Hei, Er det noen butikker i Oslo / Akershus som har noe utvalg av setevesker og styrevesker til tursykling? Syns det er vanskelig å gjøre seg opp et bilde av hva det egentlig er plass til i dem, bare basert på bilder. Fasongen kan jo også ha like mye å si som volumet....
Tips om både butikker og vesker tas i mot med stor takk.
I Oslo har i alle fall Oslo Sportslager noen vesker fra ReStrap inne. Intersport ved Storgata har noen vesker fra Toppeak og noen XXL-butikker har sete- og rammevesker fra White.
Re: Styre- og setevesker over disk?
[Re: arekey]
#250366520/08/201811:45
XXL/Whites Traveler-serie er i ferd med å bli utsolgt. På nettet er kun rammevesken tilgjengelig mens seteveske og styreveske er tilgjengelig i en del butikker. Du kan sjekke lagerstatus i varehusene på sidene jeg linket til.
Slike vesker må tåle røff bruk og kvalitet på materiale og sømmer er alfa og omega. Jeg valgte bort serien da utstilt modell av setevesken i Storgata ikke var særlig tillitsvekkende: Sømmene i borrelåsen var allerede gått opp, m.a.o. hadde ikke sømmene tålt belastningen av at den kraftige borrelåsen åpnes.
Håper likevel at andre har hatt gode erfaringer med serien.
Valgte selv Ortlieb. Dessverre ikke tilgjengelig i butikk i Oslo/Akershus, så vidt jeg vet. Legger snart ut noen ord om erfaringer med Ortlieb-veskene i denne tråden.
Jeg hadde egentlig tenkt til å nørde ganske mye om dette, men kjøpte i stedet seteveska og styreveska fra Birk / Birzman. Seteveska er, som kommentert over her, ikke vanntett, men kan ikke skjønne annet enn at styreveska er det. Det som er kritisk og skal i seteveska får jeg pakke i vanntette poser. Blir spennende å prøve.
...kjøpte i stedet seteveska og styreveska fra Birk / Birzman.
Gratulerer! Blir sikkert bra.
Sitat: partypulp
Har du noen tips til vesker i samme klasse?
Har begrenset erfaring med akkurat bikepacking - kun et par turer denne sommeren med Ortlieb - så har dessverre ingen anbefalinger utover det.
Jeg liker i grunnen at Birzman har to rammevesker som kan kombineres. Det betyr så vidt jeg kan se at man kan velge å få plass til to flasker inne i triangelet - eller bruke plassen til ytterligere bagasje, om man trenger det.
Jeg hadde egentlig tenkt til å nørde ganske mye om dette, men kjøpte i stedet seteveska og styreveska fra Birk / Birzman. Seteveska er, som kommentert over her, ikke vanntett, men kan ikke skjønne annet enn at styreveska er det. Det som er kritisk og skal i seteveska får jeg pakke i vanntette poser. Blir spennende å prøve.
Det at den ikke er vanntett tror jeg ikke har så mye å si. Jeg har kjørt med revelate rammeveske 2 vintre nå ( vannavstøtende ikke tett), og den har aldri blitt våt innvenndig.. Kun når jeg vasker syklen og står med vannslangen rett på med fullt trykk.
Hvor mange liter var setevesken på? Ser det står forskjellig på diverse nettsider.
Bikebrothers i Pilestredet hadde også en del stasj inne da jeg var innom. Husker ikke helt hvilket merke, muligens topeak.
Jeg bruker bikepackingutstyr mest til pendling, ikke tur.
Til praktisk hverdagsbruk er stasjet fra Pedal Ed som Oslo Sportslager selger veldig bra. Lett å ta på og av og ikke for stort.
Den absolutt beste setebagen jeg har brukt er likevel er Arkel Seatpacker. Denne har en festeordning som gjør at den kan brukes på dropper post, men er også mer stabil enn den jeg har fra Pedal Ed. Det er også et stort pluss at man bare kan ta vesken på og av sykkelen på et halvt minutt. Veska har for eksempel plass til et brød, en liter melk oglitt pålegg eller en macbook air med lader og litt klær.
Apidura rammeveske er jeg også fornøyd med og har bra passform på min Canyon Endurace og OK passform på mine to HT-er, men burde hatt en størrelse mindre. Da har jeg ikke plass til flaskeholdere, men det er kanal for drikkeblære som stroppes til styret.
Om noen er interessert har jeg en rammeveske fra XXL som ikke passer spesielt godt på noen av mine sykler.
[Re: larsdx]
#250486224/08/201810:22
Den absolutt beste setebagen jeg har brukt er likevel er Arkel Seatpacker.
Ser veldig bra ut, spesielt Seatpacker 15. Liker konseptet.
Glemte rent dette alternativet da jeg gikk for Ortlieb. Usikker på om festet fungerer for setepinner med utradisjonell form, f.eks. D-formet (?). Men det er gjerne mer som en støtte, mens hovedfestet er til selve setet, derav mulighet til å bruke på karbon-pinner.
Har brukt XXLs White-varianter litt i år. De har fungert helt fint for meg og har ikke noen tegn til slitasje eller skader ennå. Jeg bruker dette såpass lite at jeg ikke har giddet å kjøpe noen dyre varianter og føler heller ikke noe savn fra de turene jeg har hatt. Styreveska tålte regnværet til jobb i dag tidlig uten å ta inn noe vann.
Det eneste jeg kunne ønske meg var en støttestropp til seteraketten for å minske vingling bak når den er er lastet godt opp. Finnes det noen universelle varianter som ikke krever spesielle festepunkter bak?
Det eneste jeg kunne ønske meg var en støttestropp til seteraketten for å minske vingling bak når den er er lastet godt opp. Finnes det noen universelle varianter som ikke krever spesielle festepunkter bak?
Godt å høre at White-veskene fungerer godt. Mye for pengene. Vil tro at alminnelige, rimelige stropper, evt. nett, vil kunne fungere fint for å stabilisere setevesken. Min favoritt-veganer på nettet har mekket til stropper slik
[Re: Sepeda]
#251197122/09/201819:59
Hehe. Ja, jeg er ikke udelt positiv. Nå ligger jo Braasport et sted jeg passerer hver dag, mens Sørensen ligger et sted jeg aldri er. Men jeg synes det er en uting at sykkelbutikkene i Oslo i grad fører mye av det samme og gjerne flere av de samme sykkelmerkene. Jeg ønsker meg mest mulig brandstoreliknende konsepter med stort utvalg.
Oppdaget nettopp at nye Braasport på Ullevål fører Ortlieb.
Pent utstilt på en blodrød Trek Checkpoint.
Lover bra!
Kult å høre at Braasport rett og slett kopierer oss hos Sørensen da vi har gravel serien til Ortlieb + Haugen Outdoor styrevesker.
Styreveskene til Haugen Outdoor er prima til daglig bruk. Har en nå som er akkuratt passe full av det jeg trenger, som nå er litt mer enn jeg hadde da jeg var aktiv.
Jeg røyk også på en Haugen Outdoor - bruker den til å frakte en ziplock-pose med underbukse og sokker, samt vindvest, hansker, slange, Airpods, telefon, pumpe, miniverktøy og diverse annet til og fra kontoret og på tur ellers - da med en tørr undertrøye i stedet for underbukse og sokker.