Jeg skal i et bryllup på Danebu i Valdres i slutten av august og vurderer å ta med sykkelen. Det er ingen stier tagget med mtb:scale i nærheten (fargekode på mtbmap), men ligger en liten runde på trailguide. Noen som har syklet i området?
Skal bo på Danebu kongsgård så hadde vært fint å unngå kjøring, siden det blir nok begrenset med tid.
Jeg har hytte i området, men ikke fått rotet meg til å ta med stisykkelen. Du skal kunne sykle opp på Bjørgovarden fra Danebu. Sjekk kart og Strava heatmap for planleggingen. Er en del myr i området.
Du kan også sykle store deler av stien rundt Fræningen, opp på Fjellenden og omkringliggende topper.
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Hvordan er vanskelighetsgraden i området? Er vant til stier i Kjekstadmarka og Østmarka, men kona skal også være med på en stitur og hun er ganske fersk.
Ja, jeg la merke til at det var lagt inn en rute på Trailguide der som går innom de fleste stiene i skogen. De manglet i OSM, så jeg tegnet dem inn nå.
Er mer gira på å prøve noen av stiene på fjellet egentlig, siden jeg aldri har syklet på fjellet før, men hvis det er bare knot må jeg vurdere alternativer.
Har hytte der og syklet en del i området og vært på Bjørgovarden, Smørli osv.... Med utgangspunkt i Danebu, så må du nok regne med en del knot, ja. Kanskje litt over 2/3 av stiene mot Bjørgo kan sykles, men mye bra også. Litt usikker på om jeg hadde latt fruen debutere på stiene akkurat der!
Er dette et område som kan være aktuelt for Offroad Valdres?
Arrangørene hinter om at løypa skal gå et helt annet sted enn der hvor de har vært de tre første årene, så jeg er litt nysgjerrig på hvilke områder med utgangspunkt i Fagernes som har potensiale.
Det er noen år siden familiehytta i Valdres ble solgt, men jeg har syklet noe der. Prøvde opp til Bjørgovarden fra Danebu, det var vått/sludd når jeg prøvde, det fungerte dårlig.
Denne turen er innom Danebu Det er stier som raskt tørker i området ovenfor den gamle slalombakken. Om du kjører ruta i linken er det en fin grustur tilbake, om man liker sånt.
Tror jeg hadde valgt Freningsvegen opp til Fræningen. Litt usikker på stien som går i den gamle barnebakken. Her graves det for harde livet..... Ellers en fin tur!
Ble begrenset med tid, men fikk tatt en tur på 1.5 time. Fulgte ruta jeg hadde lagt opp, men skippet turen opp og ned Bjørgovarden.
Mye fine stier, likte spesielt flytstien ned fra Storstølknatten mot Danebu. Alt nedover var sykkelbart med min 2015 Fuel Ex 9, og ble noe dytting oppover (mest opp fra Frænengen til Fjellenden).