med 2 meter lange veldig tynne strenger - og en ordre på ny skifter

Dersom jeg tilslutt greier å fikse den gamle, får den være reserve...nå vil jeg ut og sykle igjen!