Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Campingvogn

Campingvogn #2497946 19/07/2018 07:00
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hoi!

Vurderer å kjøpe vogn... småbarnsfamilie på tur, stort sett utenom campingplasser. To unger, men kjekt med muligheten for en eller to ekstra sengeplasser hvis venner med etc...

Ønsker dusj i vogna slik at trening og turer er null stress i forhold til å få vasket seg i etterkant.

Stor plass er selvfølgelig kjekt i forhold til barn på tur, samtidig vil jo en mindre vogn være lettere å kjøre med. Har vanlig førekort klasse b, og Volvo V70 så kan jo ikke ha for stor vogn uansett. Tenker også at medium størrelse er bedre så kan man montere fortelt ved behov. Markise vil jo være kjekt, men ikke noe must.

Primært blir nok vogna brukt om sommeren, men tenker at vinter kan jo hende, så hvorfor ikke vinterklar....

Pris: maks 110000kr

Noen her som har noen erfaringer eller tips å dele?

CK ELVERUM

Re: Campingvogn [Re: Otoen] #2497979 19/07/2018 10:20
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis du skal kjøre lengere avstander, og da på dårligere veier enn Østerdalen, er det greit å ha en vogn som ikke er for bred.

Re: Campingvogn [Re: Otoen] #2498033 19/07/2018 20:20
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jeg er "oppvokst" i campingvogn sommer og vinter. Mutter og fatter var ivrige campere i alle år. De fant tidlig ut at det er viktig med riktig planløsning, slik at de slapp å re opp i sittegruppa hver eneste kveld. Veldig praktisk å dele vogn i 2: 1 sovedel og 1 sosial del.
Vil heller ikke anbefale å dusje i vogna.
*det er dritkjipt å bære vann
*det blir fuktproblemer i vogna

Virker som om alle nyere vogner er OK vintervogner

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Campingvogn [Re: Otoen] #2498684 25/07/2018 08:20
jørnk Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hei

Tur i vogn med unger er supert, hadde samme tanke som deg om dusjing i vogna, men den har blitt brukt en gang på campingplass (stort sett fine sanitær anlegg rundt om kring på campingplasser), men benyttes selvfølgelig ved villcamping. Jeg har også tilgang til dusj ute, den brukes oftere enn den inne. Vi har tre unger og en ganske stor vogn. Adria 663UK Alpina. Jeg har noen helt konkrete tips til deg:

Sjekk at vogna er fukttestet og at gassystemet er testet. Det må gjøres hvert år. Jeg fikk en lekkasje i min og det ble en dyrkjøpt erfaring. Gassalarm er en selvfølge.

Om du skal bruke vogna om høsten/vinteren ville jeg sett etter en vogn med Alde vannbåren varme, det er mer behagelig en Truma.

Om du planlegger villcamping er batteri et must, mange vogner som kommer uten batteri løsning nå ser jeg.

Fortelt/Zip Markise er et must om du skal på tur med unger i Norge/Skandinavia, det regner i dette området og en vogn blir veldig trang å sitte inne i om drittværet varer. En Zip markise med vegger slås opp på 10 minutter.

Ta BE sertifikat, du skal være heldig om du finner en vogn med god plass til 4, kanskje 5 som kan trekkes med en Volvo V70 og B sertifikat lovlig. Husk at det er tillatt totalvekt på begge kjøretøy som må under 3 500 kg for at det skal være lovlig. Biltilsynet har egen kalkulator for dette på app og nett som lar deg legge inn reg nr og sjekke.

Helt til slutt, sykkelstativ bakpå vogna er noe herk ifht kjøreegenskaper. Jeg har dårlige erfainger med dette. Jeg har nå stativ for to sykler på draget og fire på biltaket. Har også et stativ bak på vogna, men har helt sluttet å bruke dette. Vektstangen fra kroken og opp/bak til sykkelstaivet er på min vogn ti meter, dette gjør at sykkelene som henger bak der blir veldig tunge og jeg har opplevd "Wobling" to ganger pga feillasting med sykkel bak på vogna.

Lykke til med kjøp av vogn og husk at fartsgrensen er max 80 km/t med henge uansett høyere tillat hastighet på vei ICON_SMILE.

Redigert av jørnk; 25/07/2018 08:23.
Re: Campingvogn [Re: Otoen] #2498708 25/07/2018 10:46
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Kjøp en med bulker i taket, så er det bare å heve kjøpet når du er ferdig med ferien.

Moderator  support