Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Ulovlig å ha kniv i hanskerommet?

Re: Ulovlig å ha kniv i hanskerommet? [Re: mtbmaniac] #2502921 16/08/2018 13:24
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Kniv i bagasjerommet er antagelig greit, du har da ikke tilgang til det på en enkel måte. Sverige er de særdeles strenge på dette, men bagasjerommet er greit. På samme måte vil du slite med et skytevåpen i fanget i en bil om du blir stoppet. Er det pakket ned, og lagt i bagasjen derimot - helt OK.

Redigert av eOpseth; 16/08/2018 13:24.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Ulovlig å ha kniv i hanskerommet? [Re: Kriss] #2502926 16/08/2018 13:34
mintman Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Kriss

Du mener jeg altså ikke har noe jeg skulle sagt uansett? Bare de har en "begrunnet" mistanke? Her kan de jo fort være kreative for å få det som de vil..

Skrev det i kursiv fordi det var sitert fra en annen side, så jeg vet ikke. Som du sier så tror jeg det er vanskelig for deg å motbevise og for politiet er det bare å være kreative.

Redigert av mintman; 16/08/2018 13:34.

Geir
Re: Ulovlig å ha kniv i hanskerommet? [Re: gutt45kg] #2502947 16/08/2018 14:49
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: gutt45kg
Husker "gamledager". Vi kunne ha med våpen (og ammo), fiskestenger og kniver på flyet uten engang å gå igjennom en sikkerhetskontroll. Fikk lov å sitte i cockpit på vei til Tromsø - noe de fleste barn fikk lov til.

Dette var på Forbebu flyplass. En herlig og sikker tid. Hva har endret seg? Noe unevnelig....

yes sir, snart er det kun røykere som får lov til ha lighter og lightergass på innerlomma, say no more

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Ulovlig å ha kniv i hanskerommet? [Re: mtbmaniac] #2503013 16/08/2018 21:09
S
SERLAA Offline
Medlem
Medlem
S
Jeg er med på at denne kniven så ut til å være litt vel "aggressiv" med tanke på en kniv laget for mat laging.

Men siden bilen min tydeligvis er et offentlig sted så forklarer det hvorfor politiet ikke brydde seg nevneverdig om å finne han som stjal bil stereoen min i 2012. Håper ikke allemannsretten har noe med offentlig sted. Ellers kan det bli slitsomt å måtte ha med masse ekstra mennesker i bilen på vei til jobb hver morgen.

Re: Ulovlig å ha kniv i hanskerommet? [Re: mtbmaniac] #2503027 17/08/2018 06:19
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
det er ikke alltid jeg skjønner hvordan ordensmakten prioriterer,
denne jaktkniven i hanskerommet er skummel nok, men å ta saken videre til rettsalen når innbrudd, overfall og voldtekter ikke blir etterforsket - selv når det er kjent gjerningsmann, det kan man undres over....

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Ulovlig å ha kniv i hanskerommet? [Re: Flamini] #2503029 17/08/2018 06:26
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det var väl privat personen som tog det till rettsalen och det görs vel alltid när noen inte godtar ett förenklat förelägg?

Re: Ulovlig å ha kniv i hanskerommet? [Re: fredriks] #2503036 17/08/2018 07:03
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sant det.
Samtidig kunne man droppet å prioritere å forfølge småpengene i forenklet forelegg og heller brukt tid på noe som faktisk betyr noe. Og så hvis en person blir gjenganger som nekter å godta forenklet forelegg, så kan man forfølge det da.
Det er jo litt pussig at hvis man sier "Nei, jeg godtar ikke det forenklede forelegget", så forfølges det med rettsak og ev. etterforskning, men hvis man sier "Nei, det var ikke jeg som voldtok, stjal sykkelen eller banka driten ut av den fyren", så er reaksjonen bare OK, vi henlegger.

Re: Ulovlig å ha kniv i hanskerommet? [Re: mtbmaniac] #2503057 17/08/2018 08:10
perbl Offline
More than words
More than words
Noen flere detaljer her: https://www.nrk.no/sorlandet/fikk-9600-kroner-i-bot-for-a-ha-kniv-i-hanskerommet-1.14168459

Så det var nok kombinasjonen av det som kanskje var kjenning av politiet i passasjersetet som trigget ransaking, Ramboknivfaktor, og lite aktverdig formål utover "jeg hadde glemt den" som utgjorde bøteleggingsgrunnlaget.

Må ærlig talt innrømme jeg ikke har så stort problem med at folk kan risikere å gå på en smell om de oppbevarer en ramboaktiv kniv i hanskerommet i månedsvis.

Per B.
Re: Ulovlig å ha kniv i hanskerommet? [Re: mtbmaniac] #2503069 17/08/2018 08:37
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Må innrømme at dette får meg til å tenke litt. Har selv en Gerber kniv og multiverktøy liggende i bilen. Tenker det kan være kjekt å ha(og har vært det ved ett par anledninger). Men det er altså ikke lov?

Re: Ulovlig å ha kniv i hanskerommet? [Re: pez d spencer] #2503072 17/08/2018 08:45
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg har for min del aldri tenkt at det er lov å oppbevare en kniv i bilen i tilfelle man trenger den. Barnelærdom.

Vil man gå med kniv hele tiden så går man med bunad ICON_GRIN

Re: Ulovlig å ha kniv i hanskerommet? [Re: anonym22] #2503076 17/08/2018 09:22
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Sitat: anonymous22
Jeg har for min del aldri tenkt at det er lov å oppbevare en kniv i bilen i tilfelle man trenger den. Barnelærdom.

Vil man gå med kniv hele tiden så går man med bunad ICON_GRIN

He-he ICON_SMILE Kan jo alltids ha en bunad liggende i bilen også, trenger vel ikke ha den på ICON_WINK

Har aldri tenkt over det, kjøpte multiverktøyet for å ha det i bilen. Kniven fulgte med i "settet". Kniven er av type folde, og begge ligger i futteral. Nå er det vel en liten kniv (er det lov ICON_WINK ) på multiverktøyet også, så får legge kniven igjen hjemme da..

Re: Ulovlig å ha kniv i hanskerommet? [Re: mtbmaniac] #2503078 17/08/2018 09:27
HNK Offline
Besatt
Besatt
Er vanlig praksis at politiet ikke går ut med sin side av saken hver gang.
Dette mener jeg er en type sak som er egnet til å sette spørsmålstegn rundt essensen av politiets arbeid og hvordan politiet behandler norske borgere. Kan hende de burde gått ut med sin side av saken her. Hvorfor ble han stoppet og hvorfor ble bilen ransaket?
Hadde man forklart dette, så hadde politiet mest sannsynlig sluppet å miste tillit.

Men noe naturlig valg av matkniv er det på ingen måte. Tilhører neppe noe standardsortiment den kniven der...

Re: Ulovlig å ha kniv i hanskerommet? [Re: HNK] #2503089 17/08/2018 10:15
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: HNK
Kan hende de burde gått ut med sin side av saken her. Hvorfor ble han stoppet og hvorfor ble bilen ransaket?
Hadde man forklart dette, så hadde politiet mest sannsynlig sluppet å miste tillit.

Men noe naturlig valg av matkniv er det på ingen måte. Tilhører neppe noe standardsortiment den kniven der...

Det står i artikkelen som er lenket til ovenfor.

«Bakgrunnen skal være at passasjeren nylig hadde vært involvert i bråk på byen.»

Spør du meg burde straffen her vært mye høyere. En person er involvert i bråk på byen. Personen blir senere observert i en bil, bilen blir stoppet og de finner en "rambo"kniv i hanskerommet. Å skjule våpen i biler, taxier og lignende er vel en ganske vanlig strategi for kriminelle og bråkmakere.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ulovlig å ha kniv i hanskerommet? [Re: magnusc] #2503093 17/08/2018 10:29
HNK Offline
Besatt
Besatt
Ja, så artikkelen nå hvor det fremkommer at det var passasjeren som var årsaken til ransakingen. Fremstår ikke som urimelig at man går gjennom bilen.

Slike kniver kan man like gjerne forby, spør du meg. Men så har vi i dag en justisminister som mener macheter ikke trenger å forbys heller...

Re: Ulovlig å ha kniv i hanskerommet? [Re: HNK] #2503101 17/08/2018 10:42
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: HNK

Slike kniver kan man like gjerne forby, spør du meg. Men så har vi i dag en justisminister som mener macheter ikke trenger å forbys heller...

Vi har vel strengt tatt en justisminister som mener(med rette)at det forbudet som allerede eksisterer inkluderer macheter, og at et eksplisitt forbud dermed er unødvendig.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Ulovlig å ha kniv i hanskerommet? [Re: gare] #2503107 17/08/2018 11:06
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Våpenforskriften

§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1
Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret.

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10. Dette ledd gjelder ikke armbrøst ervervet før 1. januar 1993.

Politimesteren kan dispensere fra forbudet i første ledd dersom særlige grunner foreligger.

Det er altså eksplisitt forbud mot visse typer kniver, mer detaljregulering enn dette er neppe hensiktsmessig. Formuleringen "særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter" burde være tilstrekkelig til å beslaglegge macheter om nødvendig, samtidig som jeg bør få kunne rydde sti i fred med min Fiskars ryddekniv som jeg har kjøpt på Jernia - selv om den trolig også kan klassifiseres som machete.

Re: Ulovlig å ha kniv i hanskerommet? [Re: mtbmaniac] #2503322 18/08/2018 14:49
K
Kull Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Forbudet i våpenforskriften mot springkniver, batangakniver, karatepinner og kastestjerner bærer mest preg av at noen har sett hva skurkene på TV bruker og tenker at vi må forby det. Dvs. ren kunnskapsløshet. Forbud mot slåsshansker er ok, ettersom det har stort skadepotensiale og ingen aktverdig formål-

Noen som kan forklare hva som gjør en springkniv eller batangakniv mer farlig enn en vanlig lommekniv? Jeg kan åpne bladet på en spyderco eller lignende foldekniv raskere enn en batangakniv, og omtrent like raskt som en springkniv, og det er neppe hvor raskt man kan åpne bladet som gjør en kniv "farlig".

Hva gjør en "rambokniv" mer farlig enn feks en morakniv, kokkekniv eller samekniv?

Forbud mot å bære kniv på offentlig sted uten aktverdig formål er ok, ettersom det er mange idioter som går med kniv på byen etc. for å "beskytte" seg, tar den fram når de havner i bråk/konflikt med andre, og ender med drap pga bagateller. Ihvertfall er det inntrykket jeg har fra de sakene jeg har lest i media.

Forbud mot visse typer kniver fordi de "ser farlige ut" er idiotisk.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support