Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva er denne lyden fra ny Synapse (m/video)

Hva er denne lyden fra ny Synapse (m/video) #2503475 19/08/2018 17:34
MrGrade Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei!

Har kjøpt en ny synapse og for en sykkel!! Men.... Det har vært en ulyd/knirk i sykkelen som jeg nå har funnet ut kom fra forhjulet.

Og når jeg tok av forhjulet fant jeg faktisk ut at jeg kan framprovosere lyden ved å vri rundt som jeg gjør i videoen.

Dette er altså på en flunkende ny Cannondale Synapse. Har kjøpt den utenbys på nett, så får dessverre ikke stikket innom med den. Så har jeg lite peil på sykkel, men man lærer jo så lenge man prøver å finne ut av ting.

Hva er feil her og hva kan jeg gjøre for å fikse det?

(se video)
https://www.youtube.com/watch?v=tkxE_My9lkA
og her triller jeg sykkel med hjulet på
https://www.youtube.com/watch?v=K1dULFbzYvs

Er det "farlig" å sykle med?

Re: Hva er denne lyden fra ny Synapse (m/video) [Re: MrGrade] #2503496 19/08/2018 19:05
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har aldri vært borti en sånn lyd, men det er ganske grei skuring å få sett inni der. På mine Mavic nav så napper man bare ut dærten i senter og så kipper du av det litt større med en liten skrutrekker. Litt og litt på hver side til den kommer. Kan jo hende at det ligger et eller annet der. Eller at det holder med å få smurt opp igjen. På den andre siden må du av med skiva for å full oversikt. Ligger det lengre inn så må du av med akslingen og det er en større jobb. Ligger det i støvkappene så forsvinner jo lyden når du har fått dem av. Lykke til.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Hva er denne lyden fra ny Synapse (m/video) [Re: MrGrade] #2503503 19/08/2018 19:33
MrGrade Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Takk for svar. Mener du jeg skal ta tak i den delen som jeg vrir rundt på videoen og bare nappe den ut med makt uten noe verktøy?

Prøvde det, men fikk det ikke til.

Fant noe videoer nå og fikk av den ytterste, men turte ikke å demontere noe særlig mer.

Redigert av MrGrade; 19/08/2018 20:00.
Re: Hva er denne lyden fra ny Synapse (m/video) [Re: MrGrade] #2503551 20/08/2018 07:09
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Dette er egentlig en reklamasjonssak, men det høres ut som det er kulelagrene som er defekte. Kontakt de du kjøpte sykkelen av og hør hva de kan gjøre for deg.

Re: Hva er denne lyden fra ny Synapse (m/video) [Re: AntonS] #2503627 20/08/2018 10:07
MrGrade Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: AntonS
Dette er egentlig en reklamasjonssak, men det høres ut som det er kulelagrene som er defekte. Kontakt de du kjøpte sykkelen av og hør hva de kan gjøre for deg.

Dette var det korrekte svaret =) Leverte den på verksted i oslo. Samtidig tok forhandler jeg hadde kjøpt den hos (sykkelsenteret i bergen)
kontakt med meg og sa de ville dekke kostnaden jeg hadde på verksted i oslo uten at jeg spurte. Veldig bra service!

Case Closed =) (håper jeg)

Re: Hva er denne lyden fra ny Synapse (m/video) [Re: MrGrade] #2503628 20/08/2018 10:13
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Han vil gjerne ha det fiksa selv siden den er kjøpt i annen by
Ta en skrutrekker el å stikk inn i de små hullene på støvkappa som omgir akslingen vipp litt og litt i hvert hull til den kommer Bak der igjen er det antakeligvis en gummipakning
Lirk den ut da ser du lageret
Det kan være en av pakningene eller støvdekselet som ligger å klikker mot noe men det kan også være et av lagrene evt begge Du får lokalisere lyden
Er det lagrene så er de ikke nødvendigvis helt føkka bare tørre all den tid de er helt nye
Det skal ikke være sånn men siden du ikke får tatt den inn til reklamasjon så dænger du på med litt mediumflytende olje med hjulet liggende og lar gravitasonen gjøre jobben med å få litt olje inn bak støvkappa på selve lageret Halvtime ca
Før du setter på tingene på navet igjen fetter du rikelig og tørker av når ting er på plass
Er lyden der fremdeles så er det lov å håpe på at olja trenger enda litt mer tid. Litt bevegelse i lageret er også bra så en tur er ikke så dumt
Funker det ikke så er det den tunge og lange veien til der du kjøpte den som gjelder.

"It never gets easier, you just go faster."

Moderator  support, Valentino