Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bremseklosser til karbonfelger

Bremseklosser til karbonfelger #2503652 20/08/2018 11:27
J
joje Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
J
Til mine Mavic Cosmic Carbon 40 Elite har jeg brukt de gule Swisstop klossene tidligere, men byttet til Swissstop Flash Evo Black Prince.

Selv om jeg ikke har brukt de på vått føre ennå så virker bremseevnen bedre og "glefset" litt mindre. Jeg slipper også gule felger...

Ulempen er at de slites voldsomt mye raskere. Er det noen som har erfaring med disse klossene eller anbefaling til andre bremseklosser for karbonfelger?

Bremsene er Shimano Ultegra 6800.

Re: Bremseklosser til karbonfelger [Re: joje] #2503674 20/08/2018 12:04
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mavic selv selger Mavic-merkede gule Swissstop til karbonbremsebanene sine, og sier (i 2014) at bruke noe annet nuller garantien.

Fant dette på WW:
Quote:
Hi everyone, I just traded PM's with Drainyoo and I can go ahead and post public as well.

The only pads approved by Mavic for use with the CCU and CC40 c wheels are the Mavic (swisstop) yellow pads. The Black Prince pads have been tested, and there are potential problems with them. They wear out prematurely, and in some cases they can damage the brake surface. This happens most notably on the Cosmic Carbone Ultimate wheels. Your personal results may vary, and you can experiment to see if the pad wear is acceptable to you, but using them will certainly void your wheel warranty and Mavic can't recommend using them. If you use them, you would assume responsibility for any damage to your wheel brake tracks.

anyway, the yellow pads do work particularly well, even if they do leave some yellow residue on the rims ...
happy riding everyone!
thanks for your interest in the CC40 c. wheels. they are super rock solid durable, in all conditions.
-zack

https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?t=122434

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Bremseklosser til karbonfelger [Re: joje] #2503680 20/08/2018 12:13
J
joje Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
J
Takk Valentino.

Det bekrefter min erfaring med overdreven slitasje av Black Prince. Da får jeg gå tilbake til gule klosser inntil min neste sykkel har skivebremser...

Re: Bremseklosser til karbonfelger [Re: joje] #2503717 20/08/2018 14:21
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg gikk over til disse svarte klossene i fjor og de forandret totalt bremseegenskapene (til det bedre) på mine hjul sammenlignet med de gamle standard-klossene jeg hadde. Opplevde imidlertid også veldig rask slitasje i starten, men hos meg så har dette "stabilisert" seg etter litt bruk, slik at de ikke slites like raskt etter de er innkjørt.

I starten så jeg for meg at jeg måtte bytte nærmest hver 1000. kilometer, men nå tror jeg at jeg har kjørt ca 4-5000 km på mine. Nå er det imidlertid slutt og jeg skal bytte, selv om jeg nok kunne kjørt enda litt til.

Re: Bremseklosser til karbonfelger [Re: joje] #2506285 30/08/2018 12:42
J
joje Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
J
I tilfelle noen andre har interesse av temaet bremseklosser for Mavic karbonhjul. Her er et svar fra Mavic på deres egen hjemmeside:

The choice of the brake pads is a compromise between braking efficiency particularly on wet conditions, wearing and aptitude not to damage carbon fibers. The best chemical recipe we found with our supplier was the yellow pads until now. It is true that on some carbon fibers the yellow color can remain on the rim at the very beginning of the wheels use but disappears then. To solve this passing issue, we finally found another recipe in an anthracite black color and the new pads will be available before the end of the year 2018. Thanks

https://shop.mavic.com/en-gb/carbon-brake-pads-oc0828.html#1040=3560

Re: Bremseklosser til karbonfelger [Re: joje] #2506747 01/09/2018 22:57
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Campa røde klosser (som også leveres for shimaNo funker svært bra - føles som gode klosser på alufelg - også i regnvær.
Jeg har ikke merket noe unormal slitasje på felg eller kloss, nå er jeg heller ikke den som bruker bremsene mest.

Moderator  support, Valentino