Svarthaugen er finfint, ja. Vær obs på at den vanlige turen dit er ganske kort, så man må "bygge ut" med å sykle ned i andre retninger og litt opp og ned. Ellers er man ferdig med hele turen på tre kvarter.
Ramshøpiken: Veldig flott tur. Et godt stykke å kjøre fra Skarvatnet (30-40 min?), lenger enn til f.eks. Storlidalen. Det er også endel myrterreng, og selv om det tildels er kloppet med skifer (!) ville jeg nok helst dratt et annet sted når det er vått som nå. Også er det noen der som helst vil at man sykler en annen rute (over Vakkerknappen, mer myrterreng) og har hengt opp "sykkelforbudsskilt" på Barnefamiliestien. Dvs. man føler seg kanskje ikke 100% velkommen der.
Pikfjellet har jeg ikke prøvd.
Gråfjellsrunden er fin, men kanskje litt oppskrytt synes jeg. Noe myrterreng, og noe innslag av steinur/knot. Pluss i boka for at det er forholdsvis mye sykling (lite dytting/toppturpreg, selv om det er det på sørøstsida hvis man sykler mot klokka), mulig å ta pause på Jøldalshytta halvveis, at det er en artig stolheis over Minilla, og at man kan "bygge ut" med å sykle opp i retning Geithetta. Kort å kjøre fra Skarvatnet (15 min?)
Storlidalen: Jeg regner Høa som en 2-timerstur og Holbruna som en 1-timerstur, så kanskje du rekker begge på en tøff dag? Mye toppturpreg/dytting (mye kan sykles opp, men da må du være i bedre form enn meg), men fantastisk flott og variert sykling, god utsikt osv. Jeg står på pedalene fra topp til bunn; null knot. Dvs. mange høydemeter med variert flytsti! Stort sett over tregrensa, dermed mulig å "dra på" uten å skremme folk og fe (man ser dem i god tid og kan bremse ned i god tid). Unntaket er nedre del av Holbruna, på Blåbærstien fra bålplassen og ned til hyttefeltet, der må man være forsiktig. Det er også et par myrkryssinger, men de utgjør totalt bare ca 150 m av de to turene. Har aldri opplevd at de har vært sjenerende våte (sist var det mer gressplen-følelse), men nå for tida kan det hende man må av sykkelen i noen meter for å spare terrenget. I all hovedsak er det imidlertid sandbunn, steiner av ulik grovhet og noen svapartier.