|
Vekt (Kropp/BMI) spørjesmål
|
Vekt (Kropp/BMI) spørjesmål
26/07/2018 05:57
|
Mortens
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hei,
Jeg lurer litt på enkleste måte å finne ut hvor grensa går på hvor langt ned i vekt det er verdt å gå?.
Noe utstyr som en fettmåle klype?
Har gradvis økt treningsbelastning samtidig som vekta har gått jevnt ned i trappetrinn siste 14 mnd (1 kg/mnd i snitt). Har flere ganger kommet meg ned på vekta jeg skal holde meg på, men så bestemmer jeg meg for å gå enda litt ned. Trenger hjelp til å finne ut hvor jeg absolutt ikke bør gå forbi.
BMI sier jo ikke så mye, har 20.9 der nå, men ser jo at det varierer stort på BMI'en til proffryttere, du har klatrer med høy BMI og spurtere med lav BMI, noen får lett mye muskler og veier mye mens andre mindre osv. Jeg trener litt overkropp og har nokk egentlig enda litt lavere BMI i forhold til fettprosent.
Redigert av Mortens; 26/07/2018 05:58.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
Re: Vekt (Kropp/BMI) spørjesmål
[Re: Mortens]
26/07/2018 07:04
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Flere fysioterapeuter og sport/helsesenter har de avanserte "vektene" som måler kroppens sammensetting (fett, muskler, vann, bein) samt gir veiledning ang resultatet. Vi hadde et slikt opplegg på jobben - www.bodyanalyse.no
|
|
|
28/07/2018 13:24
|
Mortens
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Sikkert ett godt tips alfred, men da krever det vel at de som skal gi veiledning har peiling. Sikkert ikke alle på treningssenter man bør høre på.
Ingen andre som har gode tips til utstyr, tommelfingelregel eller annet?.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
28/07/2018 14:21
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Fettklype hvor man måler flere punkter på kroppen, finner gjennomsnitt og sjekker prosent i en tabell funker greit. Noe særlig lavere enn ca. 10% er ikke å anbefale over tid. Regner med du har satt deg grundig inn i de problemstillingene som følger av å tyne fettprosenten og at vektnedgangen skjer på en "moderne" måte og ikke bare kutte kcal/fett, men heller ser på Karbs(raske) og måltidene som er lengst unna treningsøkta.
iq
|
|
|
28/07/2018 14:41
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sikkert ett godt tips alfred, men da krever det vel at de som skal gi veiledning har peiling. Sikkert ikke alle på treningssenter man bør høre på.
Ingen andre som har gode tips til utstyr, tommelfingelregel eller annet?. Hvor langt ned i vekt/fettprosent kroppen din tåler uten at det går negativt utover w/kg er visst individuelt. Når du begynner å bli mye/ofte syk og w/kg faller, er vel noe av det mange går etter for å finne sin grense.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
28/07/2018 17:39
|
olechr
More than words
|
More than words
Trur ingen kan gi noe tommelfinger regel på dette. Folk reagerer forskjellig på det. Personlig hadde jeg 18,2 i BMI på det minste. Det var for lite for meg for da sleit jeg mye med sykdom. For meg var det BMI på rett under 19 jeg syklet fortest med (67 kg)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
28/07/2018 18:54
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Ingen andre som har gode tips til utstyr, tommelfingelregel eller annet?. Riktig, en bør ikke ta i mot råd av alle - men målingene her virket svært riktige, og fysioterapeuten som foretok målingen på meg hadde peiling. Selv lå jeg nede på rundt 7% fett i sesongen tidligere år, men nå når jeg er eldre blir det for lavt (ble lett syk), med dagens 10% fungerer jeg bra, selv om de 2 kiloene ekstra merkes i motbakkene. (Med 10% lå jeg rett under det som skjemaet ønsket.)
|
|
|
[Re: Gammelogdesperat]
29/07/2018 05:46
|
Mortens
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Mange topp tips her, tusen takk folkens. Fettklype hvor man måler flere punkter på kroppen, finner gjennomsnitt og sjekker prosent i en tabell funker greit. Noe særlig lavere enn ca. 10% er ikke å anbefale over tid. Regner med du har satt deg grundig inn i de problemstillingene som følger av å tyne fettprosenten og at vektnedgangen skjer på en "moderne" måte og ikke bare kutte kcal/fett, men heller ser på Karbs(raske) og måltidene som er lengst unna treningsøkta. Klype og tabell skal jeg se på, anbefaler du noen klype? Har ikke gått inn på hvordan best gå ned i vekt, men har som du sier opprettholdt mitt vanlige inntak av mat i timene før/under og timene etter trening (veldig nazi på å ha nok kcal/karb til rett tid da jeg trener mye og hardt (syns jeg  ). Det meste av vekta jeg har gått ned var i fjor fra april til aug, og det jeg har gått ned i år har vært i lette trenings uker. Grunnen til jeg spør er ikke at jeg ønsker å komme til lavest mulig vekt med lavest muligt fett % (da det er få ritt jeg faktisk har noe igjen for å være lett), men man får jo med seg etter en lang sesong med sykkel på tv at det er farlig å bli for fokusert på vekta, det går vel utover treningsøktene i første omgang, deretter sykdom/skade og til slutt er det vel flere så ødlegger karrieren sin. Jeg vil gjerne ligge noen kg over der jeg potensielt kan ligge. Men tror jeg må vite den snart, for jeg får "hele" tiden lyst til å gå ned bare 1 kg til. Men ser flere her anbefaler å holde seg over 10%, så skal se om jeg ikke klarer å finne ut fettprosenten selv med å kjøpe utstyr evt ta meg en tur en plass de kan måle etter endt sesong. Skal stabilesere meg på min nå laveste vekt (67kg).
|
|
|
29/07/2018 21:15
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Mange topp tips her, tusen takk folkens. Fettklype hvor man måler flere punkter på kroppen, finner gjennomsnitt og sjekker prosent i en tabell funker greit. Noe særlig lavere enn ca. 10% er ikke å anbefale over tid. Regner med du har satt deg grundig inn i de problemstillingene som følger av å tyne fettprosenten og at vektnedgangen skjer på en "moderne" måte og ikke bare kutte kcal/fett, men heller ser på Karbs(raske) og måltidene som er lengst unna treningsøkta. Klype og tabell skal jeg se på, anbefaler du noen klype? Har ikke gått inn på hvordan best gå ned i vekt, men har som du sier opprettholdt mitt vanlige inntak av mat i timene før/under og timene etter trening (veldig nazi på å ha nok kcal/karb til rett tid da jeg trener mye og hardt (syns jeg  ). Det meste av vekta jeg har gått ned var i fjor fra april til aug, og det jeg har gått ned i år har vært i lette trenings uker. Grunnen til jeg spør er ikke at jeg ønsker å komme til lavest mulig vekt med lavest muligt fett % (da det er få ritt jeg faktisk har noe igjen for å være lett), men man får jo med seg etter en lang sesong med sykkel på tv at det er farlig å bli for fokusert på vekta, det går vel utover treningsøktene i første omgang, deretter sykdom/skade og til slutt er det vel flere så ødlegger karrieren sin. Jeg vil gjerne ligge noen kg over der jeg potensielt kan ligge. Men tror jeg må vite den snart, for jeg får "hele" tiden lyst til å gå ned bare 1 kg til. Men ser flere her anbefaler å holde seg over 10%, så skal se om jeg ikke klarer å finne ut fettprosenten selv med å kjøpe utstyr evt ta meg en tur en plass de kan måle etter endt sesong. Skal stabilesere meg på min nå laveste vekt (67kg). Fettklyper finnes på Ebay fra kr. 7,50 i Asia, drøyt 20 kr fra UK og 60 kr i Norge. Det viktigste er at du har flere målepunkter(3+) og gjerne måler 2-3 ganger og tar snittet. Fra mine glansdager i kroppsbransjen så var det noen tommelfingerregler som passet ok på mange for å anslå fett%. Antydning til mageruter ca 15%. Passe tydelig 6-pack ca 11-12%.
iq
|
|
|
|
|