Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Felgbånd eller ikke på fulcrum racing 4 felg...

Felgbånd eller ikke på fulcrum racing 4 felg... #2497384 15/07/2018 10:40
T
t-72 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Jeg har skaffet meg et sett med Fulcrum racing 4 hjul. Dette er aluminiumshjul med litt 35 mm profilhøyde. Fabrikanten omtaler det som et salgsargument at det ikke trengs felgbånd fordi spilene ikke er festet gjennom "bunnen" av felgen, men høyere opp i profilet et eller annet sted. Det er en "bunn" i felgen (i aluminium) som er nesten like glatt som felgbånd. Såvidt jeg skjønner blir dette stadig mer vanlig, fordi slike "tette" felgkonstruksjoner kan brukes tubeless. Jeg har tenkt å bruke den i et helt vanlig oppsett med Conti slanger og Conti 4 season 25 mm dekk, komponenter jeg har endt opp med fordi det er ganske robust, og jeg har få uhell med dette her (1 punktering på 3-4000 km).

Så kommer jeg til spørsmålet. Jeg kan ikke se at felgfabrikanten noe sted skriver noe om at felgbånd bør monteres. Tvertimot forstår jeg det slik at de mener det er helt overflødig. Fabrikanten av slangene jeg bruker (Continental) er derimot av en annen oppfatning, og legger ved et eget skriv i boksa der slangen ligger der de skriver at det bør brukes felgbånd (såklart en spesiell type Continental tilbyr) fordi det vil beskytte bedre mot overoppheting ved oppbremsing i lange bakker. De skriver at dette gjelder både aluminiumsfelger og karbonfelger, før de detaljerer litt at varmeledningen til karbon er ganske dårlig og det gjør det mer farlig enn aluminiumsfelger.

Jeg er en tung type og jeg har hatt problemer med overoppheting av skivebremser i lange bakker før, derfor tar jeg dette med overoppheting litt nøye. På den annen hånd - her snakker vi aluminiumsfelger, og aluminium har en ganske god varmeledning - og felgbrems, da er det ganske mye større areal som bremse-energien fordeles ut over (og dermed mere materiale og mindre oppvarming på samme nedstigning). Jeg har aldri erfart at felgene er seriøst varme etter nedkjøring med landeveissykkel, og ikke opplevd denne typen varmekollaps i slangen som Continental sier kan være en risiko.

Spørsmålet er såklart hvem jeg skal stole på: hjulprodusent eller slangeprodusent. Er det noen som har opplevd å ødelegge en slange på overoppheting av aluminiumsfelger? Er dette en reell problemstilling (synes det er litt merkelig at ikke Fulcrum nevner det da?)

Montere i vei i dag (uten felgbånd), eller vente og kjøpe felgbånd på mandag?

Re:Felgbånd eller ikke på fulcrum racing 4 felg... [Re: t-72] #2497390 15/07/2018 11:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Hadde du tenkt deg ut på tur i dag? Da ville jeg ikke nølt med å sette opp Racing 4 uten felgbånd.

Overoppheting av skiver på annen sykkel kan tyde på noen uvaner ICON_WINK med mindre du kjører ekstremt hardt. Da er det også fare for at felgene blir opphetet på landeveissykkelen, selv om det ikke er snakk om samme temperaturer som en skive kan produsere. Jeg har ikke greie på felgbremser og vet ikke i hvor høy grad felgbånd (eller -tape) beskytter mot overoppheting. For å fjerne enhver tvil og gi deg trygghet, er det gjerne greit å følge Contis anbefaling og sette opp med felgbånd når du får anskaffet det.

Valentino og andre kjennere av Campa/Fulcrum kan sikkert svare mer presist.

Re:Felgbånd eller ikke på fulcrum racing 4 felg... [Re: Sepeda] #2497410 15/07/2018 15:08
T
t-72 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Takk for tipset!
Overoppheting på en annen sykkel var på MTB, med 800 høyde meter nedstigning ganske høyt over mitt tekniske nivå (som ganske riktig er lavt ICON_SMILE Dårlig bremseteknikk og frykt spilte helt sikkert en rolle: jeg kjørte nok så seint at det ikke ble noe særlig vindavkjøling og det var en kjempevarm dag.

Når jeg kjører nedoverbakker med racersykkel på asfalt derimot, går det stort sett greit nok. Jeg er kanskje litt mer på høyde med utfordringene rent teknisk også, iallefall så lenge jeg får kjøre for meg selv (i felt er en annen sak). Jeg har imidlertid aldri merket noen tendser til overoppheting av slangen på racersykkel med felgbrems og aluminiumsfelger - noen andre som har opplevd dette?

Re:Felgbånd eller ikke på fulcrum racing 4 felg... [Re: t-72] #2497588 16/07/2018 19:34
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: t-72
Jeg har imidlertid aldri merket noen tendser til overoppheting av slangen på racersykkel med felgbrems og aluminiumsfelger - noen andre som har opplevd dette?
Det har jeg. Jeg punkterte gang på gang i nedkjøringer på varme dager i alpene. Problemet forsvant med nytt felgbånd.

Redigert av spinat; 16/07/2018 19:34.

Moderator  support, Valentino