Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppdal,mest og best sti på kortest mulig tid..

Oppdal,mest og best sti på kortest mulig tid.. #2505198 26/08/2018 18:05
M
magb Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Hei, er på Oppdal 2dg neste helg med familien, leid hytte ved Skarvatnet.
Får til maks 2-3t sykling hver dag, helst inkl evt transport.
Hvordan bruke tida best?
Rauhovden og Bårdsfjellet begge dagene? Vært der før men kun en gang og det er jo kanonbra. Andre ting som bare må kjøres?
Mulig vi har litt barnepass og kona kan bli med. Noe som er tilsvarende enkelt og bra som nevnte steder? Hun er urutinert på sti og liker ikke når det blir veldig bratt, men har en kapabel sykkel i hvert fall. Er ikke noen tekniker selv heller, når sant skal sies.
Vh

Re: Oppdal,mest og best sti på kortest mulig tid.. [Re: magb] #2505234 26/08/2018 19:48
anderfo Online
Besatt
Besatt
Hva slags sykling liker du best? Høyfjellet eller skau?
* I nærheten av Skarvatnet er vel Rauhovden og Bårdsfjellet OK, ja.
* Svarthaugen er veldig fint for nybegynnere (dvs. ta med kona) - omtrent som Rauhovden men litt slakere. Og betydelig mindre "kjerreveg-preg" enn på Rauhovden normalveien.
Mesteparten av syklinga er nedenfor tregrensa på alle disse.

Om du tåler 30 min biltur (høres egenltig ikke slik ut...) vil Holbruna og Høa i Storlidalen være helt supre turer for dere begge, og da er mesteparten av turen ovenfor tregrensa. Såpass bratt at man må dytte endel på vei opp, men ikke særlig teknisk vanskelig når man skal ned igjen.

Hvis du vil ha noe brattere kan du prøve Stølhøa (på NØ-sida av Oppdal). Ca 20 min biltur fra Skarvatnet.

På Nerskogen-sida er det mange turer å velge blant, og kortere å kjøre. Men der er det mer myrterreng enn i Oppdal og Storlidalen, så akkurat nå er det kanskje litt vått...

Re: Oppdal,mest og best sti på kortest mulig tid.. [Re: magb] #2505527 27/08/2018 18:07
M
magb Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
TAkker! Gjerne høyfjell da vi bor i Oslo ellers.
Da høres det ut som svarthaugen er verdt kjøreturen!
Hva med ramshøpiken? Pikfjellet? Rundt gråfjellet? Sistnevnte kanskje bløtt i starten og litt lang tur?

Dette blir gull uansett 😊

Re: Oppdal,mest og best sti på kortest mulig tid.. [Re: magb] #2505568 27/08/2018 20:22
anderfo Online
Besatt
Besatt
Svarthaugen er finfint, ja. Vær obs på at den vanlige turen dit er ganske kort, så man må "bygge ut" med å sykle ned i andre retninger og litt opp og ned. Ellers er man ferdig med hele turen på tre kvarter.

Ramshøpiken: Veldig flott tur. Et godt stykke å kjøre fra Skarvatnet (30-40 min?), lenger enn til f.eks. Storlidalen. Det er også endel myrterreng, og selv om det tildels er kloppet med skifer (!) ville jeg nok helst dratt et annet sted når det er vått som nå. Også er det noen der som helst vil at man sykler en annen rute (over Vakkerknappen, mer myrterreng) og har hengt opp "sykkelforbudsskilt" på Barnefamiliestien. Dvs. man føler seg kanskje ikke 100% velkommen der.

Pikfjellet har jeg ikke prøvd.

Gråfjellsrunden er fin, men kanskje litt oppskrytt synes jeg. Noe myrterreng, og noe innslag av steinur/knot. Pluss i boka for at det er forholdsvis mye sykling (lite dytting/toppturpreg, selv om det er det på sørøstsida hvis man sykler mot klokka), mulig å ta pause på Jøldalshytta halvveis, at det er en artig stolheis over Minilla, og at man kan "bygge ut" med å sykle opp i retning Geithetta. Kort å kjøre fra Skarvatnet (15 min?)

Storlidalen: Jeg regner Høa som en 2-timerstur og Holbruna som en 1-timerstur, så kanskje du rekker begge på en tøff dag? Mye toppturpreg/dytting (mye kan sykles opp, men da må du være i bedre form enn meg), men fantastisk flott og variert sykling, god utsikt osv. Jeg står på pedalene fra topp til bunn; null knot. Dvs. mange høydemeter med variert flytsti! Stort sett over tregrensa, dermed mulig å "dra på" uten å skremme folk og fe (man ser dem i god tid og kan bremse ned i god tid). Unntaket er nedre del av Holbruna, på Blåbærstien fra bålplassen og ned til hyttefeltet, der må man være forsiktig. Det er også et par myrkryssinger, men de utgjør totalt bare ca 150 m av de to turene. Har aldri opplevd at de har vært sjenerende våte (sist var det mer gressplen-følelse), men nå for tida kan det hende man må av sykkelen i noen meter for å spare terrenget. I all hovedsak er det imidlertid sandbunn, steiner av ulik grovhet og noen svapartier.

Moderator  support