Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny kasett, nytt kjede?

Ny kasett, nytt kjede? #2499429 30/07/2018 20:30
T
Therese Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Hei!

Jeg kjøpte min første temposykkel for en drøy mnd siden og med sykkelen fikk jeg med to hjulsett - treningshjul og karbonhjul.
Min logikk er at jeg "burde" spare karbondekkene til konkurranser og bruke treningshjulene i hovedsak til trening og spesielt på lengre treningsturer.

Problemet her er at jeg ikke er like fiks på verkstedsarbeid som han jeg kjøpte sykkelen av, han hadde bare byttet kassetten fra karbonhjul til treningshjul hver gang han byttet.
Jeg ville helst slippe det og kjøpte og fikk montert på egen kassett til treningshjulene.
Men da dukket det opp et problem da jeg skulle bytte hjulsett - kjedet (som i all hovedsak har rullet på kasetten som står på karbondekkene) hopper over klinge nr 2 og på klinge 1 og 3 og til dels 4 "hakker" kjedet på kasetten.

Betyr det at jeg må bytte kjede? Eller vil nytt kjede + ny kassett passe sammen, men ikke nytt kjede + gammel kassett?
Dersom jeg velger å bytte kjede og kutter det, så er det jo ingen vei tilbake enn å bytte - noe jeg helst vil unngå, men at kjedet hopper på kassetten er jo ikkeno særlig.

Hele poenget med å ha kassett på begge hjulsettene er å unngå hele byttejobben med kassett hver gang.

Jeg har iallfall verktøyet som trengs for jobber (kjedekutter, kjedeslynge og kassettavdrager)

Re: Ny kasett, nytt kjede? [Re: Therese] #2499459 31/07/2018 05:35
gare Offline
More than words
More than words
Kjede og kassett slites sammen, kjedet slites mer enn kassetten, slik at om man bytter kjede tidlig nok kan man kjøre tre kjedebytter før kassetten byttes.

Det er dette som gjør at det gamle kjede ikke vil fungere med den nye kassetten. Det kan se ut som at du bør/må kjøpe en ny kassett til som du setter på konkurransehjulet. Med ny kassett og nytt kjede på begge vil det fungere topp, så passer du bare på å bytte kjedet tidlig nok neste gang.

Altså nytt kjede med to nye kassetter(den ene har du jo allerede)

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Ny kasett, nytt kjede? [Re: Therese] #2499473 31/07/2018 07:07
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Det kan også være behov for finjustering av girene ved hjulbyttet,-hvis ikke navene er helt like

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Ny kasett, nytt kjede? [Re: gare] #2499479 31/07/2018 07:21
T
Therese Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Takk for svar!

Litt synd at jeg må kjøpe enda flere kassetter, samt kjede - tidligere eier hadde service på kranken i februar og da ble kjede byttet, rart det skulle slites såpass mye på den tiden

Re: Ny kasett, nytt kjede? [Re: Therese] #2499597 31/07/2018 17:59
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
En kan ha kjedet svært lenge - hvis du holder deg til en kassett. Men da må både kjede og kassett skiftes - og kassettene er gjerne mye dyrere.

Hvis en derimot skifter kjedet i tide (se en egen diskusjon på en gruppe lenger oppe), kan en fritt skifte hjul slik du ønsker - jeg veksler mellom 3-4 hjul/kassetter, og har hatt kassettene i mange år.
Da dreier det seg gjerne om 1-3000km mellom hver gang kjedet skiftes.

Re: Ny kasett, nytt kjede? [Re: Therese] #2499633 31/07/2018 20:47
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Therese
Takk for svar!

Litt synd at jeg må kjøpe enda flere kassetter, samt kjede - tidligere eier hadde service på kranken i februar og da ble kjede byttet, rart det skulle slites såpass mye på den tiden
Hvis kjede er brukt lite virker det litt rart ja, men som allerede nevnt må muligens girene justeres litt ved bytte mellom to hjulsett. Helt banalt spørsmål: Er det like mange drev på de to kassettene?

Ketil
Re: Ny kasett, nytt kjede? [Re: Therese] #2499706 01/08/2018 07:56
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Takk for svar!

Fra februar til i sommer er 1/2 sesong (og ofte legger folk inn lengre turer tidlig). En ivrig syklist kan dermed godt ha syklet over 3.000 km - og da vil kjedet nesten garantert være så slitt at en får de problemene du opplever.

Re: Ny kasett, nytt kjede? [Re: ket16] #2499727 01/08/2018 08:48
T
Therese Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Sitat: ket16
Takk for svar!

Hvis kjede er brukt lite virker det litt rart ja, men som allerede nevnt må muligens girene justeres litt ved bytte mellom to hjulsett. Helt banalt spørsmål: Er det like mange drev på de to kassettene?

Kassettene er klin like ICON_SMILE
Litt usikker på hvordan jeg skal justere for at kjedet hopper på kasetten?

Re: Ny kasett, nytt kjede? [Re: alfred] #2499728 01/08/2018 08:49
T
Therese Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Sitat: alfred
Takk for svar!

Fra februar til i sommer er 1/2 sesong (og ofte legger folk inn lengre turer tidlig). En ivrig syklist kan dermed godt ha syklet over 3.000 km - og da vil kjedet nesten garantert være så slitt at en får de problemene du opplever.

Det kan godt være, men i dette tilfellet er ikke sykkelen brukt så mye

Re: Ny kasett, nytt kjede? [Re: alfred] #2499730 01/08/2018 08:50
T
Therese Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Sitat: alfred
En kan ha kjedet svært lenge - hvis du holder deg til en kassett. Men da må både kjede og kassett skiftes - og kassettene er gjerne mye dyrere.

Hvis en derimot skifter kjedet i tide (se en egen diskusjon på en gruppe lenger oppe), kan en fritt skifte hjul slik du ønsker - jeg veksler mellom 3-4 hjul/kassetter, og har hatt kassettene i mange år.
Da dreier det seg gjerne om 1-3000km mellom hver gang kjedet skiftes.

Ja det har jeg erfart tidligere på en annen sykkel (CX) da jeg skulle ha ett hjul til å bruke på rulle med egen kassett, da byttet jeg kjede samtidig - men det nye kjedet glir problemfritt på gammel kassett likevel, derfor jeg tenkte at dette heller ikke skulle være noe problem.

Re: Ny kasett, nytt kjede? [Re: Therese] #2499737 01/08/2018 09:09
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Hvis kjedet regelrett hopper over andre drevet på kassetten er det noe som ikke stemmer. Funger giringen bedre oppover på kassetten enn nedover? I så fall, bytt strømpe og wire. Ellers kan du justere kjedegangen på kassetten med tønna på wirestrømpa som går inn i deralieurgiret bak. Sjekk youtube elns for oppskrift.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Ny kasett, nytt kjede? [Re: Therese] #2499871 01/08/2018 19:27
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Takk for svar!

Måtte bare spørre ICON_BLUSH . Det ville isåfall ikke vært første gangen feil kassett har blitt montert.
For å se om girene er rett justert er det bare å se at trinsehjul og riktig drev på kassetten står på linje ved å sikte fra baksiden. Kan være en fordel med enten stativ eller hjelp. En sikter mens hjelper girer seg opp og ned på kassetten.

Ketil
Re: Ny kasett, nytt kjede? [Re: Hæ?] #2499884 01/08/2018 20:56
T
Therese Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Sitat: Hæ?
Hvis kjedet regelrett hopper over andre drevet på kassetten er det noe som ikke stemmer. Funger giringen bedre oppover på kassetten enn nedover? I så fall, bytt strømpe og wire. Ellers kan du justere kjedegangen på kassetten med tønna på wirestrømpa som går inn i deralieurgiret bak. Sjekk youtube elns for oppskrift.

Jeg har elektronisk giring, samt ble dette litt gresk for meg eek
Det er i all hovedsak oppover det krangler, men hoppingen på kassetten er like herlig opp som ned

Re: Ny kasett, nytt kjede? [Re: ket16] #2499885 01/08/2018 21:01
T
Therese Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Takk for svar!

Måtte bare spørre ICON_BLUSH . Det ville isåfall ikke vært første gangen feil kassett har blitt montert.
For å se om girene er rett justert er det bare å se at trinsehjul og riktig drev på kassetten står på linje ved å sikte fra baksiden. Kan være en fordel med enten stativ eller hjelp. En sikter mens hjelper girer seg opp og ned på kassetten.

Skjønner hva du mener, fikk feil kassett første gangen, som attpåtil ble montert på skjevt ICON_CRAZY
Så da var det enda en nedtur da rett kassett likevel skulle krangle.
Jeg har elektronisk giring og har sett litt på youtube at dette skal en kunne "kalbrere" elektronisk fra selve "boksen" (usikker hva det heter)
https://www.youtube.com/watch?v=P5EEd7eRUFY

Re: Ny kasett, nytt kjede? [Re: Therese] #2499899 01/08/2018 22:51
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Elektronisk giring må jeg melde pass på. Men skjønner såpass at det ikke er treg girwire ihvertfall.
Har du prøvd å kryssbytte kassettene mellom hjulsettene?

Ketil
Re: Ny kasett, nytt kjede? [Re: ket16] #2499942 02/08/2018 08:29
T
Therese Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Elektronisk giring må jeg melde pass på. Men skjønner såpass at det ikke er treg girwire ihvertfall.
Har du prøvd å kryssbytte kassettene mellom hjulsettene?

Nei det har jeg ikke - jeg har verktøyet til å gjøre det, men er ikke trygg nok til å skulle holde på med sånt selv da det er litt kritisk hvis jeg ikke får det til og står uten sykkel midt i sesongen.
Men jeg blir nok å ta kontakt med et verksted for litt hjelp, så får jeg pludre litt selv når det er lengre mellom konkurransene

Re: Ny kasett, nytt kjede? [Re: Therese] #2500320 04/08/2018 09:37
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: Hæ?

Jeg har elektronisk giring, samt ble dette litt gresk for meg eek
Det er i all hovedsak oppover det krangler, men hoppingen på kassetten er like herlig opp som ned

Hvis du har elektronisk giring, og det hopper, er det tre ting, i prioritert rekkefølge, jeg ville ha sjekket:
1 - mikrojuster giret (dette finner du garantert på youtube//internett forøvrig) best mulig.
Om det fortsatt hopper:
2 - sjekk kjedestrekket. Er kjedet slitt (0,5 % er maks det skal strekkes før du må bytte), bytt dette.
Om kjedet ikke er slitt, eller det hopper etter bytte av kjede:
3 - sjekk om girøret er rett

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!

Moderator  support, Valentino