|
Monarch debonair, dårlig valg for tunge ryttere?
|
Monarch debonair, dårlig valg for tunge ryttere?
11/08/2018 15:04
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg har en Monarch RT3 Debonair på min Spectral EX7.0 og har aldri klart å få den tunet slik at jeg er fornøyd. Med alt stæsjet på så veier jeg ca 95kg og må da opp i 300+ish psi for anbefalt SAG.
Demperen funker fint nedover men på flater og oppover er det veldig mye gyng ved tråkking. Har forsøkt med forskjellige SAG innstillinger (ca20-40%) og diverse omfang volume spacers uten å komme i mål med noe som funker hele tiden. Pedal-mode funker supert på flater og oppover men bryteren på demperen er vanskelig å komme til i fart samt at jeg hele tiden glemmer å slå den over, så jeg ønsker å kjøre i Open mode hele tiden. Etter en del googling så finner jeg at flere på diverse forum mener at Debonair luftkappen ikke er egnet til tunge ryttere (over ca 80kg) pga det store volumet samt at ventilen for positiv/negativ kammer er plassert rundt 30% SAG merket. Det anbefales å kjøpe standard luftkappe som gir bedre hold tidlig i vandringen og som også skal ha ventilen rundt 15% merket.
Standard luftkappe finner jeg ikke til salgs i noen nettbutikker og heller ikke på SRAM sine hjemmesider.
Er det andre som har samme problem og vet om hva som kan gjøres for å fikse det? Vil en FOX demper være bedre for tunge ryttere eller er ny Monarch i standard utførelse et bedre valg? Vurderer også ny sykkel til neste år og svært mange kommer med Debonair demper som standard, vil problemet være det samme uavhengig av demperoppheng (vpp, Dw link etc...)?
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
Re: Monarch debonair, dårlig valg for tunge ryttere?
[Re: svene]
11/08/2018 15:09
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Er du tung, vil ofte standard tune ikke passe. Du bør nok få demperen tunet hos spesialister som Avalanche
|
|
|
11/08/2018 17:50
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det er en mulighet ja. Koster noen kroner og er sykkelspesifikt etter det jeg så på hjemmesidene dere. Tenker det får vente til evt ny sykkel er på plass. Tanken på å bytte demperen til en annen type var å ha mulighet til å flytte den over på en ny ramme om det ender med selvbygg på ny sykkel (og innfestingen/lengden da har samme størrelse).
|
|
|
11/08/2018 19:04
|
LarsThomas
Entusiast
|
Entusiast
Prøv med en volumspacer i negativkammeret. Jeg endte opp med å gjøre det for å få sag-punktet der jeg ville ha det. Du mister noe (all?) effekten av debonair-luftkappen dog...
|
|
|
12/08/2018 07:51
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for tips, skal prøve Med spacer i negativkammeret. Etter det jeg leser på nett om den løsningen så kan det være akkurat den lille endringen jeg ønsker. Da sparer jeg også masse penger :-)
|
|
|
12/08/2018 09:45
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Virker ikke helt frisk den der. Jeg veier det samme og har aldri vært i nærheten av 300 psi.
|
|
|
12/08/2018 10:47
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
JoachimV; Har du Debonair luftkappe på din? Har funnet ut at de som har standard luftkappe (mindre volum) klarer seg med mye mindre lufttrykk. Ser på diverse forum at mange sliter med det samme som meg på Debonair dempere. Kan virke som det også har litt å si med opphengstypen på baktriangelet. Virker som man trenger mindre lufttrykk på de som har DW-link, VPP og liknende. Mulig jeg sender demperen inn på fullservice også til høsten, nærmer seg nok 100t servicen som er anbefalt fra RS.
|
|
|
12/08/2018 12:45
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
JoachimV; Har du Debonair luftkappe på din? Hadde det når jeg kjørte Debonair ja. Hatt det på Slash og prøvd det på Nomad 3. Du kan jo prøve en annen, ev. høre med andre hva de bruker av trykk. Vet ikke hvor høy du er men for oss på 190 er ikke vekta di svimlende tungt, mer normalen.
|
|
|
12/08/2018 15:05
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ser på diverse utenlandske forum at det er ganske normalt med 300+psi på Debonair demperne, fra rundt 90kg på rytter, så tror egentlig ikke det er noe feil på demperen. Det finnes forskjellige tunes på denne også fra leverandør har jeg funnet ut. Så kan nok være en del forskjell fra sykkel til sykkel. Slash har vel VPP oppheng og Nomad noe liknende av DW-link. Canyon har en slags Horst link og den er mer følsom for gynging etter det jeg har forstått. Er 183 høy så vekta er forsåvidt grei.
|
|
|
12/08/2018 15:07
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har tenkt det samme, er litt tung og hadde en sykkel med monarch RT3 med debonair luftfjær. Satt inn mange slike ringer på den for å redusere volum/gjøre den mer progressiv, det fungerte fint. På en Santa Cruz/VPP. Vurderte å kjøpe standard luftkappe, du finner de i sram delekatalog, men koster litt. https://www.sram.com/sites/default/files/techdocs/2017_rockshox_spc_rev_b.pdfMonarch starter på side 112.
|
|
|
12/08/2018 17:21
|
Redgarden
Avhengig
|
Avhengig
Ringte Canyon og spurte om akkurat det samme for et par dager siden. De sa demperen er satt opp med soft tune som standard, og at tyngre ryttere kanskje burde vurdere medium eller hard tune. Såvidt jeg har klart å Google meg til betyr det rett og slett bare å sette på flere sånne røde gummiringer(?) Virker i så fall som en billig og kurant løsning. Standard luftkappe har jeg heller ikke klart å finne noe sted...
|
|
|
[Re: Redgarden]
12/08/2018 18:12
|
Østerhus
Avhengig
|
Avhengig
Kan man ikke skifte litt rundt på shims for å endre tune? På gaffelen min er det en slik skisse i manualen...
Har ikke gjort det selv, men kanskje andre kan bekrefte/ avkrefte.
Tynn i håret, men tjukk i hodet!
|
|
|
12/08/2018 18:38
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Ringte Canyon og spurte om akkurat det samme for et par dager siden. De sa demperen er satt opp med soft tune som standard, og at tyngre ryttere kanskje burde vurdere medium eller hard tune. Såvidt jeg har klart å Google meg til betyr det rett og slett bare å sette på flere sånne røde gummiringer(?) Virker i så fall som en billig og kurant løsning. Standard luftkappe har jeg heller ikke klart å finne noe sted... Tune handler om demping, ikke fjær. Demperne er merket L/M/H for både compression og rebound. Dette er en basistuning av demperen, og konfigureres med shimsene som ligger på ventilen(eller stempelet om du vil), inne i demperenheten. En demper tunet til high compression vil slippe olje saktere igjennom enn en med low compression. Cycleservicenordic har stort sett alt av reservedeler til rock shox, og din LBS kan bestille derfra.
|
|
|
12/08/2018 20:09
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvis du skal kjøre full overhaling med tuning, vet jeg at Top Tubes muligens kan fikse biffen. Rufus skrur mye dempere og sender over hele Norge, såvidt jeg vet. Ta kontakt via Facebook: https://www.facebook.com/TopTubesRufus/
|
|
|
[Re: oyvinsr]
13/08/2018 11:17
|
Redgarden
Avhengig
|
Avhengig
Ringte Canyon og spurte om akkurat det samme for et par dager siden. De sa demperen er satt opp med soft tune som standard, og at tyngre ryttere kanskje burde vurdere medium eller hard tune. Såvidt jeg har klart å Google meg til betyr det rett og slett bare å sette på flere sånne røde gummiringer(?) Virker i så fall som en billig og kurant løsning. Standard luftkappe har jeg heller ikke klart å finne noe sted... Tune handler om demping, ikke fjær. Demperne er merket L/M/H for både compression og rebound. Dette er en basistuning av demperen, og konfigureres med shimsene som ligger på ventilen(eller stempelet om du vil), inne i demperenheten. En demper tunet til high compression vil slippe olje saktere igjennom enn en med low compression. Cycleservicenordic har stort sett alt av reservedeler til rock shox, og din LBS kan bestille derfra. Ok, så dette er ikke det som menes med å «tune» en bakdemper fra soft til hard? https://www.mbr.co.uk/news/product_news/five-minute-tune-rockshox-monarch-shock-324308
|
|
|
13/08/2018 14:23
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ringte Canyon og spurte om akkurat det samme for et par dager siden. De sa demperen er satt opp med soft tune som standard, og at tyngre ryttere kanskje burde vurdere medium eller hard tune. Såvidt jeg har klart å Google meg til betyr det rett og slett bare å sette på flere sånne røde gummiringer(?) Virker i så fall som en billig og kurant løsning. Standard luftkappe har jeg heller ikke klart å finne noe sted... Tune handler om demping, ikke fjær. Demperne er merket L/M/H for både compression og rebound. Dette er en basistuning av demperen, og konfigureres med shimsene som ligger på ventilen(eller stempelet om du vil), inne i demperenheten. En demper tunet til high compression vil slippe olje saktere igjennom enn en med low compression. Cycleservicenordic har stort sett alt av reservedeler til rock shox, og din LBS kan bestille derfra. Ok, så dette er ikke det som menes med å «tune» en bakdemper fra soft til hard? https://www.mbr.co.uk/news/product_news/five-minute-tune-rockshox-monarch-shock-324308 Dette er en måte å jobbe med det du har, men du må ha en basistune for å ha et riktig utgangspunkt. Det er der L/M/H kommer inn.
|
|
|
13/08/2018 16:13
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
På Monarch Plus dreier det seg om å skifte stempel og skiver på hovedskaftet, inni oljebadet, dvs handle inn riktig stempel og skivestakk fra delekatalogen, og gjøre noe som ca tilsvarer fullstendig service av demperen. Har bygget min om fra M til L. Dessverre løsnet skruen som holdt alt sammen i riktig rekkefølge, så alle delene lå strødd utover skuffa de lå i, dvs har jeg ikke M-tune-deler å tilby.
Jeg skal slutte å kalle denne jobben lett/kurant, siden den forutsetter noen ferdigheter og erfaring, pluss spesialutstyr/deler, og olje.
|
|
|
13/08/2018 20:00
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Da har jeg vært en tur å testa volume spacers i negativ kammeret. Satte inn 2 først og pumpa opp til ca 300psi, ga 30% sag nøyaktig. Lå med samme psi før på ca 35% sag, så klart litt forbedring der. Sykla en tur med litt grus, lang småknot oppover og røtter/stein bortover. Helt klart en stor forbedring, nesten ingen gyng på gruspadling, godt feste oppover og lite pedalstrikes (virka som sykkelen holdt seg betydelig høyere i vandringa under trøing nå) På flat sti med røtter/stein var det vesentlig bedre flyt og fart. Virka litt hard bortover og slo litt mye. Tok derfor ut 1 spacer og endte da med kun 1 i negativkammeret. Pumpa til samme psi og fikk samme sag (30%). Var litt mer gyng nå på grusvei og oppover men ikke plagsomt. Bortover var det betraktelig bedre komfort og virka som sykkelen fulgte terenget bedre. Nedover var det omtrent likt men slo litt mye på større stein og drop. Det er nok pga litt mange spacere i positiv kammeret. Har vel 5 der, skal forsøke gå ned til 2 neste tur. Brukte bare ca 75% av vandringa så 5 er nok i overkant. Så dette var stor forbedring og akkurat det jeg ønsket. Kommer jeg i mål med passe spacers i positivkammeret så trenger jeg ikke spesialtuning og sparer masse penger.
|
|
|
|
|