Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hytte på Budor - ja eller nei?

Hytte på Budor - ja eller nei? #2499028 27/07/2018 21:02
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Jeg er, og har i og for seg vært, en god stund i hyttemarkedet. Og selv om jeg ikke helt klarer å rettferdiggjøre ovenfor meg selv å bruke 2.5-3 mill på hytte, så ser jeg jo at resten av familen ville sette pris på dette, samt at sykkeltid på far blir større; dog til en ikke ubetydelig kostnad.

Men, så til spørsmålet - for tiden er Budor et fokusområde. Ikke helt galt i pris, OK nærhet til Oslo, kø ikke altfor ille. Men - hvordan er området? Sommer som vinter? Jeg har barn i alderen 4-19, 4 stykk, men varierende interesser, men gutta digger sykkel og ski.

Er det noe positivt, og negativt, som kan trekkes frem om området?

Pr. i dag har vi en langtidsleie i Trysil over noen år, og spesielt gutta liker jo sykkelfasilitetene her, og jeg ser på muligheten også for hytte her sånn, men litt dyrere, over en time lenger vei, og basert på historikk så er ikke Oslo - Trysil noe man gjør hver helg akkurat.

Innspill?

NB! Sykkel og bortoverski, noe nedover - men det er ikke viktigst akkurat.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Hytte på Budor - ja eller nei? [Re: eOpseth] #2499033 27/07/2018 21:51
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Budor er langrenn. Relativt snøsikkert og ikke for langt fra Oslo til å reise opp kun for en helg. Du får bedre løypenett hvis du reiser til Sjusjøen, men for meg er Budor mer enn bra nok til langrenn.
Det er én slalåmbakke på Budor, men tror barn 15+ vil kjede seg der. Bakken er ikke brattere enn at du lurer litt på hvilken vei du skal ta heisen.
Sommeren er Budors svake punkt. Reiser kun opp for å klippe hyttetaket.

Re: Hytte på Budor - ja eller nei? [Re: eOpseth] #2499034 27/07/2018 22:01
T
t-martin Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Her blir det synsing, men som bosatt i Elverum, opprinnelig fra Trysil, kan jeg tillate meg å synse ICON_SMILE

Fordeler med Budor vs Trysil:
- Kortere veg til og fra Oslo
- Rimeligere priser på hytter, selv om det også koster på Budor
- Nærmere Hamar (og Elverum), dersom en også vil litt "by" i helger og ferier

Fordeler med Trysil vs Budor:
- Et helt annet tilbud både sommer og vinter, særlig når vi snakker ski og sykkel. Du "runder" Budor-området fort. Trysil har vesentlig mer å by på
- Større muligheter for både belegg og høyere pris dersom du vil leie ut enheten
- Nå utbedres vegen mellom Romedal og Elverum. Om et par år er reisetida til Trysil kortet ned, det blir noe mindre kø på store utreisedager, og litt av reisefordelen som Budor har kuttes ned

Uansett:
- Begge områdene er flotte! Og begge steder det både ski- og sykkelmuligheter, selv om Trysil slår Budor også på disse punktene
- Du vil trolig gjøre en trygg investering uansett - selv om ingen kan vite sikkert når det gjelder renter og eiendomsmarked

Når folk tenker Trysil, så tenker mange automatisk Trysilfjellet. Sjekk Bjønnåsen, på andre sida av sentrum. Rimeligere, med fantastisk utsikt mot fjellet. Ikke ski inn/ski ut (eller, det er en langrennsløype i hytteområdet, men den kan ikke måle seg med langrennsmulighetene i Trysilfjellet eller Budor), men rett i nærheten av tøffe sykkelstier. Vil du mer ned i pris, og kan tåle litt mer reiseveg, er det også muligheter i både Jordet- og Østby-området. Da er prisene lavere enn på Budor.

Det skulle overraske meg om dere ikke blir fornøyd uansett hva dere eventuelt velger ICON_SMILE

Redigert av t-martin; 27/07/2018 22:02.
Re: Hytte på Budor - ja eller nei? [Re: eOpseth] #2499044 28/07/2018 05:48
stosu Offline
Besatt
Besatt
Langrennsfasilitetene på Budor er gode. Naturligvis ikke like gode som på Sjusjøen, som begynte å satse skikkelig mye tidligere.
Sykkelmessig er det mye myr, men det er noen sykkelbare stier.
Hvis du er villig til å kjøre litt bil sommerstid, så får du et stieldorado i Mosjømarka og på Elverum.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Hytte på Budor - ja eller nei? [Re: eOpseth] #2499081 28/07/2018 17:35
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg ville sett på Trysil eller området rundt Lillehammer (Nordseter, Sjusjøen, Hafjell). Litt dyrere, men slik jeg kjenner det så er disse stedene bedre både sommer og vinter. Trysil satser fælt på sykling, men personlig synes jeg stiene rundt Sjusjøen/Hafjell er kulere.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hytte på Budor - ja eller nei? [Re: eOpseth] #2499123 29/07/2018 08:03
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
..... og enda bedre enn Sjusjøen, Skeikampen. Spesielt om sommeren er det en del bedre enn Sjusjøen. Villere natur, høyere fjeltopper og kulere sykling. Liker dere alpint så har vi også et ganske bra anlegg med mye fin offpiste.

Re: Hytte på Budor - ja eller nei? [Re: eOpseth] #2499304 30/07/2018 11:14
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Takker for innspill.

Det jeg da hører er egentlig et tja til Budor gitt mine interesser, og at jeg egentlig burde holde meg i Trysil eller se mot Sjusjøen.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway

Moderator  support