Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Anmelde bilister

Anmelde bilister #2497800 18/07/2018 07:02
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Er sånn passe lei bilister som ikke overholder vikeplikt eller holder grei avstand.
Når busser, varebiler og personbiler ligger 2-3m bak meg når jeg holder snaut 60 km/t i 60 sonen er det på tide og levere inn førerkortet. Har ett ønske om å hjelpe dem med det.
Skal montere videokameraet på setepinnen og bruke det regelmessig når jeg drar på jobb.
Men, blir slike saker fulgt opp av politiet i det hele tatt ?
I hvilken grad er det lovlig å legge ut slike videosnutter på youtube eller å formidle de rundt på Fjøsboka ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Anmelde bilister [Re: Flamini] #2497803 18/07/2018 07:47
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Søk opp Delveien og Morten How Lode på youtube så ser du hvordan de dokumenterer. Du kan sikkert sende dem en melding og be om råd også. De er meget lidenskaplige i sin kamp mot slemme motorister, så de setter nok pris på en ekstra kriger.

Jeg var også en slik kriger tilbake i 2012-2013-ish, men etter gjentatte drapstrusler i private innbokser rundtomkring så orket jeg ikke mer. Politiet gjorde ikke noe med det da jeg anmeldte drapstruslene.

Re: Anmelde bilister [Re: Flamini] #2497808 18/07/2018 08:34
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Det er vel ikke tillatt å legge ut videoer som henger ut noen, selv om de har oppført seg som idioter? Men jeg mener at videoer kan brukes som bevis, hvilket også er mer nyttig enn å legge det ut og lage bråk til ingenting.

Hadde forøvrig gleden av å skremme en idiot litt for et par uker siden. Han kjørte forbi meg med minimal klaring, spylte meg med spylervæske, og passasjeren hang ut av vinduet og ropte et eller annet. Jeg hilste pent og pugget registreringsnummeret på bilen. Jeg har ikke kamera på sykkelen.
Sent neste kveld sendte jeg ham en sms der jeg gjorde et klart at jeg hadde identifisert hans bil, og ga ham en sjanse til å forklare seg før jeg eventuelt ville gå videre med saken. Han bruke ikke lang tid på å regne ut at han nå antakelig hang i en tynn tråd og hadde grunn til å frykte førerkortbeslag. Beklagelsene kom tikkende inn. Jeg kunne sikkert hatt det mye moro med ham, men holdt ord og droppet hele greia. Dessuten hadde jeg jo ikke noen video...

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Anmelde bilister [Re: Flamini] #2497826 18/07/2018 11:00
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Finnes det noen gruppe hvor vi sykkelister som også kjører bil kan henger ut idioter på sykkel? Er snart så jeg monterer kamera i bilen selv for å fange opp pendlere i gul jakke med ønske om en tidlig død og et helt eget regelsett for hva som er norm på veien.

Måtte bare skrive dette da jeg er lei av å lese om sykelister som klager på bilister, i mange tilfeller er det idioter på begge sider. Sykler til og fra jobb i trafikken selv og har ikke opplevd så mye problemer, men nå klarer jeg både å stoppe på rødt, rekke ut hånda når jeg skal svinge, ikke ligge midt i veien eller irritere på meg småstein.

3 små eksempler:
Sto med bilen på rødt i det det ble grønt og begynte å kjøre framover. Da kommer det en sykkelist i alt for stor fart, vrenger fra kollektivfeltet til høyre, mot venstre, rett foran bilen min, spretter over midtrabatten, skrått over gangfeltet så bilene motsatt vei også må bråbremse og opp blandt gående på fortauet og videre.

Ned Ekebergveien idag. Elsykkelist ligger midt i veien i 45km/t nedover og hinderer alle i å kjøre forbi ink en på racer. 1 m til siden har han sykkelfelt.

Luftet valpen min i gladengveien igår når ei på elsykkel kommer tråkkende for harde livet bortover fortauet uten å se foran seg. Jeg måtte hoppe til siden og røske med meg bikkja for at den ikke skulle bli overkjørt. Rett ved siden av er det sykkelfelt..

Re: Anmelde bilister [Re: AndreasLie] #2497832 18/07/2018 11:52
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Vi er vel alle blitt noen rasshøl på en eller annen måte. Kan dele min erfaring. I 2-3 år har en stor Audi passert meg i en lang motbakke på vei hjem fra jobb nesten daglig. Han kjører konstant helt inntil,helt opplagt i protest. I vår syklet jeg 300-400 meterne ekstra innom han . Gjorde meg mye mer forbanna enn jeg egentlig var. Sa klart fra at jeg ikke ville blande andre inn i dette,men prøv en gang til. Har siden ikke hatt problem med rasshølet i Audi. Men har vel noe på gang med noen Tesla høl.

Moderator  support