Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mulig skulderskade etter velt..ting tar tid....

Mulig skulderskade etter velt..ting tar tid.... #2499110 28/07/2018 22:09
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Heisann,

Trenger litt input fra likesinnede..

De siste sesongene har jeg klart meg med mindre velt, blåmerker og skrubbsår....og et par brukne ribbein når jeg tenker meg om.. men for 2,5 uker siden, på knusktørt føre på en godsti i Drammen fikk jeg full overtenning og gliste fra øre til øre mens det gikk fortere nedover nevnte sti enn jeg noensinne har kjørt der.....og så på et brøkdels sekund var det over, hmnnng....pffft...auuuu... jeg må der og krølla meg i smerte mens støvet la seg, og forsøkte å utelukke alvorlige skader, men jeg visste at jeg hadde fått en skikkelig smekk. Landet på høyre arm/skulder i hovedsak. Kom meg på beina, sjekket at alt hang på og at jeg ikke hadde smelt hodet, lagde en provisorisk fatle og begynte gåturen tilbake til bilen. Det ble en lang tur..

Tilbake ved bilen hadde kroppen stivnet til ganske bra, og basert på tidligere skader kjente jeg at denne var grei å sjekke ut hos lege. Neste stopp Drammen legevakt, etter en kjapp sjekk ble jeg sendt videre til røntgen for å utelukke brudd. Røntgen viste ingen tegn til brudd, legene konkluderte med at skulder var kraftig forslått og at jeg i løpet av noen dager kunne gå tilbake til normal aktivitet. Div sår ble renset++

Nå er det gått 2,5 uker, sårene er grodd, men armen er fortsatt ikke brukelig til stort mer enn å gire i bilen. Jeg kan knapt dra på meg en sokk eller tre på meg en t skjorte uten å skjære grimaser. Jeg kan ikke sove på den ene siden, jeg har langt fra normal/full bevegelighet. Jeg er i hvert fall ikke i stand til å sykle. Jeg er smått bekymret for at dette ikke kun er forslått og at det ikke blir 100% uten noen form for behandling.

Er det normalt at det drar ut så lenge? Er jeg bekymret uten grunn? Begynner å bli gammel (34), så det tar lenger tid for kroppen å helbrede?

Har kontaktet fastlege, men de anser ikke dette som akutt og første ledige time de kan tilby er 20. August. Jeg har forsøkt å kontakte Drammen sykehus for å følge opp der ift første kontakt osv, og de skulle ringt meg tilbake 3 ganger uten å ha gjort det... litt bekymret og litt frustrert.

Re: Mulig skulderskade etter velt..ting tar tid.... [Re: Raymond] #2499112 28/07/2018 22:24
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Røntgen kan ikke utelukke brudd, du må få deg en MR. Kjøp deg gjerne plass ved lang venting, det koster 2000kr-ish for skulder. Skuldra kan også ha vært ut og inn av ledd, det river noe fryktelig i strukturene. Sikker på at den er på plass nå? AC-leddet kan også ha fått seg en real trøkk, alá den skaden Salah pådro seg i CL-finalen.

Dette er noen av de mange tingene som kan ha skjedd. Mitt tips er å ta MR asap. Lege fikser henvisningen for deg.

Re: Mulig skulderskade etter velt..ting tar tid.... [Re: pharynx] #2499114 28/07/2018 22:41
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: pharynx
Røntgen kan ikke utelukke brudd, du må få deg en MR. Kjøp deg gjerne plass ved lang venting, det koster 2000kr-ish for skulder. Skuldra kan også ha vært ut og inn av ledd, det river noe fryktelig i strukturene. Sikker på at den er på plass nå? AC-leddet kan også ha fått seg en real trøkk, alá den skaden Salah pådro seg i CL-finalen.

Dette er noen av de mange tingene som kan ha skjedd. Mitt tips er å ta MR asap. Lege fikser henvisningen for deg.

Prøver legekontoret igjen i morgen med andre ord, høres lurt ut med mr.

Tror den er på plass, men der er noe som «knepper»/flytter seg ved enkelte bevegelser. Helt ytterst på skulder/overarm. Har ingen antydning til noe lignende i venstre arm, og kan ikke huske å ha hatt det i høyre heller før dette fallet.

Skulderen i seg selv tåler fint belastning ovenfra, ala sekk o.l., men må ha hjelp for å løfte sekken på plass.

Edit:
Et kjapt søk på ac ledd ga vel desverre «check» på en del punkter som antyder at det er det som har fått en trøkk..

Ironisk i så fall at legen på akuttmottaket absolutt frarådet bruk av fatle..

Redigert av Raymond; 28/07/2018 22:54.
Re: Mulig skulderskade etter velt..ting tar tid.... [Re: Raymond] #2499118 29/07/2018 06:27
frawo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg gikk nesten 2 måneder med vond skulder før jeg fikk sjekket den skikkelig, tre sener var revet av, fikk sydd sammen to, den tredje ikke, hadde gått for lenge med skaden.
Noen måneder med fysioterapi etter operasjonen var nødvendig, men halvannen måned på spinningsykkel med fatle var kjedelig.
Så få MR kjapt...

...noen må være blant de siste.
Re: Mulig skulderskade etter velt..ting tar tid.... [Re: Raymond] #2499121 29/07/2018 07:36
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
Vært igjennom noe lignende selv. Fikk arm bøyd bakover i et tryn. Jeg reiv av labrum som visstnok er brusken som ligger rundt overarmsbeinet i leddet.
Intet funnet på hverken røntgen eller MR men en leg på Nimi fikk meg på en artrografi. Usikker på om det er rett skrevet men det er en MR med kontrastvæske. Da fant ut av det og jeg ble oprert.

Eirik Nøkleby

"Velg dine kriger med omhu."
Re: Mulig skulderskade etter velt..ting tar tid.... [Re: Raymond] #2499127 29/07/2018 08:42
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Raymond, hvis du har sykkellisens har du forsikring. Legetime, MR, evt. fysio. Alt blir ordnet på bare et par dager.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Mulig skulderskade etter velt..ting tar tid.... [Re: parob] #2499139 29/07/2018 10:11
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: parob
Raymond, hvis du har sykkellisens har du forsikring. Legetime, MR, evt. fysio. Alt blir ordnet på bare et par dager.

Burde hatt det, men etter et par år uten et eneste startnr har jeg desverre ikke løst lisens.

Re: Mulig skulderskade etter velt..ting tar tid.... [Re: Raymond] #2499140 29/07/2018 10:16
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har aldri hatt (kun) bløtskader i skuldra, men har hatt noen andre steder og det har tatt tid......noen ganger vesentlig lengre tid enn ved brudd. Har du litt mindre vondt nå og litt mer bevegelighet så er du antakeligvis ok mtp brudd. Avrevne/forstrekte sener tar 6 8 uker før de begynner å funke ok igjen.....noen mnd til før de ikke er ømme lengre. Fysioterapi fra dag 1 er viktig for å unngå for mye arrvev. Han/hun kan også med god margin si om den kanskje skulle hatt en tur på MR for nærmere inspeksjon.
Min erfaring er at Fysio ofte er flinkere til å finne ut hva som er gæærnt når det kommer til bløtskader/sener enn kirurger på akutten.

Redigert av sanouka; 29/07/2018 10:19.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Mulig skulderskade etter velt..ting tar tid.... [Re: Raymond] #2499157 29/07/2018 11:38
pogoman Offline
Entusiast
Entusiast
Min erfaring er motsatt. Ikke helt fungerende skulder.
Fysio x 2 holdt på i måneder med tildels svært smertefull behandling.
MR avslørte SLAP enkelt som bare det. https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases--conditions/slap-tears/
Operasjon på Lovisenberg og (nesten) god som ny.

Re: Mulig skulderskade etter velt..ting tar tid.... [Re: Raymond] #2499252 30/07/2018 08:30
J
j.bruu Offline
Entusiast
Entusiast
J
Prat med fastlegen. Forventer denne er enig i at en MR er tingen for å få kartlagt om skuldra har fått noen skade.
Dette vil også være viktig informasjon for en eventuell Fysio

Re: Mulig skulderskade etter velt..ting tar tid.... [Re: Raymond] #2499278 30/07/2018 09:58
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Du bør sjekke for SLAP asap.
...og holde deg langt unna fysioterapeuter til dette er sjekket ut.
P.S:
Det kan hende de ikke ser dette på vanlig MR og at du må ha MR med kontastveske. Koster i såfall noe få kroner ekstra...

Re: Mulig skulderskade etter velt..ting tar tid.... [Re: Raymond] #2499299 30/07/2018 10:59
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Hvis du har helseforsikring, enten privat eller på jobb, fikser de dette på dagen.

Re: Mulig skulderskade etter velt..ting tar tid.... [Re: Raymond] #2499303 30/07/2018 11:05
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Min erfaring er at det er VELDIG lite lurt å vente å se med en skulderskade.

Gikk i månedsvis, be riktignok litt bedre hele tiden, men hadde avrivninger de så på MR med en gang. Siden jeg hadde gått så lenge ble det langt mer omfattende operasjon og opptrening enn om jeg hadde vært lur. Ble faktisk 3 stk inngrep istedenfor det ene som normalt trengs.

-------------------------------
NOTS
Re: Mulig skulderskade etter velt..ting tar tid.... [Re: pogoman] #2499657 01/08/2018 04:52
Aleksander2 Offline
Dr. Slow
Dr. Slow
Sitat: pogoman
MR avslørte SLAP enkelt som bare det. https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases--conditions/slap-tears/

Var dette smertefullt til vanlig eller kun i enkelte posisjoner og bevegelser?
Hadde et tryn i midten av juni hvor jeg nærmest landet i stabilt sideleie (med strak arm) og har hatt begrenset bevegelighet i skulder og stikkende smerte ved løft over hodet m.m. Har vært til fysio uten at han klarte å diagnostisere, og gav meg noen øvelser som har fungert litt. Har i perioden klart å sykle, men for 2 dager siden dro det seg til/opp igjen.

2022 Trek Top Fuel 9.8 XT Project One
2015 Canyon Ultimate CF SLX 7.0 Di2
X 2017 Santa Cruz Hightower CS 29"
Re: Mulig skulderskade etter velt..ting tar tid.... [Re: Raymond] #2499714 01/08/2018 08:25
pogoman Offline
Entusiast
Entusiast
Høres ut som slap for meg (dette kanjeg jo lite om).
Jeg hadde vondt når jeg skulle svømme bryst f.eks. Armen frem og opp og dra var vondt i den øverste bevegelsen om du skjønner. Bare noen bevegelser som var vonde. Sykkel var helt ok.
En god fysio kan gjøre en liten greie på deg. Husker ikke helt hva lenger.
Så skriker du i smerte. Og så er det konstatert slap... ICON_WINK eller frown

Re: Mulig skulderskade etter velt..ting tar tid.... [Re: Raymond] #2499810 01/08/2018 13:14
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Som sagt tidligere så kan dette være så mangt, og SLAP er bare én av mange labrumskader. Har du fått deg MR, Raymond?

Re: Mulig skulderskade etter velt..ting tar tid.... [Re: Aleksander2] #2499818 01/08/2018 13:59
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: Aleksander2
Sitat: pogoman

Var dette smertefullt til vanlig eller kun i enkelte posisjoner og bevegelser?
Hadde et tryn i midten av juni hvor jeg nærmest landet i stabilt sideleie (med strak arm) og har hatt begrenset bevegelighet i skulder og stikkende smerte ved løft over hodet m.m. Har vært til fysio uten at han klarte å diagnostisere, og gav meg noen øvelser som har fungert litt. Har i perioden klart å sykle, men for 2 dager siden dro det seg til/opp igjen.

Høres ut som avrivningene mine også. Umulig å løfte armen høyt, og smerter i lang tid dersom man allikevel prøvde.

-------------------------------
NOTS
Re: Mulig skulderskade etter velt..ting tar tid.... [Re: pharynx] #2500277 03/08/2018 19:53
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: pharynx
Som sagt tidligere så kan dette være så mangt, og SLAP er bare én av mange labrumskader. Har du fått deg MR, Raymond?

Skal på mr førstkommende tirsdag.

Symptomer er fortsatt relativt same same. Svømme kan jeg bare glemme!! Å dytte opp en dør med dørpumpe eller annen form for motstand er det også bare å glemme, med mindre jeg vil «kjenne at jeg lever»..

Det er mindre konstant vondt, men mange relativ basic bevegelser gjør skitvondt, og andre bevegelser medfører tydelig «klikking» i/ved skuldra, akkurat som om noe flytter seg eller glipper unna på en måte...

Blir bra å få avklart hva det er, håper de kan konkludere relativt kjapt om dette bare tar tid og er ufarlig, eller om det må «repareres»...

Re: Mulig skulderskade etter velt..ting tar tid.... [Re: Raymond] #2500334 04/08/2018 11:49
o-five Offline
Avhengig
Avhengig
Har du fått en kul/hevelse oppå skulderen? I enden av kragebeinet? Dette tyder i så fall på skade i ac-leddet.

Min kul er permanent, 3 år etter fallet. Ca 1 cm hevelse og ses/føles tydelig.
Jeg fikk opplyst at det er 5(?) grader av denne skaden og at de kun opererer ved grad 4 og 5(?). Jeg hadde hvertfall graden under operasjon. Fortsatt er skulderen noe øm, enkelte bevegelser er ubehagelig og stadig klikkelyder i skulderen.
Synes faktisk det virker rart at dette resultatet er bedre enn operasjon, men det er jo et komplisert ledd, med fare for å gjøre vondt verre.

Lykke til med rehab!

Surfin' the turf
Re: Mulig skulderskade etter velt..ting tar tid.... [Re: o-five] #2500380 04/08/2018 21:32
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: o-five
Har du fått en kul/hevelse oppå skulderen? I enden av kragebeinet? Dette tyder i så fall på skade i ac-leddet.

Min kul er permanent, 3 år etter fallet. Ca 1 cm hevelse og ses/føles tydelig.
Jeg fikk opplyst at det er 5(?) grader av denne skaden og at de kun opererer ved grad 4 og 5(?). Jeg hadde hvertfall graden under operasjon. Fortsatt er skulderen noe øm, enkelte bevegelser er ubehagelig og stadig klikkelyder i skulderen.
Synes faktisk det virker rart at dette resultatet er bedre enn operasjon, men det er jo et komplisert ledd, med fare for å gjøre vondt verre.

Lykke til med rehab!

Vet om folk som har trynet i alpene, tatt røntgen / MR der nede, fått beskjed om at de må operere ankler når de kommer hjem, men når de kommer hjem til offentlige norske sykehus, fått beskjed om at operasjon ikke er nødvendig, for så å gå i evigheter med dårlige ankler. Får inntrykk av at private sykehus er mer opptatt av at pasienten skal komme kjappere på beina om det kan gjøres med operasjon, mens offentlige er mer "gammeldagse" med at tiden leger de fleste sår...I tillegg til at de tror det offentlige sparer penger på det.

Moderator  support