Hei folkens,
Jeg trenger litt hjelp til valg av sykkel. Klarer ikke å bestemme meg for sykkeltype.
Bruken er jobbpendling (kort tur) på asfalt, turer med familien (grus, asfalt og stier) samt egne turer i skog og mark (grus og stier). Jeg er over 40 og overhodet ingen elitesyklist. Snarere en utrent saccosekk på tur. Ingen sykkelritt eller konkurranser på denne karen.
Syklingen på asfalt er nok 80-90% av bruken, minst.
Har en flott racersykkel, men den har 25mm dekk (og ikke plass til mer), så jeg ønsker noe i tillegg. Fram til i dag har jeg brukt en lett aluminiums hybridsykkel, og det har fungert greit. Men den er nå 14 år gammel og skal byttes.
Først: Hvilken sykkeltype bør jeg kjøpe? Har sett på både grusracer, cyclocross og hybrid. Budsjettet er sånn ca maks 15.000kr, men gjerne lavere også.
Så: Geometri: Har kommet fram til at jeg ikke ønsker en veldig aggressiv sittestilling. Litt avslappet er fint.
Vekt: ca 10kg og gjerne litt under er bra.
Girsystem: f.eks. Shimano 105. Evt Tiagra kanskje.
Har sett på blant annet:
* Cannondale CaadX SE 105 (litt dyr til ca 17.000kr)
* Sensa Fermo SL 105 (virker bra og prisen er lav, ca 10500kr. Litt aggressiv sittestilling)?
* Cube Nuroad (Hybrid som virker bra, men Pro-versjonen med 105-gir er dyr, ca 15800kr).
* Sensa Trentino CXD Ultegra (Virker også bra, litt dyr til ca 16.000kr men. Mulig sittestillingen er litt aggressiv).
* Merida silex-serien virker også bra (Grusracere, men sliter med å finne store nok sykler, jeg er 193 cm).
Sliter kraftig med å bestemme meg. Men vil f.eks. Sensa Fermo Sl 105 være et godt valg? Om jeg kjøper en litt lengre stem og hever styret litt så kanskje vi er i mål?
Eller kanskje forumet har andre sykkelinnspill?
Redigert av tkorsvold; 13/07/2018 14:00.