hambini tester Aerohjul
|
hambini tester Aerohjul
#2504275
22/08/2018 11:24
|
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 773
bjarnetv
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 773 |
https://www.hambini.com/blog/post/bicycle-wheel-aerodynamics-which-one-is-fastest/Ganske interessant test av hvor aerodynamiske forskjellige aero-hjul faktisk er. Det overraskende er jo hvor dårlig Hunt kommer ut av testen til tross for en moderne bred u-formet felg. planen er visstnok å teste flere felger, så forhåpentligvis blir listen større etterhvert.
|
|
|
Re: hambini tester Aerohjul
[Re: bjarnetv]
#2504315
22/08/2018 13:10
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256 |
Interessant å se at listen endrer seg tildels vesentlig ved forskjellig hastighet. Er det en fysisk forklaring på dette - eller er det et tegn på feil eller usikkerhet (ukontrollerbare variable) i testprotokollen..??
Shimano C35, som jeg har, blir relativt sett bedre (eller mindre dårlige) ved høyere hastighet - så da konkluderer jeg med at jeg bare må sykle fortere.
|
|
|
Re: hambini tester Aerohjul
[Re: bjarnetv]
#2504322
22/08/2018 13:27
|
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 773
bjarnetv
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 773 |
Det er nok en forklaring på det, men skal ikke prøve å gjette meg frem til en. kan jo hende at denne komentaren er relevant siden den tar for seg hvor forskjellene i wattbruk mellom de forskjellige hjulene kommer fra i : In a steady state test, the Flo cycling wheels are quite good. Ie when the wind is coming at a constant angle (albeit a narrow one) at a constant speed without any body rocking. If you add in some swirl which is what you get in on the open road (hedges, passing cars, dips in the road etc), the performance is pretty bad. The detachment and reattachment of the airflow across the wheels is very poor.
In contrast the Bontrager wheels can handle disturbances in flow much better. The detachment is slightly better than the Flo but the reattachment is much better which is where the big part of the delta comes from.
Generally speaking, unless you screw up the Aero completely. A deeper wheel is going to be the primary driver for speed. If you take the oddballs out, this dataset follows that. One of my colleagues who was testing with me, he's head of wing design at Airbus said he thought some of the wheels had been designed by consultants or "amateurs"
I have some more Wheels to add shortly
Hope that helps
Hambini
alle hjulene er visstnok testet med conti gp4000S II 23mm dekk.
|
|
|
Re: hambini tester Aerohjul
[Re: bjarnetv]
#2504342
22/08/2018 14:39
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Fin link, bjarnetv. Grazie.
|
|
|
Re: hambini tester Aerohjul
[Re: bjarnetv]
#2504455
22/08/2018 22:21
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 194
tmhwk
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 194 |
Jeg sykler med div Hunt-hjul, deriblant 50 mm som de har testet. Har vært fornøyd med dem. Inntil nå.
|
|
|
Re: hambini tester Aerohjul
[Re: tmhwk]
#2504466
23/08/2018 06:31
|
Registrert: Sep 2017
Innlegg: 714
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2017
Innlegg: 714 |
Jeg sykler med div Hunt-hjul, deriblant 50 mm som de har testet. Har vært fornøyd med dem. Inntil nå. Hehe, +1. Har skifta navn på ekstrakontoen min til "Aeolus" nå.
|
|
|
Re: hambini tester Aerohjul
[Re: thamg]
#2504472
23/08/2018 06:44
|
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959 |
Interessant å se at listen endrer seg tildels vesentlig ved forskjellig hastighet. Er det en fysisk forklaring på dette - eller er det et tegn på feil eller usikkerhet (ukontrollerbare variable) i testprotokollen..?? Jeg vil tro at det er flere ting som spiller inn: - Høyere fart gjør at luften brytes og samles på en litt annen måte på innsiden av felgen, forbi nav, eiker osv. Større fart, større undertrykk på innsiden. - Luftmotstand øker eksponentielt ved høyere fart. Det gjør ikke rullemotstanden, denne er tilnærmet lineær. Rullemotstand i nav og mellom dekk og asfalt har altså en større andel av den totale motstanden ved lavere fart.
|
|
|
Re: hambini tester Aerohjul
[Re: bjarnetv]
#2504480
23/08/2018 07:00
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 407
Lucifer-
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 407 |
Er det virkelig sånn at det er kreves 17 watt færre på det mest aerodynamiske hjula enn på Ksyrium i 30km/t på flata? Eller leser jeg testen feil?
Og hvordan påvirker felgbredde dette? Et eksempel da kan være 60mm carbonfelger med 20mm ytre felgbredde og Ksyrium hjula på 28mm med 25mm ytre bredde.
Hvem av disse vil være mest aerodynamiske?
EDIT: Fæl skrivefeil.
Redigert av Lucifer-; 23/08/2018 07:53.
|
|
|
Re: hambini tester Aerohjul
[Re: bjarnetv]
#2504498
23/08/2018 07:34
|
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 773
bjarnetv
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 773 |
ja, ut i fra resultatene så virker det som om det er 17 watt å spare.
felgbredde har tydeligvis ikke alt å si, da hunt har 25mm felgbredde, og dårligere resultater enn shimano c50 med samme dybde og 23mm felgbredde, men det virker nå som om de de best resultater stort sett er 25mm og over.
|
|
|
Re: hambini tester Aerohjul
[Re: Lucifer-]
#2504510
23/08/2018 07:46
|
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959 |
Er det virkelig sånn at det er kreves 17 watt ferre på det mest aerodynamiske hjula enn på Ksyrium i 30km/t på flata? Eller leser jeg testen feil?
Og hvordan påvirker felgbredde dette? Et eksempel da kan være 60mm carbonfelger med 20mm ytre felgbredde og Ksyrium hjula på 28mm med 25mm ytre bredde.
Hvem av disse vil være mest aerodynamiske? 1. ifølge testen ja. 2 og 3. Ganske komplekst. Bransjens dragning mot brede felger skyldes hensyn til dekk og rullemotstand og store "yaw" vinkler, vindretning fra siden, ikke rett fremfor (yaw angle = 0). Det er fremdeles slik at smalt er bedre enn bredt når man ser isolert på aerodynamikk uten "yaw angle" gitt optimalisert dekkbredde. Men man har fått øynene opp for rullemotstandfordelen på bredere dekk. Og på brede dekk er brede felger bedre enn smale. Forenklet svart. Er masse teori og tester på www.
|
|
|
Re: hambini tester Aerohjul
[Re: yolo]
#2504517
23/08/2018 07:52
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Er det virkelig sånn at det er kreves 17 watt ferre på det mest aerodynamiske hjula enn på Ksyrium i 30km/t på flata? Eller leser jeg testen feil?
Og hvordan påvirker felgbredde dette? Et eksempel da kan være 60mm carbonfelger med 20mm ytre felgbredde og Ksyrium hjula på 28mm med 25mm ytre bredde.
Hvem av disse vil være mest aerodynamiske? 1. ifølge testen ja. 2 og 3. Ganske komplekst. Bransjens dragning mot brede felger skyldes hensyn til dekk og rullemotstand og store "yaw" vinkler, vindretning fra siden, ikke rett fremfor (yaw angle = 0). Det er fremdeles slik at smalt er bedre enn bredt når man ser isolert på aerodynamikk uten "yaw angle" gitt optimalisert dekkbredde. Men man har fått øynene opp for rullemotstandfordelen på bredere dekk. Og på brede dekk er brede felger bedre enn smale. Forenklet svart. Er masse teori og tester på www. Det står i svar på spørsmålene under at de også testet med 25mm dekk og at alle hjulene, også de med bredere felger testet dårligere med disse når det gjalt luftmotstand. Hvis rullemotstanden reduseres med 25mm vil det vel være et skjæringspunkt hvor denne fordelen utlignes av den økte luftmotstanden. Som det sies her så vil rullemotstand være ganske lik uansett fart, mens luftmotstanden øker kraftig med økt fart. I lav fart kan det derfor være fint med breiere dekk - alt i følge denne testen. Andre tester har vel konkludert litt annerledes ang 25/28mm dekk.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: hambini tester Aerohjul
[Re: bjarnetv]
#2504519
23/08/2018 07:53
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 407
Lucifer-
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 407 |
Takk for svar. Skjønner at dette er komplekst.
Synes real life testing basert på egne erfaringer ikke er like bastante som testen. I år har jeg syklet på 60mm carbon clinchers med Vittoria Corsa G+ og FR3 med Schwalbe Pro One Tubeless, og jeg synes egentlig jeg sykler fortere sånn jevnt over med FR3. Iallefall ikke noe saktere.
|
|
|
Re: hambini tester Aerohjul
[Re: bjarnetv]
#2504522
23/08/2018 08:01
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321 |
Det viktigste mtp. felgbredde og aerodynamikk er visstnok at felgen er 5%+ bredere enn dekket. https://silca.cc/blogs/journal/part-5-tire-pressure-and-aerodynamicsDet er dog vanskelig å lese noen direkte korrelasjon i testresultatene mtp. dette, så det er vel bare en av flere faktorer som må være til stede for optimale egenskaper. F.eks. Hunt-hjulene med 19/27mm bredde vil jeg anta er 1-2 mm bredere enn effektiv bredde på 23mm GP4000S-dekket som er påmontert.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
Re: hambini tester Aerohjul
[Re: bjarnetv]
#2504524
23/08/2018 08:07
|
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959 |
Det jeg synes er mest oppsiktsvekkende med testen er at forskjellen ved 30 km/t er så stor og at forskjellen ved 50 km/t ikke er større. Men er nok mye pga nav-kvalitet. Sammenligner man 808 og Ksyrium har Ksyrium 7,1 % mer motstand enn 808 ved 30, og 8,4 % ved 50. Altså 14% økning på diff mellom 30 og 50. Sammenligner man 808 og 404 derimot. 404 har 1,1 % mer motstand ved 30 og 1,7% ved 50. Det blir en økning på diff med 36% mellom 30 og 50.
Disse resultatene peker faktisk på at et hjul bestående av Zipp-nav med Ksyrium-felg+eiker vil gi mindre motstand i 50 km/t enn et hjul bestående av Ksyrium-nav og 808-felg.
|
|
|
Re: hambini tester Aerohjul
[Re: bjarnetv]
#2504528
23/08/2018 08:17
|
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 773
bjarnetv
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 773 |
Merk at hambini, som er en vaskeekte kulelager nerd, virkelig hater kvaliteten på lagrene zipp bruker, så det er nok ikke der zipp henter inn gainsene sine 
|
|
|
Re: hambini tester Aerohjul
[Re: bjarnetv]
#2504533
23/08/2018 08:24
|
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959 |
Merk at hambini, som er en vaskeekte kulelager nerd, virkelig hater kvaliteten på lagrene zipp bruker, så det er nok ikke der zipp henter inn gainsene sine Det går i så fall på slitestyrke elns, fordi DER henter Zipp inn gains! Det viser resultatene helt klart.
|
|
|
Re: hambini tester Aerohjul
[Re: bjarnetv]
#2504540
23/08/2018 08:37
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321 |
Husk at du snakker om såpass små forskjeller at de kan være innenfor feilmarginen til målingene. Det kan jo også finnes andre forklaringer, f.eks. at fettet i Mavic-navene blir vesentlig mer viskost ved temperaturen det oppnår i 50 km/t, bare for å finne på et fiktivt eksempel.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
Re: hambini tester Aerohjul
[Re: bjarnetv]
#2504542
23/08/2018 08:40
|
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 388
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 388 |
Har real world erfaringer som er i tråd med disse testresultatene. Med samme *opplevde* intensitet gikk det over 2 minutter raskere med felgdybde på ca 50 mm enn med lavprofil hjul på et 18 km langt og relativt flatt segment. Hastigheten var i overkant av 30 km/t og snitt hastigheten økte med over 2km/t. Det er *mange* feilkilder her så legg for all del ikke vekt på tallene, men 2 minutter er mye på 18 km.
|
|
|
Re: hambini tester Aerohjul
[Re: DuffMcShank]
#2504545
23/08/2018 08:44
|
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959 |
Ja, enig i det. Men gøy å tolke :-) Får også inntrykket av at testen er gjort på en ganske vitenskapelig måte, små feilmarginer.
|
|
|
Re: hambini tester Aerohjul
[Re: bjarnetv]
#2504767
23/08/2018 21:08
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
I alle slike tester er det måleunøyaktigheter, så jeg vektlegger ikke de små forskjellene mellom de beste 4-5 hjula her i det hele tatt. Er ingen overraskelse at de dypeste hjula fra anerkjente leverandører med fokus på aerodynamikk som Zipp, Enve og Aerolus er i toppklassen - eller at "klosser" som Ksyrium kommer elendig ut Forskjellene i de ulike hastigheter er nok delvis målenøyaktighet og delvis at høyere hastighet gir lavere vindvinkel i sidevind.
Redigert av alfred; 23/08/2018 21:10.
|
|
|
Re: hambini tester Aerohjul
[Re: bjarnetv]
#2523266
22/11/2018 07:42
|
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 517
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 517 |
Er kommet inn en del nye hjul på lista nå. Kinakarbon fra LightBicycle gjør det ganske skarp i forhold til de med lignende dybde. Skulle gjerne hatt inn Unaas hjul i testen også. 
|
|
|
|
|