Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger hjelp - Terreng eller hybrid?

Trenger hjelp - Terreng eller hybrid? #2503710 20/08/2018 13:48
F
Filipollas Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
F
En trolig evigvarende diskusjon, og jeg klarer ikke bli klok på dette..

Derfor håper jeg at dette er stedet for å finne gode uavhengige råd.

Jeg skal kjøpe ny sykkel. Pris mellom 10 - 20.000. Strl XL (om det har noen betydning)
Sykkelen skal gi meg de beste forutsetningene (innen prisklassen) for å sykle raskest mulig tur-retur, Hammeren - Kikutstua.

Har forhørt meg med en rekke forhandlere i Oslo området (Velocity, Milslukern, Spinn etc). De pusher sine egne merker, og ikke minst de syklene de fortsatt har stående igjen på lager. Noen har kun hybrider i min størrelse, og da blir altså anbefaling hybrid.

Rådene jeg har fått, varierer fra hybrid med dempegaffel, uten dempegaffel, og det samme for terrengsykkel. (Det er ikke aktuelt for meg med bukkestyre, cyclocross utgår).

Som relativt fersk syklist er jeg veldig usikker på hva som er best, og håper noen har kan gi meg en anbefaling eller to.
Dette med utgangspunkt i det som nevnt over, raskest mulig Hammeren-Kikut-Hammeren.

Det vil vœre et pluss med minst mulig vedlikehold, liten sjanse for punktering, og at sykkelen også kan vœre god å benytte i f.eks. Birkebeinerrittet.
(God nok til f.eks. merket)

Jeg takker for alle svar/anbefalinger som måtte komme!

Re: Trenger hjelp - Terreng eller hybrid? [Re: Filipollas] #2503724 20/08/2018 14:30
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis du ikke ønsker noe med bukkestyre tror jeg at jeg i utgangspunktet vil anbefale en terrengsykkel. Jeg kjenner ikke til den ruta du nevner. Men det er lite du kan gjøre på en hybridsykkel som du ikke kan gjøre på terrengsykkel, mens det er mye en terrengsykkel vil være bedre på. Ut fra bilder så ser det ut som det er fin grusvei på strekningen, så da ser jeg ikke hvilke fordeler det vil være med en hybridsykkel.

Den eneste store fordelen med hybridsykkel i forhold til dine krav er at det ofte er lettere å finne disse med alfine/nexus-gir eller lignende til en ok pris. Slike gir med drivreim vil nok gi deg minst mulig vedlikehold. Cube Hyde Pro er et slikt alternativ, og koster i underkant av 7000kr på boardshop akkurat nå. Den har også plass til relativt breie dekk, slik at den gir deg mange de samme mulighetene som en terrengsykkel, men spisset mer mot grus og asfalt. I tillegg har den kanskje en mer oppreist/komfortabel sittestilling enn en terrengsykkel.

Når det gjelder dempegaffel eller ei så er det ikke tvil om at en god dempegaffel kan være kjekt. Men til grusvei og asfalt er det ikke en nødvendighet, og jeg vil heller anbefale stiv gaffel framfor en dårlig dempegaffel som ofte følger med hybridsykler eller billige terrengsykler. Disse vil du ofte ende opp med å låse en gang for alltid, og når du da låser den opp igjen om fem år fungerer den ikke lengre.

Det skal sies at til 20 laken får du en rimelig bra sykkel. Faktisk får du to ganske bra sykler til den prisen.

Re: Trenger hjelp - Terreng eller hybrid? [Re: Filipollas] #2503750 20/08/2018 16:07
F
Filipollas Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
F
Burde vært mer presis her ja, det er fin grusvei. Men med noen humper og hull nå og da selvsagt.

Takk for svar!

Samtidig er jeg ikke så mye klokere mtp hvilken sykkel jeg burde anskaffe.. ICON_SMILE

Re: Trenger hjelp - Terreng eller hybrid? [Re: Filipollas] #2503756 20/08/2018 16:16
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Til bruken du beskriver, hadde jeg utvilsomt valgt en terrengsykkel med 100 mm demping i front, eventuelt stiv gaffel. Det er ikke all verden vedlikehold. Litt vask, smøring og kanskje litt justering, og så kan du levere gaffelen (eller hele sykkelen) inn til sørvis en gang i året.

Skal du kjøre fort, vil du jo ikke ha den avslappa sittestillingen du finner på en hybrid. Terrengsykkel med litt bredde på dekkene vil dessuten gi bedre kontroll.

Her finner du ett av mange eksempler på en egnet sykkel. Cannondale er kanskje enda mer snasent.

Redigert av lektorHaugen; 20/08/2018 16:26.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Trenger hjelp - Terreng eller hybrid? [Re: Filipollas] #2503774 20/08/2018 17:40
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Kjenner strekningen godt og det raskeste er grusracer, men hvis bukkestyre er utelukket blir det en sykkel som er lett og har tung nok utveksling til at du får tatt ut det siste ned til Hammern. Demping trenger du ikke. Dekkbredde et sted mellom 38 og 50 mm. Altså en grusracer med flatt styre.
Jeg tror sykkelen du leter etter finnes på Finn.no. Sikkert noen som har bygget noe lett de skal selge.

Re: Trenger hjelp - Terreng eller hybrid? [Re: Filipollas] #2503776 20/08/2018 17:50
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
I likhet med forrigemann kjenner jeg dette strekket så altfor godt. Det er pen bilkjørt grus. Det finnes noen få hybridsykkel som er av den litt raske typen, som Giant Fastroad og Canyon Fastlite/Roadlite.

Men jeg anbefaler denne, en av få terrengsykler som leveres fiks ferdig med stiv gaffel:
https://www.antonsport.no/gekko-34-firm-mtn-29-p11456

Re: Trenger hjelp - Terreng eller hybrid? [Re: Filipollas] #2504327 22/08/2018 13:53
F
Filipollas Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
F
Takker for supre tilbakemeldinger, dette er til stor hjelp!

Det står mellom Cannondale og Gekko.
Godt mulig at jeg ønsker å kunne benytte sykkelen i Birken neste år, så heller litt med Cannondale (men den koster en del tusenlapper mer da..)

Re: Trenger hjelp - Terreng eller hybrid? [Re: Filipollas] #2504703 23/08/2018 17:17
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Trur det går fint å bruke Gekko-sykkelen i Birken. ICON_SMILE

Tidligere "kjent" som "Lektoren".

Moderator  support