Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Smart triks for å få bort malingssøl?

Smart triks for å få bort malingssøl? #2499145 29/07/2018 10:46
E
eladc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Har snart malt ferdig 3-4 rom (tak, vegger og lister). Som den amatøren jeg er gjorde jeg en stor innsats med å dekke til med dekkpapp og plast, men absolutt ikke godt nok. Det er malingsflekker spredt over alle gulvene. I tillegg til kjøkkeninnredning, dører o.l. , men der må jeg nok bare gå til verks med våtserviettene med white spirit fra faghandelen.

Er ute etter et smart triks for å få løst opp flekkene og vasket de av. Det er så mange av de at skal jeg gnikke med white spirit på hver enkelt vil det ta mange dager eek Det er vel for godt til å være sant om det finnes en enklere løsning på dette, men jeg prøver meg ICON_COOL

Re: Smart triks for å få bort malingssøl? [Re: eladc] #2499153 29/07/2018 11:22
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Antar at det stort sett er vannbasert maling du har brukt?

Mange av flekkene får du bort med Jordan vindusskrape (altså barberblad):
https://www.jordanvethvordan.no/product/vindusskrape-metall/
Med denne får du vekk flekker på vinduer og lakkerte flater uten å ripe.

Vanlige babyvåtservietter (dritbillige, du får jo flere hundre for femtilappen) løser også opp maling. White spirit er litt last resort, siden det gjerne matter enkelte flater.

Scotch Brite flekkfjernersvamp er også genial (matbutikker har denne):
https://www.staples.no/kluter-og-borster/cbs/139641.html
- på enkelte flater -merk at denne matter/riper litt, da den er som sandpapir med korningsgrad 1000, dvs. på nivå med Jif skurekrem (som du også kan bruke).

Re: Smart triks for å få bort malingssøl? [Re: eladc] #2499164 29/07/2018 13:38
E
eladc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Jepp, vannbasert. Forsøkte som du sa med vindusskrapen. Effektiv på tykkere flekker, men skal fryktelig lite til før man tar med seg en liten bit av parketten. Så etter et par uhell gjorde den mer skade enn nytte dessverre. Flasken med ovnsrens var derimot ikke så dum. Lot den virke 2-3 minutter og fikk da tørket vekk mye søl. Bra for parketten er den nok ikke, men desperate tider krever desperate midler.

Re: Smart triks for å få bort malingssøl? [Re: eladc] #2499172 29/07/2018 16:05
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg har en dampvasker. Ble kjøpt som siste utvei for å fjerne malingsflekker på ubehandlede steinfliser. Den fjerner maling på det meste. Vil ikke si det går raskt, men raskere enn å pusse og gnikke. Heiv ut vaskekosten samtidig siden dampvaskeren rengjorde gulvene mye bedre enn moppen.

Re: Smart triks for å få bort malingssøl? [Re: eladc] #2499196 29/07/2018 19:59
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Sitrusrens. Billigst(?) i form av Biltemas Label Off.

Moderator  support