Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sprekk i Roval Control SL felg

Sprekk i Roval Control SL felg #2498908 26/07/2018 21:10
T
trekie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Etter stikos store deler av sesongen med nyinnkjøpt stisykkel, skulle jeg gjøre klar rittfulldemperen med i dag for å sjekke om jeg tør å prøve meg på Grenserittet om en ukes tid. Da grusdekkene skulle på oppdaget jeg en sprekk i framfelgen fra ventilhullet og hallveis ned til felgkanten på begge sider. Er vel lite trolig at dette kan fikses før neste helg, så det blir nok Grenserittet med grov stisykkel, grove dekk og baggy shorts, men må uansett få fikset felgen. Har vurdert Otto Jæger (som fikset ramma på rittfulldemperen for noen år siden med godt resultat), men også kjøpe ny felg og bygge opp hjulet på nytt med samme eiker og nav. Tipper det blir en god del tusen for ny felg og bygging, men det koster vel også litt å få den fikset. Noen som har tips til hva jeg bør gjøre? Hva tenker folket forresten om å sykle på en karbonfelg som har begynt å sprekke? Er det risikosport som kan medføre faceplant i potensielt høy hastighet fordi den plutselig gir seg, eller vil det skje gradvis? Føles egentlig helt grei ut når jeg tester den på asfalt, og den er rett og fin i tillegg til at den holder ganske godt på lufta (slangeløst).

Re: Sprekk i Roval Control SL felg [Re: trekie] #2498926 27/07/2018 04:54
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Ta den ut av tjeneste og bytt felg.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sprekk i Roval Control SL felg [Re: trekie] #2498928 27/07/2018 05:58
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
De felgene er grisedyre.
Fikk sprekk i min felg(bakhjul) for noen år siden, prøvde å få fikset det fra Jaeger. Han fikset felgen, men etter en stund begynte det å sprekke opp igjen og jeg valgte å skaffe ny felg. Dette var 32eikers varianten og den fikk jeg ikke tak i ny( de leverer bare 28eiekers nå), men var heldig og kom over et brukt hjulsett der framfelgen var ødelagt. Endte med å hjøpe et par Stans alufelger og fikk bygget opp et reservehjulsett på navene som var til overs.

Men siden du spør, siden det er framhjulet ville jeg nok ikke syklet så mange meter med det.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Sprekk i Roval Control SL felg [Re: trekie] #2498956 27/07/2018 08:14
T
trekie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Det var vel den konklusjonen jeg egentlig hadde kommet til selv også men likevel fryktet (med tanke på lommeboka). I tillegg til at disse felgene er grisedyre, har jeg hørt at det er vanskelig å få tak i kun en felg. Det er ikke aktuelt å punge ut 20K for nytt hjulsett, men jeg er heller ikke så keen på å degradere veldig mye på hjulfronten siden rittfulldemperen nå mer er ment for lett terreng (etter at grovere stisykkel er anskaffet). Tips til gode karbonhjul som kan passe en Epic Sworks 2014. Kan jeg gjenbruke nav (Roval / DT swiss 142+ 15mm through axel) og eiker uten å måtte kjøpe en Roval felg?

Så da blir det uansett grenserittet på en av de to andre syklene. Kan velge mellom 2011 Trek 8500 Alu hardtail med 26" hjul som ikke har vært brukt mer enn 1 tur på 3 år, eller ny Yeti SB5.5 Turq. Frister mest med sistnevnte siden jeg frykter at hardtailen vil føles merkelig i terrenget, men redd det blir mye gyngig på asfalt/grus og mye rullemotstand i Maxxis DHF/Ardent dekkene. Hva ville dere gjort?

Re: Sprekk i Roval Control SL felg [Re: trekie] #2498973 27/07/2018 11:09
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Litt avhengig av felg, kan du bytte til en Light Bicycle eller Nextie-felg.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sprekk i Roval Control SL felg [Re: trekie] #2498995 27/07/2018 13:37
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
I din situasjon ville jeg skaffa et rimeligere fremhjul til bruk mens du venter, f.eks et slikt et: https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/hj...035-p0000096032

Alternativt noe fra finn.no. Som dette: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=121618026

Poenget her må være å kjøpe noe du får tak i kjapt, samt at du får igjen mest mulig av kjøpssummen senere, alternativt beholde det som et reservehjul.

Da kan sykkelen brukes inntil videre.

For å få plasthjul i drift på sykkelen igjen har du vel følgende valg:
1. Sjekk ERD på hjulet som har sprekk, se om du finner en felg som passer fint hos f.eks Nextie eller Light bicycle. Kjøp og få en flink hjulbygger til å bytte felg. Regner med at du har utgaven med 24 eiker. Vet Roval har levert noen hjul med 27 eiker, da må du i så fall spesialbestille.
2. Send forespørsel på komplett fremhjul hos f.eks light bicycle. Tror dette kan være like billig om du ikke finner felg hvor de gamle eikene passer. Da kan du kanskje få igjen noen kroner for navet til eksisterende fremhjul.
3. Betal i dyre dommer for å få tilsvarende felg fra Specialized.

Re: Sprekk i Roval Control SL felg [Re: trekie] #2499124 29/07/2018 08:28
H
HKJO Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Jeg hadde hørt om reklamasjon hos specialized forhandleren.. Fikk 1 felg på reklamasjon med nogenlunde samme skade som det du beskriver her, samt fått 1 med sprekker i eike hullene på rekl. så spørs kor gamle felgene er.

Sjekket også pris på ny, denne var billigere enn reprasjon hos Otto da, mulig prisene har gått opp siden.
Billigste er nok en felg fra carbonfan eller lignende, men ikke sikkert bare å kjøpe ny felg fra roval er så ille, om butikken evt gir deg en fin pris siden den gikk i stykker..

Moderator  support