Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Åpne opp gir/bremse hendel (ultegra)

Åpne opp gir/bremse hendel (ultegra) #2505244 26/08/2018 20:20
T
t-72 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Mekkespørsmål: kabelen til bakgiret mitt røk helt inne i hendel/spakesystemet på mitt shimano ultegra oppsett. Jeg mistenker at det er noen fliser fra den ødelagte kabelen som har funnet veien inni mekanikken. Det klikker iallefall ikke fint 10 opp og 10 ned lenger, det går 3-4 klikk og så blir det full stopp.
Jeg vil gjerne åpne skifteren for å inspisere, renske og fikse den, men det er ganske vrient å få løs selve hendlene. I følge shimano sine tekniske manualer skal det være en slags låsesplint (E-ring på engelsk) som må løsnes med et spesielt verktøy. Dette spesielle verktøyet er det ingen forhandlere som jeg kan finne som selger, altså antar jeg at dette må kunne la seg løse uten shimano e-ring tool (tm) ? Jeg har prøvd med en pinsett men den e-ringen er jo veldig tynn og sitter klint inni plastikken, så den er ikke akkurat lett å få tak på.
(oops: burde kanskje nevne at det er en nest-siste generasjon ultegra, 6800 heter det vel).

Re: Åpne opp gir/bremse hendel (ultegra) [Re: t-72] #2505307 27/08/2018 07:38
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
De selger verktøy for å fjerne låseringer på biltema bla. Det er en e type låsering, kalles også for hestesko. Har sikkert flere navn også. Som oftest kan du fjerne disse med et lite flatskrujern eller en nebbtang. Pass på at du løsner den et sted hvor det er ryddig, for de har en tendens til å fly avgårde.

Re: Åpne opp gir/bremse hendel (ultegra) [Re: t-72] #2505344 27/08/2018 08:47
H
Hincapie Offline
Avhengig
Avhengig
H
Det samme skjedde hos meg, med Shimano 105 hendler.
Hvis konstruksjonen er noenlunde lik, bør du kunne få tak i wire-restene med en liten tang/pinsett fra de små åpningene på siden. På 105 er det et u-formet plastdeksel som lett vippes av, vet ikke om det er likt på Ultegra.

Re: Åpne opp gir/bremse hendel (ultegra) [Re: t-72] #2505410 27/08/2018 11:04
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For å gjenta meg selv enda en gang:
Dett er et klassisk Shimanoproblem. Bytt wirer hver 5000 km eller årlig. Problem løst.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Åpne opp gir/bremse hendel (ultegra) [Re: t-72] #2505549 27/08/2018 19:20
Lucifer- Offline
Entusiast
Entusiast
Sikkert godt tips, og jeg kommer til å gjøre det under vinterservice.. Men.. Hvor får jeg tak i sånn hylse som man kan bruke for å bytte innvendige wire? Synes det er et h.... hver gang.

Edit:
Funker denne?
Link

Redigert av Lucifer-; 27/08/2018 19:42.
Re: Åpne opp gir/bremse hendel (ultegra) [Re: Valentino] #2506131 29/08/2018 20:02
T
t-72 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Sitat: Valentino
For å gjenta meg selv enda en gang:
Dett er et klassisk Shimanoproblem. Bytt wirer hver 5000 km eller årlig. Problem løst.

Altså før de ryker? nøtts ICON_SMILE

Takk for svar alle sammen, jeg konstaterer at Shimano har bygd sine skiftere slik at dette ikke skal skje, og at når det skjer allikevel så er det ikke meningen at vanlige dødelige brukere skal rette opp feilen selv.

Her er teksten fra brukermanualen, forøvrig (det er ingen bilder og ja, det skal litt studering til for å finne ut hvilket produkt det er de beskriver så nøye...) dammit

Sitat: Shimano

IMPORTANT NOTICE
Contact the place of purchase or a bicycle dealer for information on installation and adjustment of this product. A dealer’s manual for professional and experienced bicycle mechanics is also available on our website (http://si.shimano.com) along with a user’s manual. • Do not disassemble or alter this product. For safety, be sure to thoroughly read the user’s manual supplied with each product before use, and follow them for correct use. Important Safety Information Note • Products are not guaranteed against natural wear and deterioration from normal use and aging. • For maximum performance we highly recommend Shimano lubricants and maintenance products.

SRAM skiftere ser faktisk litt enklere ut å komme til i for å drive vedlikehold for menigmann.

Re: Åpne opp gir/bremse hendel (ultegra) [Re: Lucifer-] #2506134 29/08/2018 20:18
T
t-72 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Sitat: Lucifer-
Sikkert godt tips, og jeg kommer til å gjøre det under vinterservice.. Men.. Hvor får jeg tak i sånn hylse som man kan bruke for å bytte innvendige wire? Synes det er et h.... hver gang.

Jeg fikk kjøpt en girkabelstrømpe av ukjent opprinnelse fra det lokale sykkelverkstedet. Fjernet ytre strømpe med kniv og dermed satt jeg igjen med en sånn tynn gjennomsiktig indre strømpe. Arbeidet tok mer enn 15 minutter med tollekniv (!) og skuffelsen var middels stor da det viste seg at gjennomføringene på sykkelen (Cannondale Synapse med karbonskrog) min er så trange at det ikke går an å få dette tynne røret ut (eller inn) gjennom rammen. Dette gjelder gjennomføringene oppe ved styret. Fra kranken og bakover funker det i og for seg, men det er ikke den vanskelige biten. Med andre ord kan det lønne seg å sjekke om denne teknikken kan brukes på din sykkel..

Som plaster på såret sitter jeg igjen med et langt tynt rør i plast, det kan muligens brukes til kroppen i laksefluer av typen silver shadow, og kanskje en litt spicy fiskehistorie ("bare måtte ha flue så jeg flådde girkabelen på en sykkel, sprang ned til elva og bom - der satt laksen") , et tiårs forbruk med 2 meter lange veldig tynne strenger - og en ordre på ny skifter ICON_BLUSH Dersom jeg tilslutt greier å fikse den gamle, får den være reserve...nå vil jeg ut og sykle igjen!

Moderator  support, Valentino