Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sikkerhets utstyr - sti

Sikkerhets utstyr - sti #2503526 20/08/2018 03:12
B
Blouberg Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Hei, Vurderer å trappe opp nivå på beskyttelse når jeg sykler sti. Jeg er på ingen måte en råtass, men sykler som regel alene. Har nylig fått erfare at det fort kan gå veldig galt. Jeg ble liggende en times tid med diverse bruddskader før jeg ble funnet. Ble nok svimeslått og var ganske tåket når jeg fikk tak i 113 så de sleit med å tak i hvor jeg var.

Lett å bli litt ettertenksom etter en slik hendelse, jeg koser meg på sti, men det er et skjæringspunkt mellom risiko og fornøyelse. Runder snart 60 år, så er ingen ungfole lenger.

Bruker ofte livetrack men den har jeg hatt problemer med i det siste, i beste fall ustabil. Funket ikke denne dagen.

Er garmin bruker så vurderer å oppgradere til en modell med automatisk varsling. Noen erfaringer med dette? Funker det stabilt eller gir det mye falske utslag?

Av personlig beskyttelse bruker jeg som regel en sekk med ryggplate (Ergon BP1), normal skihjelm (Kask Rex) og litt avhengig av hvor jeg skal så har jeg på albu og kne beskytter.

Ting jeg hittil ikke har tenkt på er f.eks synlighet.

Bruker dere vesentlig mer beskyttelse enn dette på vanlig Stisykling?

Hilsen en som ligger og venter på at smertestillende skal ta tak.
/ blouberg

Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: Blouberg] #2503527 20/08/2018 04:50
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Jeg er ca ti år yngre og bruker mindre utstyr enn deg. Har syklet mye alene, og sykler fortsatt en god del alene. Aldri hatt alvorlige uhell, bank i bordet. Bare mindre ting. Vurderer sekk med ryggplate, men har alltid vannsekk som jeg vurderer til at hjelper noe ved fall. En fløyte på sekken kan være greit for å tilkalle seg oppmerksomhet.
Mulig det finnes en app med bevegelses sensor som kan varsle bekjente. Sykehus bruker f.eks tilsvarende.
God bedring.
Å.

Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: Blouberg] #2503530 20/08/2018 05:41
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En del bruddskader er ofte litt vanskelig å beskytte seg bort fra, er de ikke?

Men det kan være greit å minimere enkelte risikoer da.
Når jeg kjører alene er det kne, albu og hjelm. Har også tenkt litt på en sånn trøye med padding på brystkasse og på skuldre.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: Blouberg] #2503536 20/08/2018 06:43
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har hendelsesvarsling på garmin, den er bare utrolig irriterende da den slår ut hver gang jeg stopper opp etter litt risting. Og så er den vanskelig å slå av.

Skulle kunne konfigurert den til at man i det minste hadde en veldig brå stopp fra høy fart før den begynte å pipe.

Men jeg bruker den allikevel når jeg skal kjøre litt røffe steder alene...

Bruker også ofte myk rustning når jeg kjører hardt nedover (som er stort sett hver tur), men mest for å ikke ha skadedager pga småting. Vil jo ikke beskytte mot alt.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: Blouberg] #2503548 20/08/2018 07:06
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Uffda! Det var jo ikke noen hyggelig opplevelse!

Sporing og varsling på sti er tydeligvis et område som ikke er helt dekket i dag. Appene fungere bare delvis, som du sier, men den ice.dot-løsningen skal visst være noe av det bedre. Det er jo ellers mulig å kle seg i friske farger både på shorts, trøye og sekk!

Ellers så sykler jeg mye alene på sti, og bruker sekk med ryggplate (flaske kun på landevei), alltid knebeskyttere (merker ikke at de er på), hansker, briller og stihjelm. Albuebeskyttere kun når jeg planlegger å sykle litt mer utfordrende tekniske partier. Føler jeg er greit dekket, men noen ganger hadde det vært fint med hjelmbøyle. Dette er imidlertid helt uaktuelt å sykle med pga redusert komfort for min del.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: Blouberg] #2503557 20/08/2018 07:16
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg bruker mye av det samme som deg, men tenkte å gå til innkjøp av denne når den kommer for salg (rygg/brystplate):

https://www.pinkbike.com/news/eurobike-2018-helmets-protection-amp-clothing-from-poc.html

Jeg savner å ha noe på brystet når det går skikkelig fort nedover. Er så sjukt vondt å trykke brystkassa inn i et tre eller stein. Fleste løsninger frem til denne kommer har vært som rustninger. Disse lukter helt sjukt vondt før jeg er halvveis i økta. Så det blir bra når denne kommer.

Når det gjelder tracking tror jeg nesten det beste er å laste ned en av appene som tracker venner. Da kan hvertfall dine nærmeste se hvor du er.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: olechr] #2503561 20/08/2018 07:19
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Problemet med apper er jo dekning. F.eks. store deler av Nordmarka er jo helt uten mobildekning.

Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: Blouberg] #2503576 20/08/2018 07:52
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Garmin livetrack har fått et skudd for baugen siste måneden. Funker hverken for meg eller samboer. Dette ligger nok i Connect-appen. En garmin med krasjsensor vil jo kommunisere via appen, så den bør jo fikses. ICE DOT kan jo vurderes.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: Blouberg] #2503579 20/08/2018 07:55
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Bør finnes muligheter - det finnes jo f.eks. hundepeiler som går på GPS via nett eller rene radiosignaler. Den kan jo strengt tatt bare puttes i sekken også, men litt overkill er det jo med en slik løsning.

Løp også med smart-klokka til barn en periode, men det fungerte overhodet ikke - mistet signal, byttet mast, etc => total forvirring hos den som fulgte med.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: Blouberg] #2503588 20/08/2018 08:23
B
Blouberg Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Takk for input, ryggplata du linket til @olechr ser veldig spennende ut.
Kan skrive under på at det er vondt å få klemt brystbeinet. Hadde en GoPro hengende der.. brudd i brystbeinet ble straffa for det.

Resten av skadene er nok vanskelig å sikre mot. Det værste er lårbensbruddet og brystet. Resten er forstuinger og skrubbsår.
Blir jo helt frisk av alt dette, men tenker nok en del på at det kunne gått være..

Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: eOpseth] #2503606 20/08/2018 09:23
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: eOpseth
Bør finnes muligheter

Ja, bruker man penger på eget produkt finnes det muligheter. Faren min bruker Spot når han går på turer i ødemarka:
https://www.findmespot.com/en/

Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: Blouberg] #2503638 20/08/2018 10:39
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Bruker hjelm på type rundbane/xc sykling, hjelm og knebeskyttere når det går litt raskere, og helhjelm, albue og knebeskyttere hvor skadepotensialet og risikoen er større enn normalt. Sykler nesten alltid alene. Har som deg tenkt på noe med mer beskyttelse for kroppen forøvrig. Har i mange år sett på lette beskyttelsesalternativer, og det finnes en hel haug av dem. Kanskje Leatt body vest airfit lite kan være et alternativ? Finnes en haug av andre merker og produkter. Ang. varsling så er jo det å si ifra hvor du drar og når du er hjemme noe som fungerer ganske ålreit. Jeg vet om de som ringer hjem når de starter på nedoversyklingen og sier i fra hvor de er og hvor lang tid de regner med å bruke, og så ringer de eller sender melding når de er trygt nede. Men det fordrer jo mobildekning.

Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: Blouberg] #2503640 20/08/2018 10:59
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Appen 113 fra norsk luftambulanse gjør at 113 operatørene kan se hvor du er. De kan peile både via gps og/eller mobilsignaler. Kan hjelpe dem å lokalisere deg.
Du må da ringe opp 113 fra appen

Apen Glympse tracker meg og sender posisjonen til den/de som jeg har varslet. Som oftest kona. Sykler en del alene i bymarka kl 2000-2200 på kvelden og det er ikke gitt at der kommer andre folk forbi på småstiene der om jeg har ramla og slått hodet.

Det viktigste er såklart å være forsiktig.

Redigert av Stefan77; 20/08/2018 11:04.

- Stefan
Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: Stefan77] #2503645 20/08/2018 11:18
B
Blouberg Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Sitat: Stefan77
Appen 113 fra norsk luftambulanse gjør at 113 operatørene kan se hvor du er. De kan peile både via gps og/eller mobilsignaler. Kan hjelpe dem å lokalisere deg.

Har faktisk 113appen men brukte den ikke. Var nok for omtåket. Husker svært lite før brannvesenet og kjentmann kom gjennom skogen bak meg.

Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: Blouberg] #2503647 20/08/2018 11:22
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Blouberg
Sitat: Stefan77

Har faktisk 113appen men brukte den ikke. Var nok for omtåket. Husker svært lite før brannvesenet og kjentmann kom gjennom skogen bak meg.

Nei det er nok lett å være smart her jeg sitter på kontoret.
God bedring, og velkommen tilbake i skogen når den tid kommer

- Stefan
Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: Blouberg] #2503751 20/08/2018 16:09
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
God bedring! Veldig godt at du ikke får varig men! ICON_SMILE

Jeg bruker det samme som deg, og sørger dessuten alltid for å ha med førstehjelpssett. Flerra opp armen i fjor, og vil aldri mer mangle mulighet for å dekke til sår eller stoppe større blødninger.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: Blouberg] #2504047 21/08/2018 16:48
K
Kortbeint Offline
Medlem
Medlem
K

Bruker ofte livetrack men den har jeg hatt problemer med i det siste, i beste fall ustabil. Funket ikke denne dagen.

Er garmin bruker så vurderer å oppgradere til en modell med automatisk varsling. Noen erfaringer med dette? Funker det stabilt eller gir det mye falske utslag?

Syklar alltid aleine og møter sjelden folk når eg syklar på kveldstid. Brukar ofte live track og har i det siste satt på incident detection også (edge 520), i tillegg til å fortelle kvar eg har tenkt meg og kor lenge eg blir.

Siste månaden har det vore mykje tull med livetrack og koblinga mellom telefon og gps hos meg også. Før det var det ein lang stabil periode. Dei har vel oppgradert og fiksa eitelleranna i appen og så øydelagt noko anna....

Incident detection gir falske positive når eg bråstopper etter litt røff sykling. Når ein tar runder på eit vanskelig parti eller eit hopp så er det ganske plagsomt, så den egnar seg ikkje til det. Til vanleg framover stisykling der ein fortsetter og fortsetter så har eg ikkje opplevd falsk postiv alarm. Når den utløysast går alarm på telefonen og ein har 30s på å avbryte på gps. Meldiga på GPS er ikkje heilt intuitiv. I mitt hode vil den kjipaste "falske positive" vere hvis eg klarer å knuse skjermen på telefonen og samtidig ikkje rekk å inaktivere alarmen på gps'en. Slik at ein ikkje får gitt beskjed om at alt er ok. Har heller ikkje testa kva som skjer hvis telefonen står på lydlaus, det kan jo bli potensielt problematisk.

Hadde mitt første uhell på stisykling utover blåmerker/skrubbsår for to veker sida og brista 3 ribbein når brystkassa landa mot ein stein. Det gjekk veldig fint, men ja det får ein jo til å tenke...

Resten av skadene er nok vanskelig å sikre mot. Det værste er lårbensbruddet og brystet. Resten er forstuinger og skrubbsår.
Blir jo helt frisk av alt dette, men tenker nok en del på at det kunne gått være..

God bedring. Å bli liggande ein time ut i skogen med lårbeinsbrudd høyrest ganske kjipt ut. Vart det mykje interne blødningar?

Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: Kortbeint] #2504049 21/08/2018 17:08
B
Blouberg Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Sitat: Onkelski

God bedring. Å bli liggande ein time ut i skogen med lårbeinsbrudd høyrest ganske kjipt ut. Vart det mykje interne blødningar?

Takk for det! Ikke veldig mye blødninger, men er selvsagt ganske så fargerik enda (:
Bruddet var ganske pent, et såkalt pertokantært brudd, det vil si litt nedenfor l lårhalsen.
Og, det var kjipt, men nødetatene er proffe på dette. Jeg var nok også ganske tåkete, klarte ikke å si om jeg var sør eller nord for Jessheim, men kom med andre detaljer som gjorde at en kjentmann som brannvesenet fikk lokalisert meg.

Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: Blouberg] #2505095 26/08/2018 07:19
B
Blouberg Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Kort innpå med en status.
Går sakte framover med rekonvalesensen, rekkevidden med krykker øker litt hver deg.
Har sett på video av smellen og kan ikke skjønne annet enn at dette er en ren feilberegning, stien er jevn og fin om enn litt trang.
https://youtu.be/YP0NGTexycA

Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: Blouberg] #2505114 26/08/2018 09:10
K
Kay Offline
Medlem
Medlem
K
En fin app er LocaToWeb. Denne sender posisjonen til den/de du har delt den med. Da kan de følge med, og dukker du ikke opp i nærmeste fremtid, så kan de se på appen hvor du er (eller sånn cirka hvor du er hvis du har mistet dekninga i løpet av turen).

Sjekk ut LocaToWeb: https://locatoweb.com/no

Redigert av Kay; 26/08/2018 09:11.
Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: Blouberg] #2505127 26/08/2018 10:06
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg sykler stort sett alltid med hjelm, kne- og albuebeskyttere. Etter et par litt harde kræsj for et pa år siden kjøpte jeg enn lett beskytteksesvest også. Den funker fint men vil nok ikke redde meg fra evt bruddskader. Den har imidlertid reddet meg fra flere kraftige slagskader(kvister og slikt som rapper deg over brystet/skuldra) og også mulig kutt-/riftskader av samme kvister. Greit å slippe vondt uansett. Starter også livetrack på Strava så de hjemme kan følge med. Så langt har den vært oppdatert bra når de har vært inne å sett hvor jeg var. Men det er ingen varsling på Strava ved kræsj, så man kan bli liggende en stund om man svimer av. Jeg kjører også roligere nedover når jeg er alene, tar generelt mindre risiko ned vanskelig partier for å minske risikoen litt.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: Blouberg] #2505130 26/08/2018 10:18
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg synes vest virker veldig ukomfortabelt å skulle sykle med på generell stisykling. Greit nok om man er i anlegg, men har aldri vurdert dette som nødvendig for normal stisykling.

Bruker ofte en Evoc med ryggplate, det er liksom det (i tillegg til hjelm og knebeskyttere).

Per B.
Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: Kay] #2505138 26/08/2018 10:54
B
Blouberg Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Sitat: Kay

Takk!
Ser ut som et godt alternativ til Livetrack!

Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: Blouberg] #2505246 26/08/2018 20:32
Hasaladd Offline
Fersking
Fersking
Kort innpå med en status.
Går sakte framover med rekonvalesensen, rekkevidden med krykker øker litt hver deg.
Har sett på video av smellen og kan ikke skjønne annet enn at dette er en ren feilberegning, stien er jevn og fin om enn litt trang.
https://youtu.be/YP0NGTexycA

En skikkelig smell, godt du ble funnet.
God bedring, og lykke til med rehab.

PS Du er jo en fresk snart-60-åring da mann.
Respekt!
ICON_SMILE

#lunstemning

Mondraker Dune RR
Re: Sikkerhets utstyr - sti [Re: Kay] #2505485 27/08/2018 15:14
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Kay
En fin app er LocaToWeb. Denne sender posisjonen til den/de du har delt den med. Da kan de følge med, og dukker du ikke opp i nærmeste fremtid, så kan de se på appen hvor du er (eller sånn cirka hvor du er hvis du har mistet dekninga i løpet av turen).

Forutsetter alle disse appene mobildekning? Er det mulig å tracke basert på GPS fra mobil uten mobilsignaler?

sv

Moderator  support