Skal prøve å oppklare

Vi skal rive dagens inngangsparti som inneholder et toalett (påbygd midten av 80-tallet) og så bygge på et større påbygg "rundt" dette. Fordelingsskap for vann og vegghengt toalett (begge på dagens toalett) blir uendret plassering. Påbygget inneholder et nytt bad der dagens toalett er samt en utvidelse av stue/spisestue samt at vi får et romsligere inngangsparti/gang med mange barn. I dag er tak på garasjen fysisk koblet til tak på boligen, men med nytt påbygg vil de ikke lengre henge sammen. Jeg har forstått det slik at om garasje henger sammen er den en del av grunnlaget som skal legges til grunn for tilknytningsavgift. Vi bygger på 36m2 og fristiller 36m2 fra boligen slik at differansen kan sies å gå i null beregningsmessig.
Kommunen opererer med en sats på 169,- pr m2 for vann og 340,- pr m2 for avløp, totalt 504,- pr m2 pluss mva.
Jeg forstår at økt areal gir generelt økt belastning, selv om vi er like mange som dusjer like mye etc. Men, dette forstår jeg er dekket opp av offentlige avgifter. Det er greit, men det føles veldig urimelig å skulle betale 20.000,- for "ingenting". Jeg var ikke klar over at det var en mulighet en gang så vi ble mildt sagt overrasket og vil prøve mulighetene våre da vi opplever en stor faktura utover behandlingsgebyr og økte offentlige avgifter som ikke rimelig.