|
Noob søker hjelp!
|
Noob søker hjelp!
03/08/2018 17:00
|
lasgil
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Usikker på om jeg legger dette ut på riktig sted, om ikke så beklager!
Har i en årrekke vært landeveissykkelist, men nå pga små barn, lite tid, mye jobb osv, så legger jeg det på hylla for enstund og går over til terrengsykkel.
selger en Fuji sst 2.0, som jeg har vært superfornøyd med, for å finansiere kjøp av ny eller brukt xc hardtail av ukjent merke og modell. tror jeg har bestemt meg for å kjøpe en karbon ramme, de alu modellene jeg har prøvd har vært deprimerende..
noen som har noen gode forslag ift hva jeg burde kjøpe? har prøvd en del sykler, så langt ble jeg imponert over Cannondale F-si carbon 5 som de hadde på birk i Larvik til 16k og Everest quest til 15k på sportslageret.
burde jeg fiske etter brukt eller ny? kan man for eksempel søke etter å bytte Fujien min i noenlunde likt med en privatperson som har en terrengsykkel for salg. noen som har erfaringer med dette?
ble en salig blanding det her, uansett på forhånd takk for evn hjelp!
|
|
|
Re: Noob søker hjelp!
[Re: lasgil]
03/08/2018 18:58
|
ket16
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er egentlig mest nysgjerrig på hvorfor terrengsykling skal ta mindre tid? Erfaringen min er at en terrengtur varer dobbelt så lenge som planlagt 
Ketil
|
|
|
03/08/2018 20:42
|
SykkelGlenn
Veteran
|
Veteran
Jeg er også nysgjerrig på hvorfor terrengsykkel skal ta lenger tid? Jeg både landeveissykkel og terrengsykkel.
Dersom jeg har 1.5time til rådighet til trening en kveld så tar det akkurat like lang tid med terrengsykkel som landevei. Du kommer bare lenger på veien enn i terrenget. Jeg sykler mest terreng, men det er primært fordi jeg synes det gir meg større utfordringer og moro enn landevei.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
|
|
|
03/08/2018 21:13
|
lasgil
OP
Medlem
|
OP
Medlem
fint med nysgjerrighet!
Jeg hevder på ingen måte at landeveissyklingl tar mindre eller mere tid. For meg, slik jeg har brukt sykkelen min, så har langturer vært hovedform. med mindre tid, kommer også innskrenking av geografisk område, som gjør at de fleste turene mine blir i trafikk...siden jeg bor i nærheten til marka så tenker jeg at 1.5 t i marka er bedre enn 1.5 t i trafikk. pluss muligheten for barnevogn og vintersykling osv.
uansett, setter pris på postene, om dere har noen innspill lift spm mine så blir jeg super happy!
|
|
|
03/08/2018 21:22
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Det blir enklere å svare om du forteller litt om hva du forbinder med å sykle i marka.  Vil du sykle på grusveier eller stier? Ønsker du å sykle på kronglete stier eller bare de enkleste? Vil du sykle fort nedover steinrøyser eller fort opp grusbakkene?
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
03/08/2018 21:37
|
lasgil
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Godt poeng! takker.
Ser etter en allround terrengsykkel, som ikke er for tung oppover, som for det meste vil bli brukt på grusveier/skogsvei og lettere stier, men som kan takle litt mer terreng enn en gravel feks. den blir også i perioder bli brukt som commuter sykkel på asfalt.
Tenkte at det var en xc hardtail som passa best.
Fulldempere har jeg ikke vurdert pga vekt og pris, ser for meg at det blir litt overkill og om jeg blir hekta kan jeg anskaffe meg en fullblods stisykkel etterhvert.
Når det er sagt høres det jo gøy ut å kjøre fort ned grusbakker!
|
|
|
04/08/2018 07:46
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Til den bruken er det litt som med landeveissykkel: Finn en hardtail som passer deg og som du liker. Unngå de mest utprega stisyklene med de bredeste dekkene og de slakkeste vinklene. Det meste fungerer bra, og når du slipper tenke på demperoppheng og hvordan vinklene vil fungere opp og ned steinura, blir ikke forskjellene så alt for store. En pent brukt hardtail vil sikkert lønne seg framfor ny sykkel, men det kan fort være at selv pent brukte sykler har fått en del juling, om de har vært brukt i terrenget. Jeg ville i alle fall sjekka ei brukt karbonramme ganske grundig. Du har allerede funnet to sykler du liker, så det er kanskje bare å handle? Sjøl hadde jeg vel fort endt opp med (enda) en Trek, f eks en Procaliber . Hadde jeg følt meg klar for noe helt nytt, hadde jeg nok prøvd meg på Canyon. Når det gjelder raceren du vil selge, er det enklest bare å legge den ut for salg, rett og slett. Om prisen er riktig, går det ganske greit å få solgt brukte sykler.
Redigert av lektorHaugen; 04/08/2018 07:46.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
04/08/2018 10:05
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Kjøpte en slik Vertex 950 RSL i Large selv. Obs overliggere - 2015/2016 modeller https://micro.bestsport.no/rocky/produktkategori/sporthardtail/Fantastisk sykkel til super pris. God å kjøre, stabil og robust. Litt høyt styre gjør at den føles sikker nedover. XT / Raceface kasett og kjedehjul. XT gir og Deore Bremser. Nyeste modell har boost hjul og 69,5 istedet for 70.5 graders vinkel på gaffel til informasjon. Er enda bedre nedover. Koster mye mer. Jeg har satt på Next karbon setepinne, kortere Thomson stem og Next karbon styre. Har også byttet til et nytt XT kranksett med 36/26 utveksling som jeg hadde liggende. Ikke nødvendig selvsagt, men jeg ville ha lettere utveksling. Kjørte med slangeløse Conti X King og komplette XTR hjul i våres og da var den ekstra lett, nærmere 10 kg i forhold til 11.2 kg som er oppgitt vekt. Har satt tilbake de gode original dekkene av type Maxis Ikon på felgene som fulgte med til hverdags sykling til jobb.
Redigert av eldo472; 04/08/2018 10:11.
|
|
|
04/08/2018 11:14
|
lasgil
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Tusen takk for fete og gode råd! Er på runde nå og prøver forskjellige sykler, så digg at dere gadd å hjelpe til!
Mange sykler kjennes like ut, men så er jeg jo grønnskolling på terreng..
|
|
|
04/08/2018 11:37
|
ket16
Ringrev
|
Ringrev
Jeg antok feilaktig at trådstarter mente sti, derav kommentaren om tidsbruken min. En av mine standardturer med halvdemper eller grusracer varer litt over en time og da får jeg lagt inn fire intervalldrag også.
Ketil
|
|
|
|
|