Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Apple Music / iTunes - leverer live versjoner???

Apple Music / iTunes - leverer live versjoner??? #2498643 24/07/2018 21:04
M
MoHo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Sitter på hytta og har fått et flash-back til min gamle helt Nick Cave & the Bad Seeds. Fyrer opp iPhonen, kobler til en høyttaler og setter igang random avspilling av deres store katalog, som jeg har lagt inn og tilgjengeliggjort på alle eple-dingser. Og så spiller den kun av live-versjoner?! Som jeg selvsagt ikke har bedt om - og på skjermen står det at det er avspillinger fra original-albumene - sogar "2012 remastered versjon".

Har googlet litt på dette og bare funnet noe inne på Apples brukerforum, så har også andre opplevd dette og undres tilsvarende meg. Men aldri, så vidt jeg har sett, fått konkrete svar fra noen om hvorfor og hvordan unngå dette.

I mitt hode er dette tilnærmet svindel - jeg betaler jo for mitt familieabonnement på Apple Music? Og dette virker jo helt skrudd?

Noen som vet noe? Er mest nysgjerrig på hvorfor dette skjer - det spiller jo ingen rolle for "systemet" om jeg streamer ønsket originalversjon eller uønsket live-versjon? Jeg mistenker at Apple betaler mindre (til artisten) for avspilling av live-versjoner enn originalversjoner? Og dermed styrer lytterne til disse?

(PS: Når jeg skriver dette - tester samme avspillinger, både fra Mac´en og fra iPhonene - da leveres ønsket originalversjon....rare greier.)

PS 2 : Vennligst spar meg for diskusjonen "Spotify myyye bedre enn Apple Music")

"A singletrack require a multimind"
Re: Apple Music / iTunes - leverer live versjoner??? [Re: MoHo] #2498647 24/07/2018 21:24
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Ja mye rart man kan komme borti. Jeg hadde ett album av Cornelis Vreeswijk som jeg selv har rippet en gang i tiden og lagt inn i iTunebiblioteket mitt. Når jeg engang i tiden krysset av på Apple Music fikk jeg plutselig ett livealbum i stedet neste gang jeg lastet albumet ned på mobilen. Så helt klart ett eller annet de gjør. Jeg betaler heller ikke en krone for noe abonnement av noe slag der. Jeg kjøper mye mindre musikk i året enn det koster i mnd for abonnement på Apple music.

Moderator  support