Hei! Har bestemt meg for å starte med stisykling for gleden og trimmens skyld. Skal ikkje gå crazy på innkjøp, trenger bare en heilt grei sykkel. Bur i Volda som er ein mindre stad = ikkje store utvalger på bruktmarked. Sportsbutikkane i området har kun fulldempar til 20k ++. Har kontakt med ein kar på finn som selger denne sykkelen her: https://www.finn.no/118982792
Syns dykk den ser grei ut? Har fått vite der er nytt gaffelsett og derfor litt lekasje. Prøvde å google rundt for å finne ut kva gaffelsett men finn ikkje stort. Skulle ikkje bety stort, men eg blir no skeptisk når eg hører der er ei lekasje. Sett pris på alle svar, tips og triks :-)
I tillegg har den kun 100mm vandring, som er begrenset for stisykling. Når man ser etter brukte fulldempere må man være obs på at det finnes mye slitedeler som koster mye å bytte dersom forrige eier ikke har gjort det. Det bør være gjort service på dempere, og kulelagre bør være relativt nye.
Kan vell tydast mot gåa pakning eller riper/hakk i demper kor olja kan snike seg ut? Kan vell tenkast at den ikkje har fått jevnlig service(?). (Som eg blir nevnt)
Men kva kan ein forvente å få til rundt 7000? Er det bedre å gå for hardtail?
3 år gammal, bytta nav bake. Gir må finjusterast og kjede strammast, ellers skal den være i god stand. Selgar kjem heim frå ferie den 23, så då må eg være tolmodig hehe. (Noko eg har lite av når eg vil komme meg igang). :-)
3 år gammal, bytta nav bake. Gir må finjusterast og kjede strammast, ellers skal den være i god stand. Selgar kjem heim frå ferie den 23, så då må eg være tolmodig hehe. (Noko eg har lite av når eg vil komme meg igang). :-)
Hei. Denne er nok mer 6-8 år gammel heller enn 3.
Det ser også ut til at den er syklet med setepinne langt over maksmerket, noe som er en sikker måte å stresse ramma på, og dermed kan du få rammebrudd.
Kan vell tydast mot gåa pakning eller riper/hakk i demper kor olja kan snike seg ut? Kan vell tenkast at den ikkje har fått jevnlig service(?). (Som eg blir nevnt)
Men kva kan ein forvente å få til rundt 7000? Er det bedre å gå for hardtail?
Ja, gå heller for en moderne stihardtail, gjerne en med plussdekk. De trenger ikke koste all verden som ny, og finner du en brukt så holder kanskje budsjettet også. Heller det enn en gammel fulldemper som ikke egentlig er egnet for sti (utdatert geometri, 26" hjul, risiko for vedlikeholdsbehov av gaffel, bakdemper og bakhjulsoppheng).
Skal du finne en bra fulldemper til 7000 egnet for stibruk må du ha en del flaks.
Den Gianten ser som baronen sier ut til å være 2010-modell, designet på gaffel etc avslører lett alderen. Om selger sier tre år gammel, er det tegn på å skygge unna, for det er ren løgn.
Jeg ville kanskje heller sett etter solide hardtailer for stibruk, tror du kan få en grei sykkel for penga i det segmentet, som er endel nyere enn de du linker til.
Igjen, for svar. Dykk har trulig redda meg frå ein god del hodebry.
Ang "sykkel nr to" eg linka til kan det være feilen ligg hjå meg mtp alder. Eg fekk vite den kosta 16000 for tre år sida og tenkte den var ny for tre år sida då ikkje anna var nemnt. Kan då anta den er kjøpt brukt for tre år sida for 16000. Styrer unna.
Da blir det nok hardtail på meg. (Er eg då enda i rett forum?)
Kva spesifikasjonar ska eg leite etter/er viktige i ein hardtail sykkel for ein mest mulig "smud" ride i skogen?
Dekkstrl? 27.5? Har googla rundt på plussdekk, ser gromt ut!
Demper; kor stor "vandring"? 100 er lite skjønna eg, eller var det mtp midtdemparen?
Bredt ratt har eg lest ein anna stad hjelp godt på.
Noko meir?
Og på toppen av alt; hardtail vs fulldempa: er det like kjekt på stien? Burde eg spare til fulldempa? Eg kjem ikkje til å være den som kjører fortast, eller dei villaste løypene. Vil ikkje skade meg til skisesongen. Dette blir for å få trim + a good time! Med det i tankane, trur dyll eg då har behov for fulldempa?
Dette blir for å få trim + a good time! Med det i tankane, trur dyll eg då har behov for fulldempa?
Du må ikke ha en fulldemper for å ha det gøy, se i filmen under for et eksempel på relativt mild stisykling på en hardtail. Potensialet er langt større etterhvert som egne evner utvikles. Plusshjul er også noe å ta en titt på.
120-150mm gaffel er brillefint til hardtail, kommer litt an på hva du vektlegger av egenskaper. Søker du deg litt rundt i denne kanalen finner du mange tips: https://www.youtube.com/user/globalmtb
Denne har ikkje setepinne med mulighet for heve-senk av setet fra styret, og dekka er kanskje ikkje top-notch på grep, men dette kan du evt oppgradere etter kvart dersom du blir bitt av basillen.
Denne har ikkje setepinne med mulighet for heve-senk av setet fra styret, og dekka er kanskje ikkje top-notch på grep, men dette kan du evt oppgradere etter kvart dersom du blir bitt av basillen.
Jeg er veldig enig med de andre her. Når du har det budsjettet så er løsningen en moderne og god stihardtail. Det er utrolig hvor moro det kan være I tillegg til de tipsene du har fått så er jeg veldig glad i min hardtail fra Vitus. Dette er nettbutikken Chainreaction sitt husmerke og du får veldig mye sykkel for pengene og geometrien er topp moderne. Sentier modellen deres kommer både som 27,5" og 29".
Jeg synes det er viktig med en god gaffel på en HT (for såvidt alltid viktig det da), men om det er en ting du eventuelt skal se etter for å velge så er det nettopp gaffelen. Så langt jeg kan se er det på de fleste som er foreslått her RockShox Recon gafler. Det er vel kurant vare det, men finner du noe et hakk over det innenfor budsjettet så at en ekstra titt på det.
Den blir kjøpt fra England UK, og noen ganger levert fra andre steder. Om du legger den i handlevogna (og spesifiserer at du er i Norge i innloggingen din) så får du en oversikt over fraktkostnader m.v. I tillegg kommer moms på 25% og et fortollingsgebyr.
Ååja, prisen var oppgitt i DKK her så tenkte då der var dansk butikk.
Du endrer det øverst i høyre hjørne. Vitus og Nukeproof er begge eid av CRC så de har veldig god support
Frakta på sykler blir ofte gratis fra CRC, du kan få 1% tilbake via kickback.no (gjelder også wiggle og et par andre handy butikker).
Så det du betaler er oppgitt pris, eventuell frakt, 25% moms og et utleggsgebyr til den som står for frakta. Som regel sjiktet 150-250, men noen ganger får de fikse ideér og legger på mer.
I prisklassen rundt 7k kan det være lurt å kjøpe brukt stihardtail, er du heldig får du langt bedre deler og lavere vekt enn hva tilsvarende sum gir deg i butikk.
Har leita litt rundt men finn ikkje eit sikkert svar på vandring til gaffel, misstenker 100mm. 29" hjul, litt stort?
Sikkert en helt grei sykkel, men det er ikke en sykkel om det først og fremst er det å kjøre fort på sti er det du vil drive med. De moderne stirettede hardtailene gjør dette mye bedre enn tradisjonelle rittsykler. Men det er garantert fullt mulig å ha det moro på sti med den der og, de fleste her startet jo å kjøre sti på lignende sykler.
Jeg ville heller spart penger i en måned eller to og handlet en mer stiorientert hardtail. Det er dumt å handle noe og så ganske kort tid etterpå finne ut at du egentlig vil ha noe annet. Da blir det plutselig mye dyrere enn forskjellen fra 7000 til 10000.
Du er nok inne på noko der Perbl. Skal man først kjøpe noko kan ein like greit kjøpe kvalitet. Men vente en mnd eller to kan bli vanskelig hehe.
Om saker og ting er litt gammalt går fint for meg, kan godt kjøpe "utdatert kvalitet" enn så lenge det har blitt tatt godt vare på.
Eg trur eg velg å kjøpe ein rimlig første sykkel, og heller ein dyrare seinare når eg veit kva eg ønska i ein sykkel. T.d kjedelig å bruke 10k på hardtail for å så ville ha fulldempa.
Kva trur dykk om dinne? Den er fulldempa, eldre, men ser ut til å være i fin stand.
Ikkje so langt unna, blitt vedlikeholdt. Fin pris for en student. Nylig bytta bakhjul og lager i ramma og lager i framhjul. Må bytte kjede og kassett snart (skulle komme på rundt 1000lappen), men funka fint slik som det er no i følge selgar.
Eg lytta sjølvsagt til kva dykk har å seie, og er det styr unna styra eg unna. Slik som det er no frista den svært!
Den der har det samme problemet som de som er nevnt tidligere, den er såpass gammel at det er vanskelig å vedlikeholde dempere skikkelig framover, og det er godt mulig den har gått en stund uten å ha hatt service på dempere. Men til prisen er det sikkert en flott sykkel for å få testet ut stisykling. Men vær forberedt på at den der nok vil trenge endel nye deler framover, og er noe utdatert på mange vis.
En stihardtail er såpass morsomt og annerledes at jeg kommer til å kjøpe meg en sjøl etterhvert. Selv om jeg har en ganske så fet fulldemper jeg kan bruke ellers.
Det er ikke noe motsetning mellom det ene og det andre, og jeg tror du vil få en minst like bra, om ikke mye bedre sykkelopplevelse på en forholdsvis ny stiorientert hardtail framfor en veldig gammel fulldemper der mange av delene nok vil synge på siste verset. Endelt drivverk og geometri er to eksempler på ting som er mye bedre på en moderne stihardtail enn en snart ti år gammel fulldemper.
Jeg ville sett meg om noe slikt som den enduroen, men kanskje forsøkt å finne noe litt nyere/bedre utstyrt.
Her er eksempel på hva man kan få for 8000, den trenger litt pleie, men om man har litt teknisk innsikt(eller har bekjente som har det) så klarer man å rydde opp i nevnte problem for en tusenlapp. https://www.finn.no/125923206
Se på sykler som specialized enduro og stumpjumper fsr, Trek remedy og slash, Commencal meta, santa cruz nomad og flere. De eldre 26’’ modellene av disse syklene er ofte veldig billige, og er knallgode sykler.
Se etter modeller fra 2011-2013, og gå etter sykler som har heve/senkepinne og virker godt vedlikeholdt. Det bør være fint mulig å finne en slik for 7000.
Litt oljegris og noen hakk må en vell tåle på en terrengsykkel? 2år gammal terreng sykkel til 7500, som for to år sida låg på 25000, må jo være eit greit som en introsykkel?
Vidare skal den sykkel nr 2 være tatt vare på og lite brukt siste åra, kvifor seie du den ikkje er verdt pengane?
Skulle likt å sjå bedre tilbud i samme prisklasse. :-)