Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lettere utveksling på CX for tursykling

Lettere utveksling på CX for tursykling #2500935 07/08/2018 19:03
Registrert: Sep 2016
Innlegg: 9
K
Keefmoves Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Registrert: Sep 2016
Innlegg: 9
Har en Cannondale CaadX Ultegra med 46/36 foran og 28/11 bak.
Har lyst å bruke denne som tursykkel med opppakking på sykkel. Skulle gjerne derfor hatt lettere utveksling. Noen som har erfaring med å få gjort dette? Hva er enkleste måte? Bytte ut gruppesett til gruppe med kompaktkrank og større kassett, eller finnes det en enklere og billigere måte?

Re: Lettere utveksling på CX for tursykling [Re: Keefmoves] #2500941 07/08/2018 19:28
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,010
S
Skoje Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,010
Jeg hadde samme utveksling på min Specialized Crux. Byttet til bakgir med long cage og satte på en 11-32 kassett.

Re: Lettere utveksling på CX for tursykling [Re: Keefmoves] #2500950 07/08/2018 19:50
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
Bytt til 34t drev på kranken og 11-32 kassett eller større. Eller kjøp en 48/32 eller 46/30 krank.

Re: Lettere utveksling på CX for tursykling [Re: Keefmoves] #2501240 08/08/2018 16:42
Registrert: Sep 2016
Innlegg: 9
K
Keefmoves Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Registrert: Sep 2016
Innlegg: 9
Takk for god hjelp.
Går for long cage og 32t. Det skal nok hjelpe nok.

Re: Lettere utveksling på CX for tursykling [Re: Keefmoves] #2501300 08/08/2018 21:21
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
chalshus Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
Alternativt kan du montere en Wolftooth tanpan og terrenggir og terrengkassett.

Eller nye Ultegra RX800 bakgir og Ultegra HG800 11-34 kassett.

Re: Lettere utveksling på CX for tursykling [Re: Keefmoves] #2501367 09/08/2018 08:04
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
D
dagfink Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
Dersom du elles er fornøgd med sykkelen og har tenkt å ha han ei stund, ville eg sterkt ha vurdert ein krank med 46/30-drev i tillegg til bytte av kassett til 11–32. På langtur med bagasje er det sjeldan ein angrar på lette gir. 46/11 er stort nok for dei fleste til rask landevegssykling (men kanskje ikkje aktive ritt). Tursykkelen min er sett opp med krank på 42/36/26 og kassett på 11–34. Saknar ikkje tyngre. Til samanlikning brukte vinnaren av Transcontinental i år 46/36 på kranken og 13–34 (!) bak. (Det tyngste giret hans er omtrent det same som det nest tyngste giret på sykkelen min, og her er det snakk om ein ekstremt sterk syklist med minimal bagasje.)

Re: Lettere utveksling på CX for tursykling [Re: dagfink] #2501426 09/08/2018 10:12
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
https://fairlightcycles.com/inside-fairlight/ambassadors/?v=c2f3f489a005

Veldig interessant valg med 46/34 og 13-34. 1:1 utveksling i bakkene og et tyngste gir man tråkker ut på flatene. Men han har nok erfart seg fram til at det koster for mye energi å holde så høy fart og prioriterer tett giring i marsjfart-området. smrt

Re: Lettere utveksling på CX for tursykling [Re: skubisan] #2501443 09/08/2018 10:54
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
D
dagfink Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
Du skal køyra ganske hardt dersom du tråkkar ut 46/13 på flatene. La oss seia kadens på 110. Det gir ca. 50 km/t. Da er det nok like greitt å la medvinden gjera mesteparten av jobben.


Moderator  support, Valentino