Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Balansert ventilasjon og varmepumpe

Balansert ventilasjon og varmepumpe #2505197 26/08/2018 18:04
T
tkjoerlaug Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Jeg flytter inn i nytt hus og går fra 130/150kvm til 250/280kvm, begge fra 2006 og i samme nabolag. Jeg har hatt (luft-luft) varmepumpe de siste 7 årene og har egentlig vært superfornøyd med det, da det gir fin lunk i huset gjennom vinterhalvåret. Denne sommeren har det også vært fint å kunne sette på aircondition på de varmeste dagene. I det nye huset er det ikke varmepumpe, og min første reaksjon er at dette må på plass sporenstreks. Det nye huset har dog balansert ventilasjon og en god del gulvflate med varmekabler.

Jeg har prøvd å lese litt om økonomien i å kombinere varmepumpe og balansert ventilasjon, men blir ikke særlig klok. Jeg tror man vil ha en viss gevinst, men at fordelen blir mindre og tid for break even med balansert ventilasjon. Noen som har erfaringer å dele?

Re: Balansert ventilasjon og varmepumpe [Re: tkjoerlaug] #2505224 26/08/2018 19:13
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Har bodd i et hus fra 2011 siden sist høst med såkalt balansert ventilasjon. I 1.etg er det varmekabler i alle gulv. Soverom er også der nede. I 2. etg hvor kjøkken og stue + et par rom til befinner seg er det ingen varmekilder. Kosepeisen teller ikke. Synes det blir hustrig i 2. etg om vinteren og grusomt varmt i sommer. Skal nok få oss en varmepumpe ja. Om det ikke går i + på strømforbruk, så er komforten viktigere.

Re: Balansert ventilasjon og varmepumpe [Re: tkjoerlaug] #2505225 26/08/2018 19:15
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Har gulvvarme (med bergpumpe) og balansert ventialsjon - utelukkende positive ting å si om det. 350 kvm (ca) og så vidt over 20k kWh/år - det sier sitt .Og kjærringa er frysen...

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Balansert ventilasjon og varmepumpe [Re: tkjoerlaug] #2505320 27/08/2018 08:05
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Det første du bør gjøre er å sjekke strømforbruket til huset. Nyere hus er jo veldig tette og godt isolerte.

Selv om det er varme-gjenvinner i ventilasjonsaggregatet, byttes luften ut mye oftere enn ved tradisjonelle veggventiler. Vi opplevde at strømregningen gikk opp en god del etter at vi installerte balansert ventilasjon. Du har jo et stort hus, og har du en forholdsvis åpen løsning ville jeg nok installert en luft-luft varmepumpe. OBS Bygg pleier å ha gode kampanjer på ferdiginstallert pumper til 16-17' kr.

Re: Balansert ventilasjon og varmepumpe [Re: tkjoerlaug] #2505503 27/08/2018 16:47
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg tror det skal finnes kalkulatorer på nett som kan estimere oppvarmingsbehovet ditt i kWh/år. Så kan du estimere hvor mye av det som varmepumpa kan dekke, og hvor mye strøm du sparer i året. Så kan du sammenligne det med hva pumpa koster, hvor mye du må betale i renter på lånet du må ta opp for å kjøpe den (jeg antar du ikke har null i lån), forventet levetid og serviceutgifter.

Magefølelsen min er at det skal litt til for at det blir en særlig lønnsom investering, og det er en risiko, pumpa kan jo ryke før forventet levetid. Dessuten er det en mindre pen boks som bråker litt og gir litt trekk. Så med mindre du liker fordelene med varmepumpa (mulighet for kjøling, luftfilter, gir bevegelse i lufta) så ville vel jeg vurdert det til en ugunstig investering. Vi har luft-luft varmepumpe selv i nytt hus, men det var et krav mtp. størrelse og energiforbruk, ellers hadde jeg nok droppet det.

Moderator  support