Hei og velkommen.
Ingen spørsmål er dumme. Skal man lære, må man tørre å spørre.

1. Ja, noen styrer har en utforming som er flat på toppen. Disse har gjerne ikke styretape. Det kan være et gimmick for å spare tre gram vekt, men stort sett er det fordi den delen er utformet slik at det er mest behagelig å ikke lage den tykkere enn det den allerede er. Som oftest er det karbonstyrer som har slik utforming, men ikke alle har det. Dette fordi karbon er enklest å støpe i en hvilken som helst form og fasong. Noen kaller det aerodynamisk fordi det blir en flat seksjon der oppe også. Men vekt og aerodynamikk her er nok i beste fall svært marginale besparelser. Det er mer et spørsmål om hva man selv liker å holde i når man sykler.
2. Juniorkassett er en betegnelse på kassetter som ikke har 12 eller 11 som minste tannhjul. Hvis du leser NCF sitt reglement, vil du se det er begrensninger i utveksling der for å forhinde at juniorer og barn får alt for tungtrødde sykler/oppnår for stor fart. Litt avhengig av hva man har av krankdrev vil en juniorkassett typisk ha 14,15 eller 16 som minste tannhjul.
Håper dette er litt oppklarende. Snart kommer det flere og sier enda mer om detaljer, regler, komponenter og hvemvethva.
