Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nulldrop-løpesko

Nulldrop-løpesko #2498222 21/07/2018 15:25
Tråkk'n roll Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg har satt meg som mål å løpe 10 km gateløp på under 40 min. Er 41 år og veier +/- 90 kg. Fra før har jeg løpt 10 km gateløp på ca 42:30 ved flere anledninger (som 12-åring, som 32-åring og 40-åring) og løp nylig et 5km kontrollmålt gateløp i "ferieform" på 20:56. Tidsmessig skal målet altså være innen rekkevidde. Løper i dag med Saucony triumph med dropp på 8 mm og har en tendens til å lande litt for mye på hæl, særlig når jeg blir sliten. Det er mye å hente å løpsteknikk, og jeg øver en del på dette. Som et ledd i prosessen ønsker jeg å bytte til sko som tvinger frem forfot/midtfot-landing i større grad. Tenker å gå for nulldrop, naturligvis med en lang nok innøvingsfase for ikke å bli skadet. Bør nok ha noe demping da jeg ikke er noen lettvekter.

Trenger tips - helst erfaringsbaserte - til:
Nulldrop-sko
Innøving/tilvenning
Fallgruver og fy-fy

Re: Nulldrop-løpesko [Re: Tråkk'n roll] #2498226 21/07/2018 16:34
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Mitt beste tips er å droppe nulldroppsko. Løp mest mulig og steget vil gradvis forbedre seg. Løpeteknikk har lite å gjøre med teknikkfokus, men mye å gjøre med styrke og spenst i diverse muskulatur.
Mye de siste årene har vært preget av hype og kjøpekraft. Det viktigste er å unngå ekstreme midler og gå varsomt fram for å holde seg skadefri.

Re: Nulldrop-løpesko [Re: Tråkk'n roll] #2498248 21/07/2018 19:26
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jeg kjøpte noen altra sko for noen år siden. Veldig gode sko. Jeg har tidligere slitt med hæler og legger. Null problem med altra skoene

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Nulldrop-løpesko [Re: stosu] #2498254 21/07/2018 20:30
Tråkk'n roll Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: stosu
Jeg kjøpte noen altra sko for noen år siden. Veldig gode sko. Jeg har tidligere slitt med hæler og legger. Null problem med altra skoene

Hvilken Altra-sko?

Re: Nulldrop-løpesko [Re: Tråkk'n roll] #2498263 22/07/2018 06:26
stosu Offline
Besatt
Besatt
Torin 2.5

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Nulldrop-løpesko [Re: Tråkk'n roll] #2498267 22/07/2018 07:47
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg løp relativt mye i vinter,da med div Mizuno sko med 10-12 mm drop. I april ble det mange turer med La Sportiva Helios med 2 mm drop, og jeg pådro meg betennelse i både legg foran/bak og akilles i begge beina. Fremdeles sliter jeg med øm akilles og en legg som ikke løsner.

Så vær forsiktig, born-to-run bevegelsen har ført til mange skader. Ta korte turer med lavdropp, og bytt mellom skoparene. Synes denne artikkelen beskriver dette bra:

http://www.friskogfunksjonell.no/forfotloping/

For min egen del har jeg droppet alle fremtidige planer om å bli forfotløper. Løper med steget jeg har, det viktigste er å holde seg skadefri

Re: Nulldrop-løpesko [Re: Tråkk'n roll] #2498270 22/07/2018 08:03
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Er 100% med sls!
Glem å fokusere på så ting som betyr svært lite (som sko) og garantert ikke vil få deg til å komme i nærheten av målet ditt.

Re: Nulldrop-løpesko [Re: Tråkk'n roll] #2498446 23/07/2018 11:51
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Tråkk'n roll
Jeg har satt meg som mål å løpe 10 km gateløp på under 40 min. Er 41 år og veier +/- 90 kg. Fra før har jeg løpt 10 km gateløp på ca 42:30 ved flere anledninger (som 12-åring, som 32-åring og 40-åring) og løp nylig et 5km kontrollmålt gateløp i "ferieform" på 20:56. Tidsmessig skal målet altså være innen rekkevidde. Løper i dag med Saucony triumph med dropp på 8 mm og har en tendens til å lande litt for mye på hæl, særlig når jeg blir sliten. Det er mye å hente å løpsteknikk, og jeg øver en del på dette. Som et ledd i prosessen ønsker jeg å bytte til sko som tvinger frem forfot/midtfot-landing i større grad. Tenker å gå for nulldrop, naturligvis med en lang nok innøvingsfase for ikke å bli skadet. Bør nok ha noe demping da jeg ikke er noen lettvekter.

Trenger tips - helst erfaringsbaserte - til:
Nulldrop-sko
Innøving/tilvenning
Fallgruver og fy-fy

Min gamle friidrettstrener brukte/anbefalte mye barfotløping på gress med litt fart for å trene opp evnen til å løpe forfot/midtfot. Det er vel bedre enn å kjøpe en spesiell type sko.
En fin øvelse er 10+ barbeintdrag i 70/80 % fart på langs av en fotballbane. (10 x 100m) Løper begge veier og bruker nedbremsinga/akserelasjonen mellom hvert drag som "pause"

iq
Re: Nulldrop-løpesko [Re: Tråkk'n roll] #2498573 24/07/2018 11:38
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg bruker nulldropsko for det meste. Har ingen spesielle anbefalinger. Men kan være en fordel å velge sko uten demping for da blir du tvunget på framfoten når du faller ned på hælen. Du må starte med korte turer. Kanskje ikke mer enn en kilometer i begynnelsen. Terrengløping synes jeg var mer behagelig enn asfalt og er vel det eneste jeg løper i dag. Flate sko til hverdags hjelper mye, og krever mer kons enn når du løper. For min del prøvde jeg å gå over til flate sko grunnet vonde knær. Har ikke slitt med vonde knær lenger etter jeg tok overgangen. Men er nok neppe for alle.

Re: Nulldrop-løpesko [Re: Paulus] #2498624 24/07/2018 19:49
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Paulus
Flate sko til hverdags hjelper mye, og krever mer kons enn når du løper. For min del prøvde jeg å gå over til flate sko grunnet vonde knær. Har ikke slitt med vonde knær lenger etter jeg tok overgangen. Men er nok neppe for alle.

Dette var begrunnelsen min for å forsøke nulldropp også, men etter å ha prøvd en stund så er jeg nok enig med sls. Jeg må bli flinkere med spenst, styrke og tøying. Jeg tror ikke dropp betyr så mye (jeg lander på mellomfot når jeg er frisk og rask, og mer hæl når jeg blir sliten, innbiller jeg meg), og kjøpte meg et par Adidas Boston Boost i dag ICON_SMILE (løper ellers mye med New Balance).

Når det er sagt, så er ikke nulldropp nødvendigvis feil heller, jeg har blandede erfaringer. Har prøvd mest Altra, og som stosu er jeg godt fornøyd med Torin 2.5, en flott mengdesko, og lett nok til raskere økter også. The One brukte jeg LANG tid på å venne meg til, men liker de ganske godt nå. Escalante skulle liksom være den hellige gral, lette og "aldri mer skader" for "mange", men jeg blir ikke helt klok på de. Noen dager er de ok, men for det meste ikke. Nå har jeg brukt de som hverdagssko i hele sommerferien og det funker de fint til ICON_SMILE

Re: Nulldrop-løpesko [Re: Tråkk'n roll] #2499906 02/08/2018 05:59
L
likeråsykle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Løper du mye vil god teknikk komme av seg selv. Det er ikke nødvendigvis så ille å lande på hælen, heller (sannsynligvis er ikke steget ditt så dårlig som du tenker deg). Kjører du drills og litt styrketrening så vil det igjen hjelpe. Slenger meg på barfotgressløpings-tipset over her.

For 10km, generelt raske løp og intensive økter vil jeg dog anbefale Adidas Adios Adizero, synes de er de diggeste skoene jeg eier!! Føler meg sykt rask med de. Men alle føtter er forskjellige. De er forresten på tilbud til 899 på XXL så jeg nå (jeg kjøpte to par på tilbud til 699 en gang i tiden).

Moderator  support