Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Advarsel: Ikke oppdater Delorme Inreach SE

Advarsel: Ikke oppdater Delorme Inreach SE #2502348 14/08/2018 09:16
M
Martin222 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Jeg oppdaterte firmware på min Delorme Inreach og bestilte nytt årsabb. sist uke. Men da jeg skulle bruke den så fikk jeg opp feilmelding: "Unit is damaged. Can not send or receive messages". Feilmeldingen dukker opp umiddelbart når jeg skrur den på, og den kom ikke opp før jeg oppdaterte firmware. Batteriforbruket har også gått i været og den blir veldig varm mens den er påslått.

Snakket med Garmin sist uke, og i dag fikk jeg vite at de ikke opprettholder norsk forbrukerkjøpslov, men at de heller hviler seg på at garantitiden på knappe 2 år er utgått og at de ikke vil hjelpe meg. De kan imidlertid gi meg 1000,- i rabatt hvis jeg vil kjøpe en ny enhet.

Nå har jeg sendt inn en formell klage og startet prosessen via forbrukerrådet. Men det kan ta over et år før jeg får vedtak om ny enhet eller full reparasjon. På mobiler og gps mottakere så er det forventet levetid på mer enn 24 måneder. Så de kommer seg nok ikke unna denne saken.

Abb. på satelitt-tjenestene er også kjøpt via Garmin internasjonalt. Så hvordan de forholder seg til at enheten min ble ødelagt av dem, og at jeg ikke engang fikk aktivert Inreach enheten, gjenstår å se. Jeg har bedt om å få kansellert års-abb. som jeg bestilte, og de to første gebyrene som de allerede har trukket.

I mellomtiden vil jeg advare dere andre med eldre Delorme Inreach enheter om å tenke dere om en gang eller to før dere oppdaterer firmware. I verste fall må dere gjennom samme suppe med Forbrukerrådet dere også...

Redigert av Martin222; 14/08/2018 09:16.
Re: Advarsel: Ikke oppdater Delorme Inreach SE [Re: Martin222] #2502417 14/08/2018 11:58
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Har du noen fw versjon eller dato som det er mulig å lese ut?

Kan jo være litt vrient å finne om enheten ikke starter eller lar seg synce på pc.

Jeg oppdaterte min for kanskje 3 uker siden og det gikk helt fint. Som var vel og bra siden det ble behov for den i fjellet uka etter.

Nå skal den umiddelbart holdes unna fremtidige oppdateringer da.

Edit: Har du prøvd factory reset av den?

Redigert av Kakachka; 14/08/2018 12:03.
Re: Advarsel: Ikke oppdater Delorme Inreach SE [Re: Martin222] #2502418 14/08/2018 12:04
M
Martin222 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Firmware oppdateringen har slettet IMEI nummeret på enheten min, og den blir kjempevarm hvis jeg skrur den på nå. Men jeg får den slått på lenge nok til at jeg får lest av firmware: Ver. 2.16 og Hardware: 2.2.

Har sett video av andre som har fått samme feil på andre Inreach enheter. De har fått nye på garantien. Så får vi se hvor lang tid det tar før Garmin innser at forbrukerkjøpsloven faktisk blir håndhevet i Norge frown I mellomtiden har jeg ikke Inreach mens jeg sykler alene.

Re: Advarsel: Ikke oppdater Delorme Inreach SE [Re: Martin222] #2502430 14/08/2018 12:43
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Jøsses - om følgende av en en firmware brøler ikke dekkes av garmin er det noe alvorlig galt fatt uavhegig av produktets forventede levetid.

Re: Advarsel: Ikke oppdater Delorme Inreach SE [Re: Martin222] #2502482 14/08/2018 18:01
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Garmin sin norske representant har jo alltid vært meget serviceinnstilt etter mitt syn, så her må det ha skjedd noe rart.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Advarsel: Ikke oppdater Delorme Inreach SE [Re: Martin222] #2502656 15/08/2018 12:26
M
Martin222 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Pulsbeltet mitt gikk heden for noen uker siden. Da fikk jeg nytt i posten etter 3 dager selv uten at Garmin fikk se det gamle beltet. Kjempeservice. Bare så dumt at det ikke går an å stole på at det alltid er like bra service...

De har enda ikke svart på min oppfordring til å følge forbrukerkjøpsloven med 5 års reklamasjon da. Så kan hende de tar en u-sving. Vi får se.

I mellomtiden bør en være obs på firmware. Vi er jo så godt vant i dag til å oppgradere software på pc, nettbrett, mobiler, og tilogmed Tesla. At man tar det for gitt at det skal være problemfritt å oppdatere både i forhold til nye funksjoner og sikkerhet. Så da er det nødvendig å varsle hverandre når noen produsenter ikke følger den defacto standarden innen IT kulturen i 2018.

Re: Advarsel: Ikke oppdater Delorme Inreach SE [Re: Martin222] #2502661 15/08/2018 12:53
ventle Online
Besatt
Besatt
Har du kjøpt enheten direkte fra Garmin, eller via en forhandler? Om det er sistnevnte så er det jo forhandleren, og ikke Garmin, som må forholde seg til forbrukerkjøpsloven.

Ellers enig i at Garmin uansett burde ta ansvar om de har sluppet en firmware som ødelegger enheten (jeg fikk ny Forerunner 620-klokke to ganger etter at de slapp en firmware som bricket klokka).

mvh Helge
Re: Advarsel: Ikke oppdater Delorme Inreach SE [Re: Martin222] #2502684 15/08/2018 13:42
M
Martin222 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Fikk løsning fra Garmin nå. De har lenge vært i tvil om hva de skulle gjøre med de eldre enhetene fra Delorme, et selskap Garmin kjøpte opp for å ta over Inreach serien. I Norge så pådrar de seg også reklamasjonsansvaret når de kjøper opp produsenten. Så saken var uansett klar her, og likevel har altså Garmin hatt en praksis om 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett på disse enhetene. Jeg forstår ikke helt hvorfor de først nektet å reparere enheten når de mente den var dekket av 5 års reklamasjon. Produktet skal jo fungere etter forbrukerkjøpsloven også...

Men nå har de snudd og vil yte 5 års garanti også på Delorme Inreach SE enhetene, noe som tilsvarer de nye Garmin Inreach enhetene. Så jeg får en erstatningsenhet (refurbished) i posten, og det er jo bra.

Det er ikke snakk om å få refundert eller å få erstatningstid på abb. for tiden enheten er ubrukelig. Jeg mistenkte egentlig at det ville være slik siden man kjøper satelitt-tjenestene fra Garmin internasjonalt, og da er det jo slike ekstremt dårlige kundevilkår man må godta, selv om man ikke leser dem. 75,- tapt og det er ikke all verdens, men et irritasjonsmoment likevel. God kundeservice hadde vært å si ok, du skal få to uker gratis satelitt-tjeneste.

Moderator  support