Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Biltur med bobil i USA

Biltur med bobil i USA #2499079 28/07/2018 16:50
H
Håvard- Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Hei!

Driver å planlegger pappapermisjon, og vurderer tur med bobil i USA.

Noen som har erfaring med enten biltur i USA eller bobil generelt?

Vi er to småbarnsfamilier med totalt 3 barn på 9mnd, 9mnd og 3 år.
Får man store nok bobiler til at vi kan komfortabelt reise med en bobil? Eller blir det garantert kjipt og trangt?
Kan jeg kjøre det med vanlig sertifikat?

Rutetips?
Sålangt tenker jeg at distansen Chicago - San Francisco er langt nok (3400km).

Vi liker terrengsykling, men dette har ikke høy prioritet.
Liker ellers natur, hillbilly land, matopplevelser, fotturer, fjell, ranch, dyreliv, ri på hester og kameler osv.. motorsport generelt, motocross.

Som dere skjønner er det ganske blanke ark enda, så de fleste erfaringer og tips er velkommen ICON_SMILE

Re: Biltur med bobil i USA [Re: Håvard-] #2499093 28/07/2018 19:49
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Har bare erfaring med bobil i Norge, leide en bil 2,5 uker for familien på 5 og kjørte til Lofoten med sykler bakpå. En av de bedre ferieturene jeg har vært på. Selvfølgelig litt trangt, men det er en del av dealen. Hadde med telt så vi hadde fleksibilitet til å overnatte utenfor bilen av og til.

Aner ikke noe om bobil i USA, men kan ikke annet enn å tenke meg at bobilferie i USA må være helt konge.

Re: Biltur med bobil i USA [Re: Håvard-] #2499111 28/07/2018 22:12
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Vi leide bobil i USA for et par år siden og fartet rundt i 3 uker i Colorado og Utah og syntes det var digg. Men vi var bare 2 voksne og ett barn - og bestilte en class C 28 fots kladdais Bobil fra Road Bear i Denver. En del dyrere enn nødvendig, men vi gikk opo til denne størrelsen primært på grunn av utsikten til passasjerene når man kjører. Veldig mange av bobilene har lite vindu på høyre side kombinert med en eller annen sofa som gjør det ganske kjedelig å være passasjer.

Jeg vet ikke når på året du tenkte dra, men det var varmt å sove i alkoven over førerhuset for oss - men det var mai og alt mellom 15 og 35 grader.

Så... Vurder å leie to biler om mulig. Fasilitetene i en bil blir fort litt snaut for så mange så det blir hypoige besøk på butikken og det er en svakhet med bobil siden du må pakke og rydde om det er et stykke til den. Med 4 voksne og 3 barn blir det ikke all verdens mange dager med mat det er plass til i kjøleskapet.

Det finnes masse tilrettelagte camping-steder hvor du bor genialt og billig med bobil i USA - dvs. ikke campingplasser men mer oppstillingsplasser i naturen hvor det et antall plasser på et avgrenset område og først til mølla. De er som regel masse plass mellom hver bil og noen gjerne tilrettelagt med bord, grillplass m.m. På enkelte er det også doer og drikkevann på området. Det finnes apper som lister dem med utfyllende info.

Vi bodde mesteparten av tiden på slike (rundt 10 usd pr natt) og mange av dem er også på steder hvor det er fint å gå turer etc. Resten av tiden var vi på campingplasser bla. for å tømme vann og kloakk (mye enklere og mer hygienisk enn på europeiske bobiler).

Bilen i seg selv er et dråg og speilene er tragiske da de forstørrer så det er litt læringskurve på kjøringen (jeg dro rett i Denver sentrum første dag og greide lukeparkering så det er ikke så vanskelig....). Vi knyste også det ene speilet som bare var fint da vi kunne lime på ett med bedre utsyn bakover.

Det sagt, bilene er helt ok å kjøre med den er gjerne med v10 bensin og med en råtten girkasse så regn med litt penger på drivstoff. Selv med amerikanske drivstoffpriser merkes det. Vi var oppe i 5.8 liter på mila (jepp...) pga motvind på en interstate med 75 mph grense. Selv om jeg modererte meg på rundt 65 og ble forbikjørt av det meste ble det altså hyppige stopp. Men, ved normal loffing på småveier innimellom fjellene lå forbruket i overkant av 2 liter på mila tenker jeg.

EDIT: kom på en ting. Vi vurdere å reise en gang til men kommer da seriøst til å vurdere en bil som er langt enklere komfortmessig men som heller kan dras rundt på småveier ut i bushen. Det er veldig mange spennende steder å oppleve hvor man ikke kommer med en typisk bobil. Det finnes MB sprinter og liknende som passer for 4 personer og som er bedre om ma virkelig ønsker utforske litt mer øde steder.

Redigert av Kakachka; 28/07/2018 22:26.

Moderator  support