|
Kinakarbon under 10kg
|
Kinakarbon under 10kg
05/08/2018 11:06
|
Medelsvensson
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei.
Vurderer å bygge opp en sykkel til min samboer, som hun skal bruke til pendling og turer på grus i marka.
Utgangspunktet er en Kina karbonramme med ja Kina karbongaffel:)
Har null erfaring med karbon eller kinakarbon, jeg er heller ikke så opptatt av vekt i utgangspunktet. Selv har jeg stålhardtail og Alu FS men jeg veier en god del mer enn min samboer (heldigvis) og vekt vil ha mye mer å si for hennes del.
Så det jeg lurer på er: Hva skal til for å få vekta under 10kg på en helstiv karbon HT 29er?
Hvilken prisklasse må man opp i for å få det til? holder typisk XT brems og drivlinje, resten i aluminium. Eller må man over på karbonstyre, karbonsetepinne, xtr osv?
Hjulsett, holder det med noe innen rimelig prisklasse, eller må dette også være noe som er ekstremt lett for å komme under 10kg.
Har aldri bygget med vekt som en faktor tidligere pga. av jeg uansett har en 5-6 kg ekstra å dra på;)
Håper noen kan gi en pekepinne på hva som skal til for å komme under 10kg.?
|
|
|
Re: Kinakarbon under 10kg
[Re: Medelsvensson]
05/08/2018 11:43
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Hvis hun veier lite (ift en mann) og ikke utsetter sykkelen for harde påkjenninger er dette et enkelt prosjekt. Du kan bruke noname setepinne og styre også. (Noen vil påstå det er å sette liv på spill, men dem om det) Kjøp gode bremser for bremsingens skyld, ikke pga vekt. Andre steder det er billigere å spare vekt. Gode bremser er etter min mening noe av det viktigste på en sykkel. SLX er veldig bra. Deore godt nok. Hvis hun skal vintersykle er det noen som foretrekker større bremsehendel. Jeg ville startet med et billig hjulsett. Feks Shimano MT15. Relativt tungt, men du kommer nok likevel under 10 kg. Du kan oppgradere senere og bruke det med piggdekk hvis hun vil vintersykle. Slangeløst er fint, men kan bli et irritasjonsmoment pga stadig pumping. Lette butylslanger er trolig bedre. Jeg bygget noe tilsvarende for noen år siden og tror jeg endte på ca 10.000,- og 10 kg. Brukte sikkert også litt deler jeg hadde liggende.
|
|
|
05/08/2018 13:03
|
Medelsvensson
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for gode tips!
Hun veier nok ca 60kg vil jeg tro, iforhold til en mann er ikke det særlig mye nei, har også vurdert kina setepinne og styre, men det er delte meninger om Kinakarbon.
Har styre og setepinner liggende i aluminium så går nok for det først, bremser har jeg XTR liggende, har egentlig vurdert å selge de, vet du hva man kan få for ett komplett sett med XTR bremser? Eller er brukt verdien så lav at jeg like godt kan bruke de?
Er det noe sted på siden her man kan legge ut byggetråd? ikke for de jeg har så mye å vise til, men heller det at det hadde vært fint med litt tips løpende mens man bygger.
|
|
|
05/08/2018 13:14
|
olechr
More than words
|
More than words
Personlig ville jeg aldri ha satt på et styre og stem fra en ikke kjent leverandør. Ville hvertfall styrt langt unna Kina carbon som er av "kjent" merke. Feks fake Bontrager.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
05/08/2018 13:37
|
Medelsvensson
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Generelt er jeg skeptisk til karbon etter jeg var vitne til en kompis knekke ramma på tre steder under ett hopp. Det var forøvrig en White Fatbike fra XXL som muligens ble brukt litt vell hardt, Sykehuset neste. Skal da styre unna styra og setepinne i karbon fra kina!  Men det jeg kan lese rundt på diverse forum, er at Kina karbonrammer får overraskende mye skryt, og til en lett person som knapt tørr å sykle ned fra en fortauskant må det da holde lenge? Eller bør jeg holde meg langt unna rammer og gaffel også fra ukjente Kina levrandører?
|
|
|
05/08/2018 13:50
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Er det verdt risikoen? Spare noen kroner og gamble med kvaliteten?
Hadde en HongFu som aldri ble bygget. Kun XT deler, 1x10, RaceKing 2.2 dekk, SunRingle Blackflag hjulsett, Ritchey wcs styre, sete og stem. I deler veide denne noe under 9kg.
Når det gjelder Kina karbon er hvertfall å aldri kjøpe noe kopi, som Olechr skriver.. Mye elendig kvalitet ute å går her.
Du bør heller ikke kjøpe fra en ukjent leverandør men med "open mould" design, mest sannsynlig er det bra nok kvalitet. Men man vet egentlig ikke.
Det beste er å kjøpe fra et merke som begynner å få et navn for seg selv, som HongFu f. Eks eller lightbicycle når det gjelder felger.
Redigert av Skorp; 05/08/2018 13:56.
|
|
|
[Re: Skorp]
05/08/2018 14:14
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Personlig har jeg kjøpt mye Carbon deler på Finn. Kjenner ikke merker,er nok kanskje fra Kina. Styrer,sete pinner,stem og seter. Kone,sønn og jeg er veldig fornøyd og alt har virket OK . Dette til en pris ca. 1/3 av merkevarer som er sterkt overpriset. Ta deg tid og sett sammen en lett sykkel til damen og hun blir kjempe fornøyd. Lykke til .
|
|
|
05/08/2018 22:02
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Lett å si "ikke gå på kompromiss med sikkerhet", men hva betyr det egentlig? Kun Schmolke-styre som er godt nok? Også hvis det betyr at det kun er penger igjen til billige bremser?
Kan du bruke noname ramme og gaffel vil jeg si at du også kan bruke noname styre og setepinne. Det er tusenvis av disse noname-komponentene i bruk og jeg tror vi hadde fått høre om det hvis de stadig forårsaket ulykker og personskade. (Med "noname" mener jeg alt som ikke er offisielt representert i Europa. Dvs du har ingensteds å reklamere med loven i hånd.)
Sjekket data på sykkelen jeg nevnte. 10,1 kg i str 15,5” inkl ringeklokke og alt annet. Deore, Alivio og MT15-hjul. Ikke noe fancy. Brukt av tenåringsjente i fire sesonger. Ingen problemer.
|
|
|
06/08/2018 07:42
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Denne debatten har vi hatt mange ganger før og vi vil aldri oppnå konsensus Det er gode grunner til at alle varer og tjenester skal være produsert eller utført under bestemte forhold, tilfredsstille bestemte krav og at bestemte garantier skal følge varen eller tjenesten. Så kan man velge å si at - neida, jeg trenger ingen av disse kravene eller garantiene så lenge det er billig og lett, for jeg stoler på at det fungerer uansett og det er ingen forskjell og alt annet er overpriset osv. Og så har man alle nyansene innen disse ytterpunktene. F.eks. egenimport fra kjente og anerkjente produsenter i Østen. Men for å svare på trådstarters spørsmål: Ettersom utgangspunktet er en lett ramme og helstiv gaffel i karbon, må du nesten anstrenge deg for å få vekten over 10 kg  Ved hjelp av alminnelige, rimelige komponenter, oppnår du vekten du ønsker. Flust med kvalitetskomponenter å få til en rimelig pris, på tilbud eller pent brukt.
|
|
|
[Re: Thomas-]
06/08/2018 11:56
|
olechr
More than words
|
More than words
Lett å si "ikke gå på kompromiss med sikkerhet", men hva betyr det egentlig? Kun Schmolke-styre som er godt nok? Også hvis det betyr at det kun er penger igjen til billige bremser?
Kan du bruke noname ramme og gaffel vil jeg si at du også kan bruke noname styre og setepinne. Det er tusenvis av disse noname-komponentene i bruk og jeg tror vi hadde fått høre om det hvis de stadig forårsaket ulykker og personskade. (Med "noname" mener jeg alt som ikke er offisielt representert i Europa. Dvs du har ingensteds å reklamere med loven i hånd.)
Sjekket data på sykkelen jeg nevnte. 10,1 kg i str 15,5” inkl ringeklokke og alt annet. Deore, Alivio og MT15-hjul. Ikke noe fancy. Brukt av tenåringsjente i fire sesonger. Ingen problemer. Masse noname produkter som funker. Det jeg er mest skeptisk til og hvor jeg har sett en del brekasjer er på No Name varer som blir laget med feks Bontrager, Specialized merke på. Men det sier seg egentlig selv at de som setter på andres merker er svært lite seriøse. Skal du ha skikkelig lett ned på Schmolke vekt så bør du nok gå for nettopp schmolke eller MCFK. Selv tørr jeg ikke sykle med så lette styrer mer.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
07/08/2018 15:45
|
noblefart
Entusiast
|
Entusiast
Hei! Har bygget sykkel med kinakarbonramme til min sønn pga manglende alternative sykler (les kvalitet/vekt/pris). Erfaringen var at selvbygg blir veldig bra men fort dyrt. Tok vare på alle innkjøp og det endte med 16k (inkl reverb). Det er selvfølgelig mulig å gjøre det rimeligere, men det er fort gjort å havne på denne summen. Kjøpte Sid xx gaffel og stans hjulsett på finn til veldig god pris (26" selges rimelig). Har på denne og andre sykler kjøpt en god del "kinakarbon" med både "merke" og ukjente og har aldri hatt problemer - her er jeg uenig med ellers fornuftige olechr. Bruk gjerne Aliexpress, men sjekk at de har fått gode og mange tilbakemeldinger. Kjøpte 800mm styre til en rimelig fat-bike som jeg "testet" før montering og ble imponert.
Mitt innspill er å tenke igjennom hva sykkelen skal brukes til og ditt budsjett (med 20-30% påslag) og vurder dette mot de rimelige modellene til eksempelvis Canyon - med mindre du har veldig mye deler liggende....
Vennlig hilsen, Noblefart
|
|
|
[Re: Thomas-]
07/08/2018 17:15
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Kan du bruke noname ramme og gaffel vil jeg si at du også kan bruke noname styre og setepinne. Det er tusenvis av disse noname-komponentene i bruk og jeg tror vi hadde fått høre om det hvis de stadig forårsaket ulykker og personskade. (Med "noname" mener jeg alt som ikke er offisielt representert i Europa. Dvs du har ingensteds å reklamere med loven i hånd.)  Jeg har knukket alu kinagaffel, gikk rett i betongen.. tok meg ikke for engan fordi styret var jo der det skulle være, skjønte ikke hva som skjedde før blodet rant utover. Pillet tannbiter ut av overlippen. 7 sting tilsammen og to knukket tenner. Staten dekket halvparten av tannlegeregningen men jeg måtte vel ut med 17k for å fikse alt. Du trenger bare kjøpe et merke som er annerkjent, bare det står On-One eller C4 (G-Sport) på karbonstyret føler jeg meg bedre.
Redigert av Skorp; 07/08/2018 17:18.
|
|
|
[Re: Skorp]
07/08/2018 18:49
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Ååå fa.. , ikke bra. God bedring.
|
|
|
[Re: erik e]
07/08/2018 19:09
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Går nok fint med Skorp, bildet er nok ikke såååå ferskt.
|
|
|
07/08/2018 19:47
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
 Hehe, er gode 4 år siden. Har også knukket setestag fra Norsk/kinesisk husmerke karbonsykkel. EDIT: Har knukket endel flere kinesiske trial produkter, vil aldri spare penger på bekostning av kvalitet igjen.. Bare den billige karbonsykkelen fra et Norsk husmerke som knakk var utrolig kjedelig. Ingen skader, men hadde planlagt Birken en stund, alt var ordnet og betalt. Så plutselig står man der uten sykkel.
Redigert av Skorp; 07/08/2018 20:04.
|
|
|
09/08/2018 10:55
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Stort sett alt er laga i kina uansett og det er alltid produksjonsspredning dvs variasjon av kvalitet per produkt. At ei noname-ramme skal være en nær-døden-opplevelse og noe med en fin logo er totalt sikkert, er omtrent som å si at den eller den guden skapte alt.
|
|
|
[Re: reserveSyklist]
09/08/2018 11:30
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Var vel litt det jeg tenkte og. Hvorfor kjøre kinacarbon når sykkelen bare skal under 10 kilo?
|
|
|
12/08/2018 19:53
|
bamse_bra
Avhengig
|
Avhengig
Her er min kinakarbon som endte på 8,5 kg. Strålende fornøyd. Ikke redd for å kjøre på den. Kina ramme, med integrert setepinnen, Kina gaffel og Kina styre. Eneste brekasje jeg har hatt på carbon, er original Easton ec90 setepinnen fra tidlig 2000 tallet.
Redigert av bamse_bra; 12/08/2018 19:54.
|
|
|
|
|