Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjulsett til 8-10.000 - hva bør jeg gå for?

Hjulsett til 8-10.000 - hva bør jeg gå for? #2497536 16/07/2018 12:33
T
t-martin Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Har søkt litt i gamle tråder. De gir meg noen svar og vurderinger, men jeg trenger det litt mer konkret ...

Jeg har primært brukt landeveissykkelen til trening, men ser for meg å bruke den mer i konkurransesammenheng (kanskje først og fremst triatlon). Vi snakker ikke all verdens høyt nivå. Likevel er jeg lysten på å spare tid på et bedre hjulsett enn det som fulgte med min noen år gamle Scott CR1 Pro.

Forutsetninger:
- Min vekt er +- 85 kilo
- Hjulene blir ikke rene konkurransehjul, men vil nok også bli brukt en del til trening
- Jeg har endt på at jeg foretrekker clincher. Har ingen trening overhodet med tubular (ei heller slangeløst), og er generelt dårlig på mekking og fiksing
- Prisklasse: 8-10.000 kroner
- Hjulsettet bør være ganske allsidig - noe som betyr at det kan brukes både flatt og i litt mer kupert terreng, og også i evt regnvær

Spørsmål:
1. Er det riktig av meg å tenke mellomprofilhjul - ca 40-60mm - eller blir f eks 60mm-hjul i denne prisklassen for tunge når vi snakker bakker?
2. Hvor lite/mye vind skal egentlig til før et hjulsett med 60mm-profil blir ubehagelig å sykle på? Jeg skal kjøre Ironman Kalmar i august, og der er det neppe helt vindstille. Blir det nervøst allerede i 3-5 m/s med vind - eller funker det?
3. Etter å ha lest en del blir jeg skeptisk til rene karbonhjul - og jeg vurderer om jeg bør ha et karbon-hjulsett med bremsebane i alu. Er jeg lettskremt - eller er det riktig av en med min vekt, som skal ha et hjulsett som også skal kunne brukes i nedoverbakker i regn - å tenke alu-bremsebane?

Som dere forstår: Jeg har aldri kjørt med annet enn lavprofil, så er generelt usikker på disse hjula med høyere profil ICON_SMILE

Har rent konkret vurdert Unaas sine Team 55-hjul til 7500,- (https://unaas.no/collections/alle-hjul/products/unaas-55-team). Virker ålreit, men har ikke alu-bremsebane.
Har også sett på Mavic Cosmic Pro Carbon til 9500,-. (https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/hj...41s-p0000170877). Har alu-bremsebane. Men de er litt lavere, litt dyrere og et par hakk tyngre.

Tar gjerne imot konkrete tips! Og gode råd betraktninger ICON_SMILE

Re: Hjulsett til 8-10.000 - hva bør jeg gå for? [Re: t-martin] #2497903 18/07/2018 20:05
Lucifer- Offline
Entusiast
Entusiast
Har akkurat gått til innkjøp av et par billige kinahjul på 60mm, og vært ute i både 2-3 og 7-8 sekundmeter. Riktignok ikke rett fra siden, men variert nok til at jeg burde ha kjent det.

Det er mulig det bare er meg, og at jeg er altfor tung, men jeg kjente ingenting til dette sidevindsproblemet i disse vindstyrkene. Ja, man måtte legge seg litt "på" vinden i de verste kasta, men det var absolutt ikke noe problem.

I tillegg kjørte jeg en test i dag opp en av de lokale bakkene som er ganske skånet for vind. Tidligere i år, uten 3-4kg ekstra grillfett på kroppen, og et lavprofil hjulsett på rundt 1500g, sykla jeg bakken på 6:26 med 251w (2.91w/kg). I dag med det nye hjulsettet på litt over 1800g sykla jeg bakken på 6:08 med 263w (2.84w/kg). Det er riktignok andre faktorer som kan spille inn, men at de nye hjulsettet presterte såpass bra, relativt sett gjør meg iallefall sikker på at jeg ikke trenger mer enn dette en hjulsettet for trening.

Når det gjelder bremsing har jeg ingen annen erfaring enn tilpassede bremseklosser i finvær. Sålangt har det heller ikke vært noe problem, og det bremser (ialleflal føles det sånn) like godt som normale alu-bremser.

Konkrete råd har jeg ikke, annet enn at Unaas sine hjul får skryt.
Om bikeshop sitt husmerke er et alternativ er de nå på tilbud. Både i clincher og pariser.

https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/hj...en4-p0000104284

Re: Hjulsett til 8-10.000 - hva bør jeg gå for? [Re: t-martin] #2497917 18/07/2018 21:25
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
For triathlon ville jeg ikke gått under 50mm - hjulsett på 50-60mm er lette og aerodynamiske.
Hjul inntil 60mm er ikke vanskelige i vind. Pass på at du får trent litt med dem i vind, så er de problemfrie om det skulle blåse i Kalmar.
Det er forskjell på hjul - både ang holdbarhet/styrke/vekt, aerodynamikk og bremsebane.
Og kun de dyrere scorer topp i alle kategorier. (Mine Enve og Campa bremser akkurat som alu-hjul, også i regn når jeg bruker Campa klosser - mens andre er langt dårligere.)

Re: Hjulsett til 8-10.000 - hva bør jeg gå for? [Re: t-martin] #2497945 19/07/2018 07:00
T
t-martin Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Takk for tilbakemeldinger! Kastet meg på et brukttilbud på et Zipp 404-sett i går. Så da blir det å teste det resten av denne sesongen. Kvaliteten bør være upåklagelig. Profilmessig bør de også passe bra - og selv om vi snakker et 2014-sett skal de fungere bra i vind.
Blir spennende å kjenne hvordan bremseeffekten er. Kalmar er uansett ikke stedet hvor jeg trenger å bekymre meg mest for bremsinga. Prisen er ikke verre enn at jeg evt får tåle å kjøpe et hjulsett nr 2 - med evt bedre bremseegenskaper - neste år.

Re: Hjulsett til 8-10.000 - hva bør jeg gå for? [Re: t-martin] #2498126 20/07/2018 18:17
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
404 er et glimrende hjulsett for ditt bruk.
Med Zipp originale klosser bremser mitt Xipp-hjul sånn middels i regn, men da jeg skiftet til Campa røde klosser ble det glimrende. (Prøv det før du evt skifter hjul. Campa lager klossene både i Campa og shimaNo versjon. For et par år siden leste jeg at omtrent halvparten an ProTour lagene, uansett hjulfabrikat/sponsor brukt disse klossene.)

Moderator  support, Valentino