Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
|
Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
#2504127
22/08/2018 06:27
|
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 193
magb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 193 |
Hei, har merkelig nok begynt å sykle landevei igjen etter flere år med stisykling. Har en 2005 Cannondale Six13 med Campa record gir, SI-krank osv og Ksyrium SL hjul, nypris i Norge var vel ca 40k dengang. I min villfarelse trodde jeg dette var en kongesykkel fremdeles, men gutta på sykkelbutikken var mindre imponert her om dagen. Mente det omtrent ikke var verdt å koste på service og særlig da nye felger (de gamle utslitt). Snakk om geometri osv, men fikk ikke helt tak på hvorfor min gode gamle er utdatert. Den er i hvert fall ganske lett, tror jeg, rundt 7-8kg. Link sykkel: https://www.bicyclebluebook.com/SearchListingDetail.aspx?id=10236Så hva har skjedd siste tiåret? Er en ny sykel så mye bedre? Hvorfor? Noen som tør antyde hvilken prisklasse jeg bør legge meg på for å få like bra/bedre sykkel enn jeg har? Og enda noen som tør anslå hva jeg kan få for min gamle? Kjøper nå nye Aksium felger slik at den i det minste er sykkelbar og salgbar. Håper på svar! mvh
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: magb]
#2504128
22/08/2018 06:30
|
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,735
Christian82
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,735 |
Er du fornøyd med sykkelen og trives på den, så ser jeg ingen grunn til at du skal bytte den ut. Bruksverdien er helt klart større en salgsverdien.
it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: magb]
#2504147
22/08/2018 07:04
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727 |
Det nye er at man i dag kan få skivebremser og klarering for bredere dekk. Dette er det du merker skikkelig.
Utover det vil det være geometriske forskjeller som du merker eller ikke, og som kanskje bidrar til større sykkelglede. Du får også gjerne en annen utveksling enn før, men dette er noe du kan justere selv på eldre sykler.
Når det er sagt sykler jeg selv på en superaggresiv og pinnestiv Time VXR fra 2006, og ser ingen grunn til å bytte. Den har kompakt krank og er satt opp slangeløst på moderne felger, og står ikke tilbake for noen nyere og moderne sykkel.
Hvis du trives på din Cannondale, kjøp nye hjul med så brede dekk du får plass til, så har du en fullgod sykkel som vil gi deg mange mil med sykkelglede.
Redigert av anonymous5; 22/08/2018 07:08.
Anonym5
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: magb]
#2504149
22/08/2018 07:14
|
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 193
magb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 193 |
Takker for svar så langt, kjøpte Aksium-felger (pga husker fra "gamledager" navnet og de er relativt billige) og har 25mm Conti GP4000 II som antar passer på disse. Blir uansett å kjøre på gamlesykkelen 1-2år til pga ny terrengsykkel.
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: magb]
#2504151
22/08/2018 07:17
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078 |
Tror ikke det er noen vesentlige geometriforskjeller fra en Six13 til en moderne Supersix. Endringen er først og fremst på komfort-modeller. Sitter du fortsatt godt på sykkelen så gjør som pontiff sier og kjøp nye hjul. Du finner helt sikkert noen fine på Finn.
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: magb]
#2504191
22/08/2018 08:21
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256 |
Gutta i sykkelbutikken har rett - kast sykkelen så fort du kan (og send meg en PM om hvor du har kastet den..!)
Spøk til side - still deg spørsmålet: Har gutta i sykkelbutikken økonomisk interesse i å la deg få inntrykk av at du bør kjøpe ny sykkel? Hvis svaret på dette er "ja", kan du trygt se bort fra deres meninger om dette. Jeg kan ikke forstå annet enn at en Six13 fra 2005 er en kongesykkel - like mye nå som da den var da den var ny.
Er hjulene utslitt..? Virkelig, eller er dette fortsatt bare et ønske om å selge deg noe. Finnes masse bra hjul på markedet; dritdyre, salg, og gode kupp på bruktmarkedet - en god sykkel fortjener gode hjul (faktisk fortjener alle sykler gode hjul). Som nevnt av andre; sett på så brede dekk som du får plass til - 25mm går kanskje/sannsynligvis. Vittoria Corsa G+ med lyse sidevegger er de peneste og beste dekkene på markedet.
Bytt styretape (hvit selvsagt), wire, bremseklosser, kjede og kanskje kassett - sett helst på en så lett kassett som girsystemet takler - folk er svakere nå enn før (det gjelder helt sikkert deg også). Er det fortsatt for tungt kan du vurdere å bytte til en lettere krank (du har sikkert standard - og skulle gjerne hatt kompakt?) - men dette koster litt penger.. Da har du alt du trenger i overskuelig framtid.
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: magb]
#2504199
22/08/2018 08:34
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Det er jo nærmest rør fra sykkelbutikken! Passer sykkelen deg og ditt bruk er det jo bare å knalle på. Det har skjedd ting, men det går utmerket godt an å sykle og kose seg på denne.
Det er nok mulig rent teknisk sett å anse at salgsverdien er så lav at det ikke "lønner" seg å ta service og kjøpe nye hjul, men bruksverdien er jo en betydelig faktor i denne sammenhengen og det er jo det som er vesentlig for deg. Dessuten må man se det i sammenheng med om du vil kjøpe ny sykkel, eller for den saks skyld om du kan.
Det er jo alltid tungt å anbefale annet enn Campa, men sykkelsenteret i Bergen selger Supersix Ultegra Disc for rett under 25 lapper. Det er bare du som kan svare på om dette er noe som er bedre enn den du har, men den er uansett mer moderne med tanke på dekk-klaring og skivebremser. Har du penga er det antagelig en strålende sykkel, men du kommer jo langt med småpenger(relativt sett)for å få din gamle sykkel på stell!
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: magb]
#2504200
22/08/2018 08:42
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Helt enig med de som mener at det holder lenge å friske opp klenodiet Slitedeler til Campa 10-delt er rimelig nå. 11-delt kom i 2009 og 12-delt nå i 2018. Om jeg ikke husker feil klarer bakgiret ditt greit 16 tenners forskjell på kranktannhjulene (52/36 og 50/34) og 32 tenner totalt, men neppe mer enn 27 tenner på største kassettannhjul. Rammen din har et ekte BB30 krankhus. Om Si-kranken din kan ta 52/36 eller 50/34 vet jeg ikke.
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: Valentino]
#2504204
22/08/2018 08:49
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078 |
Jeg er ganske sikker på at bakgiret skal klare en kassett med 29t klinge. Jeg hadde det på et standard Campa-gir allerede i '99.
Edit: nei det hadde jeg ikke, det var 13-26 jeg hadde. sorry
Redigert av skubisan; 22/08/2018 09:02.
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: magb]
#2504207
22/08/2018 08:53
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Også er det verdt å huske at Six-13 er blant de mest ettertraktede moderne klassikerne blant sykkelsamlere. Rammen var veldig lett for sin tid og geometrien er så godt som lik moderne Cannondale-sykler. Jeg har selv en Caad9 som jeg nyter å sykle på uten at jeg føler den begrenser meg noe. Det eneste du kanskje vil merke forskjell på Six-13 og en nyere Cannondale eller tilsvarende sykkel fra andre merker er frontstivheten. Sykler fra før bransjen adopterte koniske styrerør er merkbart mindre presise i styringen når du gir realt gass i lange alpe-utforkjøringer. I tillegg vil du merke noe forskjell på komfort. men Six-13 kommer med tynn setepinne i karbon? som vil være mykere og snillere enn mange moderne pinner - også de tynne pinnene på rimeligere moderne Cannondale-sykler.
Tidelt Record er et supert girsystem som det finnes flust av deler til rundt omkring. I tillegg har det vaierne inne i styretapen, noe som gjør at sykkelen ser mindre datert ut enn klessnorene fra Shimano fra samme tidsepoke.
Jeg tipper forøvrig at sykkelen din veier nærmere 7 enn 8 kilo, i hvert fall før du byttet til Aksium-lodd på hjulfronten.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: magb]
#2504211
22/08/2018 09:06
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654 |
Du har en kjempeflott sykkel som veldig mange synes ser ordentlig tøff ut og som er verdt å holde vedlike, oppgradere, beholde og ikke minst bruke.... men ingenting galt med å handle en splitter ny Cannondale i tillegg. Enig med de klessnorene fra Shimano.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: EmilZipp]
#2504215
22/08/2018 09:20
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Og jeg som synes de klessnorene til Shimano gir skikkelig vintage-stuk... I tillegg funket girene i motsetning til på Shimanos første generasjon med wirene under tapen.
29 tenner kom først med 11-delt. Til 10 delt får man f.eks 12-27 både fra Campa selv og Miche (nei du trenger ikke et 11 med mindre du skal rullekjøre med 50 tenner på storeklinga foran).
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: magb]
#2504240
22/08/2018 10:21
|
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 193
magb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 193 |
Takker for rørende støtte til gamletraveren min! Muligens jeg kan fremdeles angre mtp hjulsett om noen har en anbefaling som er soleklart bedre enn mavic aksium og under 5000kr? Trenger da forslag asap!
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: magb]
#2504242
22/08/2018 10:23
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Fulcrum 5 eller helst 3 (for noen kroner mer), de dukker opp på tilbud titt og ofte mener jeg.
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: Red Devils]
#2504254
22/08/2018 10:42
|
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959 |
Ja! Lever inn Aksium innenfor angrerett og slå til på Zonda! Du har jo Campa-gruppe, da er dette en no-brainer. Kvalitetsforskjellen må jo være merkbar til tusen.
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: magb]
#2504258
22/08/2018 10:48
|
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 2,446
pblind
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 2,446 |
Fulcrum Racing 3 på tilbud, eller kanskje noe fra Hunt.
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: magb]
#2504265
22/08/2018 10:59
|
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 193
magb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 193 |
Ksyrium elite til 5300kr eller campa zonda? Mavic vinner test av de to, ved kjapt googlesøk. Noe annet enn navnet som gjør campa/campa combo ekstra bra? Kjenner jeg fikk tilbake humøret! Takk 
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: Valentino]
#2504285
22/08/2018 11:49
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 82
sgt
Medlem
|
Medlem
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 82 |
Man får 10-delt kassett med 29 tenner som største fra Campa (og faktisk også 30 nå så jeg i en nettbutikk. Har det sjøl og det går finfint med Centaur bakgir fra ca 2002. (men det er med 39/53 krank)
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: magb]
#2504287
22/08/2018 11:53
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835 |
Ksyrium Elite er som sagt bombesikkert og dritbra til den prisen. Mulig du får kjøpt det brukt til ~3000kr.
Eneste grunn til å velge Zonda/Fulcrum/Bora over Ksyrium er hvis du vil at alt skal være italiensk.
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: thamg]
#2504295
22/08/2018 12:04
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Men det er UST-varianten...?
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: anonym22]
#2504305
22/08/2018 12:34
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Men det er UST-varianten...? At felgene kan brukes med slangeløse dekk gjør de ikke noe dårligere med slanger og slangedekk.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: sykkeloyvind]
#2504308
22/08/2018 12:41
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Men det er UST-varianten...? At felgene kan brukes med slangeløse dekk gjør de ikke noe dårligere med slanger og slangedekk. Det er UST tubeless jeg er usikker på, ikke vanlig tubeless. Men hvis de også fungerer som vanlige tubelessfelger, er det jo vinn-vinn. Personlig ville jeg kanskje heller valgt noe optimalisert for vanlig tubeless dog.
Redigert av anonym22; 22/08/2018 12:51.
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: magb]
#2504337
22/08/2018 14:24
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Campa Zonda er bombesikre.
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: magb]
#2504469
23/08/2018 06:37
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 407
Lucifer-
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 407 |
Har FR3 som vel er like som Zonda, og jeg har bare godt å si om dem. Men man tråkker vel ikke feil uansett med hverken Zonda eller Mavic-hjula.
Alternativ kan jo være Aerlite-hjula til Bikeshop, ser ut som bra specs til fin pris. De er nevnt litt lenger opp.
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: anonym22]
#2504509
23/08/2018 07:44
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Men det er UST-varianten...? At felgene kan brukes med slangeløse dekk gjør de ikke noe dårligere med slanger og slangedekk. Det er UST tubeless jeg er usikker på, ikke vanlig tubeless. Men hvis de også fungerer som vanlige tubelessfelger, er det jo vinn-vinn. Personlig ville jeg kanskje heller valgt noe optimalisert for vanlig tubeless dog. UST er jo det originale Tubeless - er ikke noe dårligere enn det du omtaler som "vanlig" tubeless, som er tilpassinger og varianter av Stans sin løsning for hjemme-tubeless. UST betyr først og fremst at felgen er tett uten teip.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Argumenter for ny landeveissykkel - hva er nytt?
[Re: magb]
#2504552
23/08/2018 09:07
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321 |
Her kan man lese seg i hjel om Mavic sitt syn på road tubeless http://engineerstalk.mavic.com/en/road-ust-tubeless-bike-wheels-easy-safe-fast/I praksis sier de at tubeless er den ville vesten, og at mangelen på standarder gjør at dekkene enten kan bli ekstremt vanskelige å montere, eller kan gi fare for å glippe av felgen. Generelt "safer" felgprodusentene ved å lage felgene for tubeless høyere enn standarden for slanger, og dekkprodusentene tilsvarende ved å lage dekk for tubeless som har mindre diameter enn for slanger. Resultatet er at det blir et helvete å montere. Mavic sine UST felger og dekk gjør IKKE dette, men legger seg i stedet midt i standardene for slanger. Slik jeg tolker det vil det da være større sjanse for at dekket glipper av hjulet hvis man kombinerer Mavic UST felg eller dekk med andre produkter. Det er dog prisverdig at de pusher for en definert standard, og jobber med ISO/ETRTO mot dette.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
|
|