Home assistant på Raspberry Pi. Legg inn DeConz og kjøp deg en ConBee for å kunne styre ZigBee-enheter som Hue og Trådfri og en Aeotech Z-stick for å styre Z-waveenheter.
Da har du et godt utgangspunkt for MYE automatisering.
Nå er det i første omgang ikke så mye automatisering jeg er ute etter (tror jeg), men det er jo fullt mulig dette kommer etter hvert, men da muligens med en totalrenovering av huset som sist ble renovert tidlig 90-tall. Dette er nok om minst 10-15 år og jeg tror egentlig at foreldrene mine flytter ut før dette.
Pris på dette systemet blir en del for "grunnpakka" og ikke så mye for de resterende enhetene man legger til fordi man ikke er bunnet til en produsent?
Er også litt redd for at hele systemet blir for komplisert for gamlingene. Jeg har jo mulighet til å hjelpe de med oppsettet, men ikke drift i særlig stor grad.
Angående varmepumpe som er nevnt over her så er det et par grunner til at det ikke er ønskelig: Huset er slik utformet at de varme sonene i dag ligger i forskjellige deler av huset og mellom er det soner som holder ca 10 grader vinterstid. Dette gjør at man vil spare lite eller ikke noe på VP, men man får jo "økt komfort" der man ikke trenger det. Foreldrene mine er også veldig imot å ha en stor boks utendørs og på veggen/veggene inne.
Formålet er å spare strøm med den positive bieffekten at man også forhåpentligvis får bedre temperaturstyring med en temperaturføler som man plasserer et annet sted i rommet enn den som i dag sitter i panelovnene som står under alle vinduer og får trekk og ujevn temperatur.
Lysstyring og andre funksjoner er mer for gøy/komfort, og er noe som muligens blir lagt til etter hvert.
Alarmer og overvåking (foruten temperatur) osv er nok ikke så veldig aktuelt.