Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Smoodere gaffel - hva funker best?

Smoodere gaffel - hva funker best? #2498833 26/07/2018 10:06
Østerhus Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Har en 2017 Pike RC. Ikke den mest raffinerte, men helt topp.

Hadde nylig hjemmeservice på ytterbena etter røfflig et halvt år med sykling. Brukte riktig mengde olje i ytterbena, mulig en tanke seigere enn anbefalt (2,5 wt (vet det skiller mye mellom produsentene)) og godt med Slick Honey i støvpakningene. Synes imidlertid det er merkbar friksjon. Til og med litt knotete å sette riktig sig! I fart kjenner jeg ikke så mye, er nok litt lite fintfølende, men å kalle gaffelen pløsj er å dra det litt langt.

Så jeg prøver sykkel opp ned trikset for øyeblikket. Får se i ettermiddag.

MEN:
Har nye støvpakninger noe for seg (for eksempel disse ?)
Bør jeg vurdere Luftkappe?
Eller er kanskje DebonAir oppgraderingssettet bedre?

Takknemlig for gode tips og erfaringer. Synsing er også lov!

Redigert av Østerhus; 26/07/2018 10:08. Rediger grunn: Fant norsk uttrykk.

Tynn i håret, men tjukk i hodet!
Re: Smoodere gaffel - hva funker best? [Re: Østerhus] #2498843 26/07/2018 10:56
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Byttet du støvpakninger når du utførte servicen? Nye pakninger vil ha noe mer friksjon i starten(Det er iallefall min erfaring). Mener å ha lest en plass tidligere at i proff-sirkuset bruker de gjerne "overdimensjonerte" støvpakninger på gaflene for redusert friksjon, ulempen med dette er at du får mer dritt inn i gaffelen, men det er ikke så nøye om den får service en gang i uka.

På de gaflene jeg har tatt service har jeg sjeldent byttet støvpakninger, men har også da vurdert tilstand på oljen som blir tappet av, hvordan pakningene ser ut, samt hvor mange brukstimer sykkelen har. Har selvfølgelig rengjort pakningene grundig før jeg installerte de igjen.

Du la skumringene i oljebad før du installerte de?

Jeg fikk anbefalt å bruke Fox Float fluid på skumringene under støvpakninga av et bra sykkelverksted, jeg syns dette fungerte bra, men er litt skeptisk på hvor bra det egentlig fungerer over tid, så lenge man bruker en annen olje som smurning i gaffelbeina vil jeg tro det "vannes" ut etterhvert, og man kunne like godt brukt samme olje overalt.

Re: Smoodere gaffel - hva funker best? [Re: Østerhus] #2498846 26/07/2018 11:15
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
DebonAir-oppgradering
Push-støvpakninger
Maxima Plush smøreolje.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Smoodere gaffel - hva funker best? [Re: oyvinsr] #2498851 26/07/2018 11:36
Østerhus Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Byttet ikke støvpakninger nei. Rengjorde godt, blåsprit på skumringer til de var rene og oljebad etterpå.

Tror jeg skal sjekke at skumringene sitter som de skal. Var ikke så rett frem som jeg trodde å få dem kurant på plass igjen...

Re: Smoodere gaffel - hva funker best? [Re: baronKanon] #2498852 26/07/2018 11:40
Østerhus Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Da prøver jeg dette settet da jeg ønsker nye skumringer også. Laveste viskositet på olja da eller?

Ser andre anbefaler DebonAir over Luftkappe, forsøker det etterpå.

Re: Smoodere gaffel - hva funker best? [Re: Østerhus] #2498872 26/07/2018 14:38
Raoul Duke Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Østerhus
Laveste viskositet på olja da eller?

Nei.

Greia med oljen i ytterbeina på den typen gaffel du har er at den skal være tykk nok til å klistre seg godt til pakninger og bushings. Er den for tynn renner den bare ned i bunnen av gaffelbeina og du får ingen smøreeffekt.

Jeg pleier å bruke fox gold om sommeren og rockshox 0w-30 om vinteren på min pike (fox gold blir for tyktflytende vinterstid). 2.5wt som du har brukt høres ut som demperolje og ikke smøreolje.

"Everybody has a plan until they get punched in the face"

- Mike Tyson
Re: Smoodere gaffel - hva funker best? [Re: baronKanon] #2498881 26/07/2018 17:28
G
gabbar Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: baronKanon
DebonAir-oppgradering
Push-støvpakninger
Maxima Plush smøreolje.

Noen (utenlandske) man kan bestille alt hos? Evt, hvilke norske fører disse tingene?
Eneste norske jeg har funnet, et vpg, men de har kun debonair-oppgraderinga

Redigert av gabbar; 26/07/2018 17:32.
Re: Smoodere gaffel - hva funker best? [Re: gabbar] #2498901 26/07/2018 20:33
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: gabbar
Sitat: baronKanon
DebonAir-oppgradering
Push-støvpakninger
Maxima Plush smøreolje.

Noen (utenlandske) man kan bestille alt hos? Evt, hvilke norske fører disse tingene?
Eneste norske jeg har funnet, et vpg, men de har kun debonair-oppgraderinga
push har olje og(seff) pakninger

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Smoodere gaffel - hva funker best? [Re: Østerhus] #2498924 27/07/2018 00:50
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Satte Push-pakninger på Lyrik'en min, og er hellig overbevist. Ble litt skremt av lugging de første turene, men etter litt innkjøring har det vært smør.

Luftkappe hjelper en god del med måten den fungerer på, men i praksis gjør den ingenting med friksjonen i gaffelen.

Om gaffelen lugger ville jeg også sjekket chargeren. Ta av ytterbein, og trykk staget opp. Du merker kjapt om det er der det sitter eller ikke. Forøvrig samme prosedyre for luftstempel, som enkelt smøres opp ved hver ytterbeinservice

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Smoodere gaffel - hva funker best? [Re: Østerhus] #2498942 27/07/2018 07:11
Østerhus Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Gode innspill. Takk!
Skal skifte til litt tykkere olje. Må bare gjøre unna nok en knusktørr tur i ettermiddag etter jobb. Forsøker samtidig luftstempel og charger-stag (?). Det er luftstempelet som erstattes av DebonAir?

Forsøkte også strips mellom innerben og støvpakninger - kom ut luft fra begge sidene. Ble litt i tvil om den lufta skal være der eller ikke, men mtbr-forumet nevnte i en tråd at det ikke skulle. Tja.

Denne tråden gir meg lyst til å forsøke Debonair ihvertfall.

Re: Smoodere gaffel - hva funker best? [Re: Østerhus] #2498958 27/07/2018 08:23
chili Offline
Ivrig
Ivrig
[quote=Østerhus]Forsøker samtidig luftstempel og charger-stag (?). Det er luftstempelet som erstattes av DebonAir?
quote]
Det er staget på høyre gaffelbein. Når du har tatt av ytterbeina, så trykker du det høyre staget opp noen ganger. Er det friksjon, rykk og napp, kan den trenge en overhaling. Det skal være motstand i det, men det skal gå forholdsvis smidig for seg.
Når det er sagt, så har jeg aldri hatt noen problemer med det på RS sine gafler, selv etter et par års bruk.

NOTS – Vern om terrengsykling

Moderator  support