Har søkt litt i gamle tråder. De gir meg noen svar og vurderinger, men jeg trenger det litt mer konkret ...
Jeg har primært brukt landeveissykkelen til trening, men ser for meg å bruke den mer i konkurransesammenheng (kanskje først og fremst triatlon). Vi snakker ikke all verdens høyt nivå. Likevel er jeg lysten på å spare tid på et bedre hjulsett enn det som fulgte med min noen år gamle Scott CR1 Pro.
Forutsetninger:
- Min vekt er +- 85 kilo
- Hjulene blir ikke rene konkurransehjul, men vil nok også bli brukt en del til trening
- Jeg har endt på at jeg foretrekker clincher. Har ingen trening overhodet med tubular (ei heller slangeløst), og er generelt dårlig på mekking og fiksing
- Prisklasse: 8-10.000 kroner
- Hjulsettet bør være ganske allsidig - noe som betyr at det kan brukes både flatt og i litt mer kupert terreng, og også i evt regnvær
Spørsmål:
1. Er det riktig av meg å tenke mellomprofilhjul - ca 40-60mm - eller blir f eks 60mm-hjul i denne prisklassen for tunge når vi snakker bakker?
2. Hvor lite/mye vind skal egentlig til før et hjulsett med 60mm-profil blir ubehagelig å sykle på? Jeg skal kjøre Ironman Kalmar i august, og der er det neppe helt vindstille. Blir det nervøst allerede i 3-5 m/s med vind - eller funker det?
3. Etter å ha lest en del blir jeg skeptisk til rene karbonhjul - og jeg vurderer om jeg bør ha et karbon-hjulsett med bremsebane i alu. Er jeg lettskremt - eller er det riktig av en med min vekt, som skal ha et hjulsett som også skal kunne brukes i nedoverbakker i regn - å tenke alu-bremsebane?
Som dere forstår: Jeg har aldri kjørt med annet enn lavprofil, så er generelt usikker på disse hjula med høyere profil

Har rent konkret vurdert Unaas sine Team 55-hjul til 7500,- (
https://unaas.no/collections/alle-hjul/products/unaas-55-team). Virker ålreit, men har ikke alu-bremsebane.
Har også sett på Mavic Cosmic Pro Carbon til 9500,-. (
https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/hj...41s-p0000170877). Har alu-bremsebane. Men de er litt lavere, litt dyrere og et par hakk tyngre.
Tar gjerne imot konkrete tips! Og gode råd betraktninger