Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ikke så dumt med smarthus eller?

Ikke så dumt med smarthus eller? #2505018 25/08/2018 10:39
M
Mixtin Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Sitter å grubler om dagen på hva slags smarthusløsninger jeg skal gå for i mitt og mine foreldres hjem.
Jeg bor i en leilighet med vannbårent varmesystem derfor er det belysning som er mest aktuelt å styre smart.

Foreldrene mine bor i et eldre trehus med mange tusen kWh i året til panelovner og de kan derfor sikkert spare masse penger på å styre dette smart. Jeg tenker at den beste løsningen er en der man kan programmere ukesprogrammer og overstyre med en app. Det er også en fordel at alt dette fungerer om det ikke er internettforbindelse også, og at minnet om programmeringen ikke går tapt ved eventuelle strømbrudd.

Har folket her inne erfaringer med systemer som kan fungere bra for leilighet og hus som nevnt over?

Re: Ikke så dumt med smarthus eller? [Re: Mixtin] #2505035 25/08/2018 13:51
M
Martin222 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Varmepumpe med helt normal fjernkontroll og temp styring? Panelovner er ikke så effektive... Mye penger å spare der.

Vi er fornøyde med Z-serien som klas olson fører. Men jeg mener at programmet der ligger i skyen. Så ved internettbrudd så forsvinner også kontakten. Det er appen Telldus som styrer dette, og systemet trenger nettilgang for å fungere. Så da kan du vel stryke det da ICON_SMILE

Det eneste vi styrer med systemet er trådløse lamper og ungenes strømtilførsel så de ikke sitter oppe hele natta og gamer ;-)

Utover det, så er jeg usikker på hva man trenger å lage smart.

Re: Ikke så dumt med smarthus eller? [Re: Mixtin] #2505038 25/08/2018 15:48
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Home assistant på Raspberry Pi. Legg inn DeConz og kjøp deg en ConBee for å kunne styre ZigBee-enheter som Hue og Trådfri og en Aeotech Z-stick for å styre Z-waveenheter.

Da har du et godt utgangspunkt for MYE automatisering. I tillegg er det mange andre integrasjoner som kan dras nytte av. HASS er freeware, open source og har over 1000 typer integrasjoner (elbil-portaler, overvåkning, alarm, røykvarslere, blomsterovervåking, smartlåser etc.

I tillegg har du gode muligheter til spesifikk og smart tidsstyring. Jeg styrer utelyset etter når vi sover og solen, innelys etter om vi er hjemme, viften på badet etter luftfuktighet og høy varme (tørketrommel kjører).

Oppdateres ca hver 14. dag med stadig flere integrasjoner.

En annen fordel er at alt ligger lokalt. Telldus er gode på mye, men liker ikke å være avhengig av internett, og vil ha eierskap til eget program. Har forresten også en Telldus tellstick duo (utgått) for å kommunisere med billige 433 MHz-enheter for temperatur og en utendørs veggplugg som styrer en lysslynge på balkongen

Redigert av baronKanon; 25/08/2018 15:51.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ikke så dumt med smarthus eller? [Re: Mixtin] #2505051 25/08/2018 18:26
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det spørs jo hva planen/formålet er:

Skal du ha god styring på temp gjennom døgnet og redusere unødvendig oppvarming, eller skal du spare penger på oppvarming?

Jeg våger å påstå at for de fleste er (fortsatt) smarthusfunksjoner en svært lite utviklet løsning utover for de engasjerte med elektro og datakunnskap over gjennomsnittet.

Unntaket er selvfølgelig nybygg, da ville jeg ikke nølt, siden det da blir liten tilleggskostnad fra ordinær installasjon, avhengig av hvor avansert man skal ha det. Men for ettermontering er det vanskelig å forsvare rent økonomisk.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Ikke så dumt med smarthus eller? [Re: Mixtin] #2505073 25/08/2018 20:34
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Mye kan smartes opp enkelt og billig. F.eks. med Hue eller Trådfri for lys eller innstikksmoduler med intern eller ekstern temperatursensor for varmeovn. Mye kan gi deg bedre døgnstyring enn innebygget funksjon etc. Synes selv Trådfri er for begrenset, så derfor bruker jeg en egen hub med sutomatisering. Jeg kom meg dit etter at jeg fant en del løsninger for forskjellige funksjoner som hver har sin app å styre med. Mer praktisk å samle alle funksjoner ett sted

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ikke så dumt med smarthus eller? [Re: baronKanon] #2505088 26/08/2018 05:44
M
Mixtin Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Sitat: baronKanon
Home assistant på Raspberry Pi. Legg inn DeConz og kjøp deg en ConBee for å kunne styre ZigBee-enheter som Hue og Trådfri og en Aeotech Z-stick for å styre Z-waveenheter.

Da har du et godt utgangspunkt for MYE automatisering.

Nå er det i første omgang ikke så mye automatisering jeg er ute etter (tror jeg), men det er jo fullt mulig dette kommer etter hvert, men da muligens med en totalrenovering av huset som sist ble renovert tidlig 90-tall. Dette er nok om minst 10-15 år og jeg tror egentlig at foreldrene mine flytter ut før dette.
Pris på dette systemet blir en del for "grunnpakka" og ikke så mye for de resterende enhetene man legger til fordi man ikke er bunnet til en produsent?
Er også litt redd for at hele systemet blir for komplisert for gamlingene. Jeg har jo mulighet til å hjelpe de med oppsettet, men ikke drift i særlig stor grad.

Angående varmepumpe som er nevnt over her så er det et par grunner til at det ikke er ønskelig: Huset er slik utformet at de varme sonene i dag ligger i forskjellige deler av huset og mellom er det soner som holder ca 10 grader vinterstid. Dette gjør at man vil spare lite eller ikke noe på VP, men man får jo "økt komfort" der man ikke trenger det. Foreldrene mine er også veldig imot å ha en stor boks utendørs og på veggen/veggene inne.

Formålet er å spare strøm med den positive bieffekten at man også forhåpentligvis får bedre temperaturstyring med en temperaturføler som man plasserer et annet sted i rommet enn den som i dag sitter i panelovnene som står under alle vinduer og får trekk og ujevn temperatur.
Lysstyring og andre funksjoner er mer for gøy/komfort, og er noe som muligens blir lagt til etter hvert.
Alarmer og overvåking (foruten temperatur) osv er nok ikke så veldig aktuelt.

Re: Ikke så dumt med smarthus eller? [Re: Mixtin] #2505151 26/08/2018 12:30
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
De nye Tellstick'ene kjører i allefall delvis lokalt og kan sende og ta i mot signaler på 433mhz (billige plugger og termometre) men også mer avanserte plugger med Z-wave, som både kan bekrefte kommando, og kan linkes sammen for å sende signaler over lange avstander.. Med IFTTT, Telldus, ymse plugin-kontakter og trådløse termometre kan du sette opp ganske avanserte styringer av lys og varme. Da kan du også endre oppsettet via app eller datamaskin uten å være fysisk tilstede. Har hatt det i mange år nå, og det fungerer i all hovedsak bra. Driver også og leker litt med Google Home mini, og kan styre lys, tv/stereoanlegg og flere forskjellige chromecaster med stemmen. (Føler meg litt som en idiot når jeg sitter alene i stua og prater på engelsk, men det går seg vel til..)

Moderator  support