Nåletrær inneholder mye harpiks, som gir vesentlig mer sot enn f.eks. bjørk. For å ikke snakke om kreosot. Nå er jeg rimelig sikker på at Julapellets inneholder mye løvtrær, men stikkordet her er kontroll. Og da er det bedre med rene løvtrærpellets eller pellers som har garantert innhold.
Når det er sagt, ser jeg ikke stresset med å kappe bjørkekuber i 15 cm lengder og kløyve dem til passe størrelse, når det handler om full kontroll.
Jeg ville tro at fancy ved som frukttrær og liknende vil kunne tilføre spennende smaker til pizza akkurat som ved røyking. Olivenved eller eik er vel muligens ekte italiensk? Bjørk er fint på mange måter og aromatisk på sin egen måte. Tror kanskje ikast av en liten einerkvist kan fungere som krydder underveis i steking jeg altså..
Har sett at noen som bruker bjørk i smokere fjerner never/bark. Den kan gi litt sur røyk. Gjør kanskje ikke noe i pizzaovn?
mvh OveR
Never bør nok fjernes før bruk til matlaging. Som du sier, den kan gi sur røyk, og det er vanskelig å kontrollere mengden. Rene bjørkepinner som brenner med nok luft, og heller bruke andre vedtyper hvis man vil tilsette litt smak (Einer, hickory osv).
har hatt ooni pellets ovn i snart et år og det er forskjell på pellets ja. Weber sin er fin og gir en god røyksmak. Jula sine soter for mye og du soter ned både ovn og pizza. Har nå kjøpt gassmodul til min og hva jeg bruker kommer an på hvor god tid jeg har. Gass er raskt og enkelt og skal du lage mange pizza etterhverandre så er det mindre jobb. Med pellers må du passe på hele tia og følge med på at hopperen er full.
Er meget skeptisk til hvor mye vedsmak du får på ett til to minutter i ovnen. Men det spiller jo forsåvidt liten rolle så lenge man synes det smaker vedfyrt.
Er meget skeptisk til hvor mye vedsmak du får på ett til to minutter i ovnen. Men det spiller jo forsåvidt liten rolle så lenge man synes det smaker vedfyrt.
Har tenkt tanken. Kanskje ingen ting. Men så er det litt følelsen av å fyre med ved som jeg synes har verdi. Mer portabelt er det også.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Det var litt min tanke og. Ser liksom for meg vedsmak settes best i type low and slow-type kokkelering der røyken virkelig får jobbe med maten framfor en glovarm flate der man gjerne fikser pitsaen på halvannet minutt.
Men det er jo noe med stemningen og feelingen av å fyre med naturmateriale rett fra skogen framfor gassbokser.
Forøvrig kan man jo også bygge sin egen ovn og. Portabel, trenger bare å ta med en storsekk med teglstein :
Muring i hagen hadde vært mitt valg hadde det ikke vært for at vi har kjøkken og stue i andre etasje og stor takterasse. Orker ikke springe ned i den store hagen og steke og så opp igjen.
Kan ikke hovmesteren din løpe opp og ned og styre steking og servering? Eventuelt kan du jo løpe opp og ned selv, og se på denne anstrengelsen som alternativ til sykkeltrening, ikke sant?
Orker ikke, sier du? Hva med å orke litt mindre her på forumet, men derimot orke litt mer hjemme?
Orker ikke, sier du? Hva med å orke litt mindre her på forumet, men derimot orke litt mer hjemme?
Nei. Det gir meg langt mer glede å eksponere kunnskapsløst babbel forkledd som intelligent argumentasjon enn å springe i trapper.
Spesielt fra folk som er så feige at de må bedrive sitatfusk for å få nok snert i de barnslige personangrepene det virker som amygdalaen deres produserer som kompensasjon for mangelfull sirkulasjon i frontallappen.
Redigert av GeirK; 16/03/202106:58.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Har handlet yogaball som ligger klar for en ovn av perlite. Nå er det bare å bestemme hvor kona syns det passer å ha en slik ovn så håper jeg på hjemmesterke pizza i sommer
Regner med at det er pizzapp+ Får også mye nyttig informasjon på pizzamani.no Har selv ooni karu. Den er suveren. Havner i størrelse midt i mellom pro og koda. Har kjøpt gassbrenner i tillegg til den da jeg ikke kan fyre med pellets/kull på terrassen. 20-30 min så er den klar til pizza. Ligger på 65% hydrering på deigen. Elting i ca 15 min så blir deigen smidig og lett å jobbe med. Ikke noe problem med at bunnen brenner seg fast. Bruker durumhvete til utbaking.
Yupp det er PizzApp+. At Pizzamani.no er topp støttes. Mye bra tips der.
Jeg har avedfyrt pizzaovn og kom i skade for å fyre med neo ved fra et epletre jeg hadde hogd ned i hagen. Dette ga en meget sur smak på pizzaen og definitivt ikke noen vinner, så type ved har absolutt noe å si.
Epleved skal vel vere bra det? Kanskje ikke? Uansett så vil ting som hvor tørr veden er og riktig trekk vere vesentlig, så det kan vere noe annet enn selve vedtypen
Leser denne tråden og føler meg skikkelig på kjiper'n med min 10mm stålplate i den vanlige ovnen. Men blir bra nok for meg da, også har jeg heldigvis ikke plass til en egen pizzaovn.
Jeg har avedfyrt pizzaovn og kom i skade for å fyre med neo ved fra et epletre jeg hadde hogd ned i hagen. Dette ga en meget sur smak på pizzaen og definitivt ikke noen vinner, så type ved har absolutt noe å si.
Med eller uten bark, små eller store biter, tørket lenge nok?
Det var litt min tanke og. Ser liksom for meg vedsmak settes best i type low and slow-type kokkelering der røyken virkelig får jobbe med maten framfor en glovarm flate der man gjerne fikser pitsaen på halvannet minutt.
Men det er jo noe med stemningen og feelingen av å fyre med naturmateriale rett fra skogen framfor gassbokser.
Forøvrig kan man jo også bygge sin egen ovn og. Portabel, trenger bare å ta med en storsekk med teglstein :
Røyk og en svampaktig sak som deig vil nok fungere som smakstilsetter, men en nøytral vedtype ville nok jeg foretrekke for selve stekingen og heller overlate disse smakene til ting man har på. Greia med baking i steinovn og vedfyring er varmedistribusjon. I store vedovner så vil bunnen av ovnen etter at man har fått den igang holde ca 100 grader lavere temp enn lufta rundt. Det optimale har jeg hørt er ca 210 i bunn og 330 i luften for Pizza Napoletana. Pizzaautister går ut og spiser pizza en time før rushet begynner for å få pizzaen tilberedt på perfekt temp. Passer jo nordmenn på tur godt siden man som oftest vet hvor folk kommer fra når man ser noen sitte alene på restaurant i god tid før de lokale.
Noen som har testet morsø forno sin pizzaovn ? Min kjære frue var mer gira på denne enn ooni ovnen..
Vurderte den. Ser mye finere ut, men for dyr, tung og stor og tar lang tid å varme opp.
Helt klart dyrer. Sjukt tung å få inn og ut av bilen, ser helt klart kanonbra ut. Blir spennede å se hvor lang tid det tar å varme opp. Blir nok pizza i kveld etter de små har lagt seg
Prøvde å steke focaccia i går - i en ildfast form, men det gikk ikke så bra. Brødet må rett på steinplata for å få undervarme, eller muligens i en støpejernsform. Fyrte med rundt kull og holdt ovnen på 200, men den ble alt for fort ferdig øverst, så måtte inn i vanlig stekovn på kun undervarme siste delen av steketiden - men da ble det bra.
Ellers stekte jeg noen kyllinglår og grønnsaker. Kyllinglårene ble helt utrolig bra med crispy skinn og kjøtt som saften bare rant av. To håndfuller med grillkull var alt som gikk med til både brød og middag. Dette er helt vilt energieffektivt sammenlignet med en grill.