Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Forslag til god elektrisk fulldemper?

Forslag til god elektrisk fulldemper? #2498311 22/07/2018 13:47
Kvikken Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Etter noen år med forverring av kronisk sykdom, samt kneproblemer ol. hvor jeg datt helt ut av syklingen har jeg begynt å sykle igjen.

[bla bla..]
Men kneskaden har vært et tilbakevendende problem som har hindret de gode turene på vanlig sykkel. Jeg gikk derfor til innkjøp av en el-sykkel som jeg også bruker til jobb og hjelper meg i de bakkene hvor kneet kan bli et problem.

Tåler fint alle "uinvidde" som ler og rister på hodet av som bruker motor i noen motbakker for å spare kneet. Gleden ved å sykle er større enn ulempen trollene medfører ICON_LAUGH.

Siden å tråkke langs veien fort blir ensformig og den virkelige pasjonen er stisykling har jeg begynt å vurdere å kjøpe en elektrisk fulldemper. Har testet min el-hybrid i enkelte traseer og det ga mersmak. Det er i terrenget el-drift virkelig kommer til sin rett.

Siden sykling er en viktig bit av livskvaliteten for min del er prioritering av budsjett en mindre bekymring men jeg har ikke et ubegrenset budsjett så det går av "pensjonskassa".

[Sykkel igjen :P]
Tenkte meg først en elektrisk fulldemper til maks 35k+ men så at jeg muligens er litt utdatert på prismarkedet ICON_TONGUE.

Kan strekke meg høyere men må ikke på død og liv ha eks. karbon. Jeg kunne faktisk foretrukket noe annet på min neste fulldemper. Hadde karbon på min første fulldemper hvor krankhuset sprakk på en stein selv med "helicopter-rotorblad-tape".

Hvilke elektriske fulldempere anbefaler dere?

EDIT:
Bor i akershus/Oslo området og er mobil inntil 10-12 mil.

Redigert av Kvikken; 22/07/2018 15:00.

Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: Kvikken] #2498317 22/07/2018 14:27
Kvikken Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Samt litt info om hva jeg ønsker av en elsykkel.

Min erfaring med Shimano Steps E6000 og da muligens også E8000 terrengmotoren ikke nødvendigvis er like bra for terrengsykler per nå. Har hørt sett gode poenger rundt Bosch CX og Brose S samt (også Yamaha).

Selv om jeg elsker min Shimano Steps E6000 per nå så er det et par ting jeg ønsker ift. terrengsykkel.

- Gearsensing. Nå stopper jeg å tråkke helt hver gang jeg girer.
- Bedre modulering på motoren. Shimano er litt rykk og napp og hvordan den kutter assistansen er noe slitsomt rundt 25kmt.
- (pirk) Generelt bedre integrering på sykkelen.
Eks. låshaken på festet til infoskjermen røk etter 2 turer, dårlig plasthake som knakk, løst med strikk. Men også hvordan batteri og motor er beskyttet er viktig i skog og leire. Fikk i dag en kvist som klarte å lure seg inn et mindre lurt sted på E6000.

EDIT:
Ang. Brose S
https://youtu.be/nfk0dBLyL6U?t=7m22s

Redigert av Kvikken; 22/07/2018 14:48.

Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: Kvikken] #2498396 22/07/2018 21:43
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Jeg har fått problemer med Revmatisme og har også måtte få meg stisykkel med strøm. Jeg endte med Specialized Turbo Levo. Den billigste utgaven til 43K. Har modifisert den videre med Hev og senk pinne og girsystemet. Synes NX bråkte veldig når man girer og ble litt smotere med XX1. Men litt mykere giring og selvsagt erfaring ble det bedre. Når jeg kikket fant ikke jeg noe bedre fulldemper til den prisen iallefall. Synes nesten alt var mye dyrere. Men digger sykkelen. Den er enkel og grei uten stort display på styret. Kan styre motoren vi app. Er også veldig enkel og skifte alt av kabler og slikt. Batteriet er pent bygd inn i ramma og tar ofte tid før folk ser det er El sykkel hvis det betyr noe. En sånn sykkel er tung uansett og ser liten vits å ha noe sånt i karbon.

Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: Kvikken] #2498417 23/07/2018 08:09
Kvikken Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Suverent. Da får jeg øke budsjettet til rundt 45K og skal ta en titt på den du nevner.

Helt enig, trenger ikke karbon! Nå har jeg tidliger kjøpt karbon pga. stivhet og ikke vekt, men uansett enig i det.

EDIT:
Hva har du gjort med girsystemet?

Redigert av Kvikken; 23/07/2018 08:16.

Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: Kvikken] #2498506 23/07/2018 20:17
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Satt på XX1 bakgir og shifter. Samt satt på hev og senkepinne. Er veldig enkelt med åpen kabelføring bak batteriet. Er også plass i ramma til slange og litt annet utstyr faktisk. Jeg digger den. For tiden blir det mest grustraving for meg. Har bare i godt med luft i demperene og da blir den ganske stiv og fin å bruke. Slipper ut litt luft når jeg skal ut å sykle sti.

Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: Kvikken] #2498542 24/07/2018 07:26
Kvikken Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Suveren tilbakemelding. Hvordan tror du den er for en rytter rundt 110-115kg? Vekten har gått mye opp men skal selvsagt ned igjen. Tenker da ikke på motoren men dempere, hjul og sykkelen generelt.

Jeg har aldri gjort noe med dempere selv (overlatt til verksted), men det er enkelt å sette seg inn i det kanskje?

For min del blir det en god blanding av grus, traktorvei og enkel sti med litt røtter og småstein. Samt noen transportetapper på asfalt.

Redigert av Kvikken; 24/07/2018 13:54.

Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: Kvikken] #2498584 24/07/2018 14:18
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Skulle jeg kjøpt elsykkel i dag hadde nok nicolai sin eboxx eller noe sånt stått øverst på lista.

Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: Kvikken] #2498605 24/07/2018 17:06
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Sitat: Kvikken
Suveren tilbakemelding. Hvordan tror du den er for en rytter rundt 110-115kg? Vekten har gått mye opp men skal selvsagt ned igjen. Tenker da ikke på motoren men dempere, hjul og sykkelen generelt.

Jeg har aldri gjort noe med dempere selv (overlatt til verksted), men det er enkelt å sette seg inn i det kanskje?

For min del blir det en god blanding av grus, traktorvei og enkel sti med litt røtter og småstein. Samt noen transportetapper på asfalt.

Skal ikke være noe veldig problem med vekten. Ser mange på Facebookgruppen for Levo som veier endel. Er bare snakk om mer luft i demperne. Men er jo en grense på 115 mener jeg å huske. Veier 90 selv og det funker greit.

Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: Kvikken] #2498682 25/07/2018 08:00
Kvikken Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Høres bra ut.

Da blir det å forsøke å ikke røpe prisen til sambo og ta seg en tur og titte ICON_SMILE Hvilken senkepinne gikk du for?

Paulus:
Hvor får man tak i Nicolai Eboxx? Ser produsenten er i Tyskland. Kunne jo kjørt meg en tur og sykle litt samtidig. (et par uker igjen av ferien hvor stisykling frister). Men det blir vel mye krøll meg toll og tull.

Redigert av Kvikken; 25/07/2018 08:23.

Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: Kvikken] #2498688 25/07/2018 08:38
olechr Offline
More than words
More than words
Høres bra ut.

Da blir det å forsøke å ikke røpe prisen til sambo og ta seg en tur og titte ICON_SMILE Hvilken senkepinne gikk du for?

Paulus:
Hvor får man tak i Nicolai Eboxx? Ser produsenten er i Tyskland. Kunne jo kjørt meg en tur og sykle litt samtidig. (et par uker igjen av ferien hvor stisykling frister). Men det blir vel mye krøll meg toll og tull.

Hvis fortsatt ca 35+ gjelder så ryker du på en del ekstra. Er vel fort 80-100000 for den Nikolai sykkelen :-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: Kvikken] #2498689 25/07/2018 08:39
olechr Offline
More than words
More than words
Det er masse gode Sykler på markedet om dagen. Virker som det legges en del resurser på dette markedet om dagen.

Selv sykler jeg Scott E-Genius 710. Jeg er kjempe fornøyd med sykkelen og ikke minst E-8000 motoren.

Ambassadør for Scott.
Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: Kvikken] #2498690 25/07/2018 08:43
Kvikken Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takker da begynner det å bli noe å velge i mellom.

Noen som har vært borti denne eller vet om butikker i norge som vil ta den inn?
https://ebike-mtb.com/en/first-ride-review-giant-trance-e-plus-0-sx-pro/4/

Redigert av Kvikken; 25/07/2018 08:46.

Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: Kvikken] #2498697 25/07/2018 09:29
Kvikken Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Ift. Specialized Turbo Levo FSR 6Fattie som ser ut til å være en god deal på både pris og utstyr.

Må nok ha den i størrelse L (182cm, lang overkropp). Vurderer 29" hjul da jeg ikke er ekstremt teknisk av meg per i dag, samt vant til det på fulldemper fra før av. Fortrekker også sort fremfor lyseblå men ikke noe must. Med mindre 27,5 anbefales for å bli bedre i tekniske partier?

Men ser ikke ut som noen har den inne. Har sendt av gårde noen forespørsler.

Forslag til senke/heve pinne er også velkomne. Hadde ikke det på forrige fulldemper og det merket jeg skapte flere hemninger nedover.

Redigert av Kvikken; 25/07/2018 09:31.

Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: Kvikken] #2498701 25/07/2018 09:36
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Takker da begynner det å bli noe å velge i mellom.

Noen som har vært borti denne eller vet om butikker i norge som vil ta den inn?
https://ebike-mtb.com/en/first-ride-review-giant-trance-e-plus-0-sx-pro/4/

Denne blir litt overkill siden de sier den i hovedsak er for nedoverbruk.

En kjenning har en Giant som heter Full-E+. Har prøvd den litt, og synes den funker fint. Har prøvd den opp noen tekniske klatringer hvor jeg ikke hadde nok punch til å komme opp med min vanlige sykkel. Kom meg glatt opp, men litt rar følelse å bli "dyttet" opp. En vanesak selvfølgelig.
http://www.giantcyclingworld.com/bike.php?id=20113154
Brukbart utstyrt med blanding av SLX og XT, med rimeligere bremser. Finnes også en dyrere med XT.
Vet ikke om/når den er for salg i Norge.
Å.

Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: olechr] #2498714 25/07/2018 11:35
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: olechr
Høres bra ut.

Paulus:

Hvis fortsatt ca 35+ gjelder så ryker du på en del ekstra. Er vel fort 80-100000 for den Nikolai sykkelen :-)

ja den nicolaien er ikke billig. den koster 65k uten rabatt med moms for billigste modell og 90k for modellen med girkasse. De hadde den til 55k på nicolai sin salgsside, men er bare størrelse small igjen. Uansett vil den nok sprenge banken. Jeg tror nicolai sender til Norge hvis de ikke har fått en norsk importør. Det er sjeldent noe problem med moms. Men noe mer krøll er det når du henter i Tyskland. Jeg vil tro nicolai kan svare deg på spørsmål rundt moms hvis sykkelen og prisen skulle være interessant.

Som olechr sier så er det mange fete elsykler på markedet nå. Og når man sammenligner med sykler uten motor, så er det ikke til å legge skjul på at prisene må være ganske presset akkurat nå. Eller så er det gode marginer på sykler uten motor... Det er i alle fall vanskelig å gjøre et dårlig kjøp. Andre sykler som kanskje kan være interessante er commencal sin meta power 27/29 og mondraker har flere heftige elsykler. Lykke til med valget.

Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: Kvikken] #2498735 25/07/2018 14:43
Kvikken Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Har justert budsjettet til 45-50k (får bare ikke redigert førsteposten). 35 var det så og si ingenting i så jeg ICON_SMILE

De som da er interessante, i rekkefølge:

1. Specialized Turbo Levo FSR 6Fattie (43k)
Intersport har kun M igjen og kan bestille Sort L fra produsenten med depositum.

2, Scott E-Genius 7x0/9x0?
Litt usikker på hvem som evt. har disse i oslo / akershus.

3. Giant Full-E+ 1.5 (40k)
Må evt. se litt på den og hvem som har den.

4. LaPierre Overvolt SX 800 2017
Fant et tilbud på denne til 45k. Hva tycks?

5. Commencal Meta Power Orgin (47K, 20-9.no)
Får tittelitt på detaljene.

6. Cube Stereo Hybrid 120 Hpc Race 500 29 (44K)
Virker interessant men kjenner ikke merket.

Samt veldig mye interessant her. Der finner man også alternativer helt ned u nder 30k?
https://www.hellorider.no/sykler/-/180-1...amp;order=price

Ut av listen

- Nicolai Eboxx.
Blir nok for dyrt for denne menigmann.

- Giant Trance E+ 0 SX Pro
Så også at den hovedsaklig er for downhill og det blir nok for snevert bruksområde samt at det er usikkert når den kommer og hvem som tar den inn.

Redigert av Kvikken; 25/07/2018 15:26.

Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: Kvikken] #2499078 28/07/2018 16:38
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Eller en brukt fulldemper med en BBS02 eller noe? ICON_WINK

Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: Kvikken] #2499113 28/07/2018 22:24
T
thorgeir Offline
Entusiast
Entusiast
T
Hva med denne? Er det for spett for vanlig, enkel terrengsykling?

https://www.merida.no/el-eninety-nine-steps-500-20957

Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: Kvikken] #2499628 31/07/2018 20:08
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Motorkutt ved giring synes jeg er en uting, om det er det du mener med gearsensing. Jeg har kun testet dette på en Univega med Impulse-motor. Det hendte motorne kuttet over ujevnt underlag pga bevegelse i bakgiret. Det var riktignok 9-delt uten kløtsj. Motoren koblet også ut for lenge. Om jeg kom inn i en motbakke i for tungt gir og måtte gire i siste liten så var det fort gjort at sykkelen stoppet før motoren slo inn igjen. Jeg forstår det slik at det finnes bedre system enn dette, men jeg foretrekker å selv styre når motoren kutter med beina.

Jeg har brukt Steps E8000 ganske mye, dette er min favorittmotor fordi jeg kan justere hvor kraftige de to øverste assistansenivåene skal være. Jeg justerer ned det øverste nivået , det gir et godt kompromis mellom kraft og håndterbarhet i teknisk terreng. Motoren er også forutsigbar i hvordan kraften slår inn og ganske lett å ta i gang med midt i en bratt motbakke. Jeg sykler veldig sjelden rundt 25km/t, men jeg kan ikke huske å ha vært plaget av motorens oppførsel rundt farta den kutter. Jeg vet at det var klager på dette med de første firmware-versjonene, godt mulig du testet en motor med eldre programvare. E8000 er ikke den eneste motoren som kan justeres med app, f.eks Specialized sin motor kan også justeres, men den har jeg enda ikke fått testet enda.

Jeg tror det er mulig å kjøpe Merida med noen prosent avslag nå, hør med din lokale forhandler. Jeg tror det var Sykkelhjørnet i Drammen som nevnte det. Merida eOne-Sixty 800 koster veil 50k og burde havne innenfor budsjett, en allsidig og morsom sykkel med 160mm vandring. eOne-Twenty 500 er noe billigere og en morsom sykkel om du ikke skal kjøre skikkelig hardt utfor.

Panasonic x0 motoren synes jeg var trivelig å sykle i hastigheter rundt der motoren kutter og føltes effektiv til pendling. Denne trekker godt til over 26km/t og gir seg ved 27. Regelverket sier 25km/t +/-10%. E8000 gir seg rundt 25. Det er kun Flyer Uproc7 og Uproc4 som kommer med denne motoren. Ulempen er at den kommer med 29t på krankdrevet. Man tråkker ikke mye over 30km/t med 29-11. Men Scushi sier at det finnes større drev.

Commencal Meta Power ser interessant ut, fin den oransje med Lyric gaffel.

Jeg har også lyst til å nevne Rocky Mountain Altitude Powerplay. De bruker egenutviklet motor som er responsiv og lett å kontrollere selv på høyeste assistansenivå. I 2018 koster billigste utgave 60k. Men i 2019 dukker det angivelig opp 2 modeller med alu.ramme som bør bli endel billigere. Altitude Powerplay har samme rammegeometri som Altitude (uten motor altså), og er leken og lett å håndtere.

Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: Kvikken] #2500079 02/08/2018 16:15
P
Pinello Offline
Entusiast
Entusiast
P
Noen som vet om Canyon Spectral:ON blir å få i Norge snart?

Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: Pinello] #2500184 03/08/2018 11:14
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Pinello
Noen som vet om Canyon Spectral:ON blir å få i Norge snart?

Jeg har blitt fortalt at den ikke kommer i år iallefall, noe mer ville de ikke si. Utfordringen var at det er strenge regler for å sende batteri. Man kunne kanskje tenke seg at Canyon kunne få til en deal med Shimano Norge, og sende sykkelen hit uten batteri. Det går uansett tregt med utlevering av Spectral:On. Tyskland, og muligens noen naboland får noe sykler, mens det har kommet veldig få til UK.

Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: Kvikken] #2500187 03/08/2018 11:28
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Bare sørg for at sykkelen er stiv. 115 kg på el-fulldemper, kan få det meste til å vri seg. Har selv en Scott E-Spark 910, som er for myk til terrengbruk. Selv om alle foringer og lagre i bakstillingen er 100%, så vrir det seg skikkelig.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: Kvikken] #2500200 03/08/2018 12:28
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Bare meg som synes 45K er mye for en sykkel?

Har selv både elsykkel og manuell sykkel og jeg vil påstå at treningseffekten for elsykkel er omtrent null. Syklet 115 km langs Femunden uten antydning til slitenhet. Ulempen med elsykkel at den blir veldig mye tyngre - et skikkelig drog å dra oppover på båten etc.

Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: Kvikken] #2500204 03/08/2018 12:47
C
chovden Offline
Fersking
Fersking
C
har selv en turbo leve FSR, den billigste til 43, har satt på heve/senke pinne ellers ikke gjort noe, jeg er storfornøyd, ja NX kan bråke om du ikke er forsiktig ved giring i Trail og turbo modus men venner seg fort til det, men nå det er sagt skal jeg sette på en GX skifter jeg har i hylla for jeg føler NXen er litt ustabil på justeringa.
jeg hadde kjøpt 27,5+ igjen ble og anbefalt og gå for litt lengre demping og heller + hjul med tanke på at el sykkel har en del mere vekt å dra på, rulle motstand har lite å si da motoren hjelper uansett.
bruker mest Eco og Trail modus på den og turbo om det virkelig kniper.
hos meg sto det mellom Turbo leve og cube da de er de nemmeste forhandlerene, angrer ikke på valget mitt og tror forhandler er veldig viktig med tanke på alle ekstra problemene el motor kan føre til.
Uten å ha prøvd andre el motorer synes jeg bruse er veldig fint å bruke, veldig jevn og fin og ingen rykking eller tull når en overstiger 25km/t og den kobler ut.
Har som deg problemer med begge knær, har slitasje gikt og el sykkel ble redninga for min del for sti sykkel, angrer ikke i det hele på salg av vanlig sykkel og kjøp av el sykkel.

Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: gutt45kg] #2500221 03/08/2018 14:48
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: gutt45kg

Har selv både elsykkel og manuell sykkel og jeg vil påstå at treningseffekten for elsykkel er omtrent null. Syklet 115 km langs Femunden uten antydning til slitenhet. Ulempen med elsykkel at den blir veldig mye tyngre - et skikkelig drog å dra oppover på båten etc.

Jeg har ikke null treningseffekt, men jeg bare trykker hardere på pedalene så kommer pulsen på Elsykkel også for min del :-)

Redigert av olechr; 03/08/2018 14:58.

Ambassadør for Scott.
Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: olechr] #2500255 03/08/2018 18:01
C
chovden Offline
Fersking
Fersking
C
Sitat: olechr
Sitat: gutt45kg

Jeg har ikke null treningseffekt, men jeg bare trykker hardere på pedalene så kommer pulsen på Elsykkel også for min del :-)

Helt enig her, trø hardere eller still ned effekt modusen så kommer pulsen på elsykkel og, så å si at det er null trenings effekt er bare tull i min mening, bare å tilpasse tempo eller sykkel modus

Re: Forslag til god elektrisk fulldemper? [Re: gutt45kg] #2500485 05/08/2018 21:46
T
thorgeir Offline
Entusiast
Entusiast
T
Joda, 45000 er mye for en sykkel - men så er spørsmålet hva gjør den sykkelen med sykkelgleden og det generelle aktivitetsnivået?

Selv har jeg alltid vært glad i å sykle relativt lange fjellturer, gjerne opp mot 10 mil - men siden jeg nå har hatt Bechterews (revmatisme) i snart 30 år, begynner kroppen å gi etter for smertene. Sykkelturene blir færre og kortere, samtidig som det gjør vondere og vondere å sykle spesielt i motbakker. Dette forplanter seg over på den generelle helsetilstanden, som igjen gjør revmatismen verre.

Dersom en sykkel til 45.000 kan få meg til å finne igjen sykkelgleden og samtidig gjør at jeg orker å sykle flere lange fjellturer igjen - ja da er ikke det en høy pris å betale for et enda bedre liv.

Apropos el-sykler folkens, er det noen her som har sett på neste års Haibikeserie? Flyon, det ser temmelig heftig ut.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå