Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Spørmål om kommunal tilknytningsavgift ved påbygg

Spørmål om kommunal tilknytningsavgift ved påbygg #2501029 08/08/2018 07:51
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Kjære forum,

Siden dere er i stand til å svare på det meste drister jeg meg til å spørre dere om råd i denne saken.

Vi har fått godkjent påbygg på boligen vår på 36m2. Behandlingsgebyr på 6.500,- er betalt og vi har valgt å tenke på hvor godt timebetalt dette er for kommunen. Men, nå dukka det opp en ny regning på over 20.000,- for tilknytningsavgift. Den er vondere å svelge. Det er et toalett som blir omgjort til bad i påbygget så det totalt sett blir en dusj ekstra i huset, men belastningen på det kommunale nettet er jo helt uendret. Det fremstår som svært urimelig å skulle betale kommunen for dette. I tillegg fristiller vi en garasje fra boligen som også er på 36m2 slik at man kan driste seg til å si at arealet for beregning av tilknytningsavgift går i null.

Er det noen her som kan hjelpe oss med argumentasjon overfor kommunen eller må vi bare innse at vi er kjipe som ikke vil gi kommunen nesten 30.000,- for fint lite, betale og ta en god øl i kveld som trøst?

Re: Spørmål om kommunal tilknytningsavgift ved påbygg [Re: Larsemannen] #2501040 08/08/2018 08:30
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Er litt uklar, synes jeg, hva du mener.
Dere skal bygge på og så skal toalettet omgjøres til bad?
Er det snakk om to forskjellige påbygg eksisterende og nytt/eksistrende som er godkjent som boenhet)?

Om det er snakk om at det blir en selvstendig enhet i et påbygg er det normalt med nytt avgift.
Om det er snakk om en ny arealgrense er det ikke uvanlig med nytt avgift heller.

Hva begrunner kommunen avgiften med?

Re: Spørmål om kommunal tilknytningsavgift ved påbygg [Re: Larsemannen] #2501041 08/08/2018 08:33
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Selve gebyrberegningen er det vanskelig å si noe om uten å kjenne i detalj til Lillehammer kommune sitt gebyrregulativ, men her er noen mere generelle betraktninger:

1. Tilknytningsgebyret er der for å dekke opp merkostnaden til vedlikehold av VA-ledninger som økt bygningsmasse gir. Dette baserer seg på en generell beregning. Ditt tilbygg gir kanskje ikke noen økt belastning, men generelt sett så gjør en økning av bygningsmassen det. Slike generelle beregninger ligger innenfor rammene av selvkostprinsippet, så dette er det nok ikke noe poeng å klage på.

2. Hva mener du med at garasjen fristilles? Er den revet? Var den tilkoblet til VA?

3. Jeg synes 20k høres ganske mye ut for 36 kvadrat. 556 kr/m2. Har sett en del andre steder at det kan ligge rundt 150-300 kr. Du har kanskje fått en beregning som viser dette?

4. Generelt sett så er ikke et gebyr regnet som et enkeltvedtak, og kan dermed i utgangspunktet ikke påklages. Imidlertid kan du be om en ny vurdering, og denne vurderingen vil være et enkeltvedtak med klagerett. Dersom du er i tvil om beregningen så kan du be om en ny vurdering, og evt klage på den igjen om du fortsatt er uenig. Da vil fylkesmannen være klageinnstans (med mindre kommunen selv omgjør gebyret i sin foreløpige klagebehandling)

5. Er det verdt å klage? Tja. Det er definitivt verdt å be om en ny vurdering. Dersom kommunen fortsatt finner at gebyret er korrekt så vil jeg tro at de i de fleste tilfeller har sitt på det tørre (det klages såpass mye på tilknytningsgebyr at kommunen nok har vurdert de fleste tilfeller tidligere, og vet at de vil få saken omgjort hos fylkesmannen hvis de har tatt feil). Men for all del, du har ingen ting å tape på å sende en klage. Bare vær klar over at kostnaden til en jurist hos kommunen som behandler klagen skal dekkes opp av nettopp VA-gebyrene. Så selvom det ikke koster deg noe, Isolert sett, så betaler du (og de andre innbyggerne) gjennom gebyrene.

Re: Spørmål om kommunal tilknytningsavgift ved påbygg [Re: Larsemannen] #2501059 08/08/2018 09:08
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Skal prøve å oppklare ICON_SMILE

Vi skal rive dagens inngangsparti som inneholder et toalett (påbygd midten av 80-tallet) og så bygge på et større påbygg "rundt" dette. Fordelingsskap for vann og vegghengt toalett (begge på dagens toalett) blir uendret plassering. Påbygget inneholder et nytt bad der dagens toalett er samt en utvidelse av stue/spisestue samt at vi får et romsligere inngangsparti/gang med mange barn. I dag er tak på garasjen fysisk koblet til tak på boligen, men med nytt påbygg vil de ikke lengre henge sammen. Jeg har forstått det slik at om garasje henger sammen er den en del av grunnlaget som skal legges til grunn for tilknytningsavgift. Vi bygger på 36m2 og fristiller 36m2 fra boligen slik at differansen kan sies å gå i null beregningsmessig.

Kommunen opererer med en sats på 169,- pr m2 for vann og 340,- pr m2 for avløp, totalt 504,- pr m2 pluss mva.

Jeg forstår at økt areal gir generelt økt belastning, selv om vi er like mange som dusjer like mye etc. Men, dette forstår jeg er dekket opp av offentlige avgifter. Det er greit, men det føles veldig urimelig å skulle betale 20.000,- for "ingenting". Jeg var ikke klar over at det var en mulighet en gang så vi ble mildt sagt overrasket og vil prøve mulighetene våre da vi opplever en stor faktura utover behandlingsgebyr og økte offentlige avgifter som ikke rimelig.

Redigert av Larsemannen; 08/08/2018 09:09.
Re: Spørmål om kommunal tilknytningsavgift ved påbygg [Re: Larsemannen] #2501067 08/08/2018 09:26
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Slik du presenterer dette så høres det ut som det kan være verdt å ihvertfall be om en ny vurdering. Det avgjørende spørsmålet er vel kanskje om det har vært betalt gebyr for garasjen tidligere eller ikke. Dette er det kanskje mulighet for å finne ut av hvis du finner den opprinnelige byggesaken for hus og garasje.

Vet du at sikkert det ikke skal betales gebyr for frittstående garasje, men at det skal betales for integrert?

Jeg ville nok bedt om ny vurdering og deretter sett om det er samsvar mellom vurderingen og gebyrregulativet

Re: Spørmål om kommunal tilknytningsavgift ved påbygg [Re: Larsemannen] #2501096 08/08/2018 10:19
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
God oppklaring.

Enig med Håvard at det kan lønne seg med en ny vurdering / presisering av gebyret.

Moderator  support