Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Akilles-tilstand

Akilles-tilstand #2503472 19/08/2018 17:23
C
coc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Etter en tid med ganske mye trening, både løp og sykkel, har høyre akilles kommet i en slags ubehagelig tilstand. Legen mener det er noen avrivninger i senen og at denne er kapslet inn. Innkapslingen er kanskje kroppens måte å reparere skaden på. Knytter dette til at jeg har løpt med sko som har trykket på akillesen. Det er ikke vanlig senebetennelse med potetmel og det som hører til. Frykten er at akilles skal ryke helt av. MR om to uker.

Fikk beskjed om å ikke løpe på minst to måneder, men ønsker å sykle. Doctors order er at det ikke må gjøre vondt. Er det noen her som har hatt lignende tilstand og kan si noe om recovery og sykling som alternativ trening i en slik akilles-tilstand?

Re: Akilles-tilstand [Re: coc] #2503477 19/08/2018 17:52
MrGrade Offline
Medlem
Medlem
Hei!

Jeg har erfaring med akillesproblemer fra løping. Har mer eller mindre hatt kroniske akillesmerter siden 2012 og prøvd det meste uten hell. Testa 6mnd løpefri også. Det ble null bedre og da jeg tok opp løpingen igjen ble det bedre. Hadde tenkt trykkbølgebehandling i år, men har vært ganske bra så droppa det.

Det som anbefales for akilles er jo esentrisk tåhev. Jeg har testa en del runder med dette også, men funka ikke hos meg. I mange år løp jeg med "klipte" sko (se link). Dette hjelper for løping.

At du har problemer med akilles betyr ikke at du trenger å være redd for at den skal ryke. Jeg tok ultralyd av mine i Oslo, og de var dobbelt så tykke som normalt. Men de så ikke "frynsete" ut, heller ikke så betente. Men smerten var dog der.

Her er bilde av klipte sko
https://images.interactives.dk/files/bonnier-atr/klippet-loebesko.jpg?auto=compress&ch=Width%2CDPR&dpr=2&ixjsv=2.2.4&q=50&rect=138%2C0%2C1723%2C1193&w=960

Kort spørsmål.
Ha akillessenen i "slapp" tilstand" og klyp på den. Vondt?
Prøv å stramme akillesenen (roter foten slik at den er helt stram) og klyp samme sted. Vondt?

Hos meg er det aldri vondt når senen er stram, kun når den er "myk".
Er du bekymra hadde jeg sjekka med noe som driver med idrett og kanskje ikke fastlege. Jeg føler at fastleger alltid sier "ikke belaste" også får man en pillekur.

Re: Akilles-tilstand [Re: MrGrade] #2503481 19/08/2018 18:06
C
coc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Takk for svar!

Adidas Ultra Boost fungerer bra, trykker/belaster ikke den vonde akillesen i det hele tatt. Kjører på med eksentriske tåhev, har gjort det en stund. Håper MR kan gi noen utdypende svar i forhold til hva som kan gjøre at kulen på akilles forsvinner.

Slapp tilstand gir smerter, kjenner ingen ting når den er stram!

Re: Akilles-tilstand [Re: coc] #2503492 19/08/2018 18:56
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Forståelsen av akillesproblemer har ihvertfall blitt bedre siden mine ble kronisk ødelagt for 15 år siden. I perioder kan jeg løpe litt, da gjerne med sko med mye dropp (Mizuno). Anbefaler å ta en titt på nyeste Nike-modeller. De har både dropp og myk hæl. Nike var før håpløst for meg pga hælkappa.

Mht sykling så er smertene levelige mens jeg sykler, men det er ingen tvil om at akillesen stivner til pga høy statisk belastning. Har man problemer med akillesen bør man ihvertfall vurdere å flytte klossene langt bak for å avlaste leggen. Å sykle med dyp hæl i tråkket gjør også belastningen mye større på akillesen.

Re: Akilles-tilstand [Re: coc] #2503502 19/08/2018 19:31
MrGrade Offline
Medlem
Medlem
ja, som SIS skriver her er høydropp sko tingen. Asics har som regel veldig vond hælkappe for oss med akillesproblemer. Adidas (som du har funnet) har som regel høy dropp (10-12mm). Er vel bare sub2 og takumisen som har lavere drop av adidas sine sko.

Saucony har lav dropp på nesten alt. Samme med Altra. Hoka har også middels dropp, men jeg merker ikke så mye på akilles på de.

jeg har forøvrig ingen kul på mine, men smerten er identisk som hos deg. Vondt slakk og OK stram. Litt rart.

Re: Akilles-tilstand [Re: coc] #2506026 29/08/2018 13:08
F
feather+mtn Offline
Entusiast
Entusiast
F
Jeg hadde akilles trøbbel i årevis, flere operasjoner gav midlertidig bedring, men smertene kom tilbake. Jeg begynte til slutt å trene veldig tung styrketrening (bare for å prøve noe, desperat) på leggene over en lengre periode selv om det gjorde ganske vondt. Om det var det som hjalp eller det var tilfeldig vet jeg ikke, men har i alle fall ikke hatt noen smerter etter at det løsnet for 4-5 år siden. Hadde da hatt kjempetrøbbel i over 10 år. Kjører fortsatt tåhev og jevnlig styrketrening.

Re: Akilles-tilstand [Re: coc] #2506057 29/08/2018 14:34
S
saj Offline
Fersking
Fersking
S
Har også akilles problem. Er på bedringens vei. Tror måten jeg løper og sykler på har vært årsaken til problemene. Løping og sykling uten å bevege i anklen har nok medført at akillesen/legg muskelen har vært under kontinuerlig spenn uten noe avlastning. Prøver å legge om stilen. Føler at problemene er på vei til å bli borte.

Re: Akilles-tilstand [Re: saj] #2506184 30/08/2018 07:27
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: saj
Løping og sykling uten å bevege i anklen har nok medført at akillesen/legg muskelen har vært under kontinuerlig spenn uten noe avlastning.

Her tror jeg mange går i en felle, ja. Det er i alt for stor grad fokus på såkalt tråkk-teknikk når det kommer til spinning og klubbtreninger innendørs. Folk er forskjellig og trår forskjellig. Men bør trå naturlig, men etterstrebe å venne seg til relativt høy frekvens - opp mot 110 bør gå helt komfortabelt både på rulle, spinningsykkel og ute. Setehøyde og klossplassering er viktige faktorer her.

Fokus på opptrekk er en annen blindgate mange kjører seg fast i. Opptrekk i sykkel er en større myte enn G-punktet. Fokuser heller på å slappe av i skuldre, rygg og hofte, samt ankler. Kraften skal fram og ned - og så handler det mest om å bare unngå å holde igjen på oppturen. Selv de beste syklister kan i beste fall håpe på å unngå negativt opptrekk - altså kun løfte vekten av eget bakbein - de fleste har noe minus-kraft i oppoverfasen.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Akilles-tilstand [Re: coc] #2506208 30/08/2018 08:35
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg har slitt med akillesproblemer selv, men "kun" en 4-6 ukers tid. Jeg innbiller meg at jeg blir bedre, men av og til føles det motsatte.

Eksentrisk tåhev, både med og uten vekt er forsøkt. Sover i en Strassburg sokk og smører meg inn med Voltaren som skal være smertelindrende og betennelsesdempende.
Jeg har en Z roller jeg bruker for å massere leggmuskulaturen, men jeg har til gode å oppleve at denne faktisk utgjør en forskjell. Jeg har også en ryggmassasjepute fra enklere liv, og synes nesten at den masserer bedre. Den løser opp muskelknuter mye mer effektivt, men til daglig vedlikehold er den kanskje ikke like god.

Jeg kom forleden over en video video som snakket varmt om å bruke en kjevle på å massere ut soleusmuskelen. Her ble det hevdet at i en del tilfeller er det denne muskelen som er synderen og ikke nødvendigvis akillesen.

Nå skal jeg være forsiktig med å påstå hverken det ene eller det andre, men jeg måtte jo prøve dette. Spesielt siden nedre legg/akilles/soleus eller hva det måtte være, var ekstra stivt og uhamslig i går kveld.
Effekten var umiddelbar, og jeg kunne gå til sengs med en mye bedre følelse i nedre del av leggen. Leggen føltes også mye mer fleksibelt i morges enn hva jeg vanligvis opplever den.

Det er selvfølgelig altfor tidlig til å trekke en konklusjon, men jeg sitter likevel med en liten Jahn Teigen følelse og håper dette kan gjøre meg i stand til å løpe igjen.

Re: Akilles-tilstand [Re: coc] #2548276 17/04/2019 20:15
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg testet z-roller lite i dag, men endte opp med massasjepute fra Enklere liv. Får heller vurdere z-roller i neste runde. Har slitt med akilles i snart 12 mnd, leggene er også vonde og kiropraktor mente at det å løse opp leggene kunne være nøkkelen til å bedre akilles. Nå blir det kombinasjon av eksentrisk tåhev, massasjepute, foamroller og kiropraktor 1x per uke.

Noen her som har blitt frisk fra kronisk vond akilles gjennom å angripe leggene?

Re: Akilles-tilstand [Re: coc] #2548351 18/04/2019 16:22
M
Majoren Offline
Entusiast
Entusiast
M
Ofte kan det være at hofte/bekken er rotert grunnet stram muskulatur. Da kan steget når du går/løper bli feil, slik at det blir spenning i muskulaturen.

Løs opp all muskulatur fra hoften og ned. Tøye og masserere/foamrolling er tingen.

Moderator  support