Scott Spark 910 vs 920 2018 mod forskjell?
|
Scott Spark 910 vs 920 2018 mod forskjell?
#2497052
12/07/2018 19:25
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 14
Kavli
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 14 |
Hei, Jeg skal kjøpe meg stisykkel. Rimelig fersk i gamet.
Valget står mellom Scott Spark 910 eller 920. Noen som har erfaring med disse syklene? 910 kommer med 2x11 og 920 med 1x12. Fordeler/ulemper? 910 har FOX 34 Float Performance Elite Air gaffel, 920 har FOX 34 Float Performance Air gaffel. Hva er forskjell og hvordan merkes det?
Bremsene på 910 er også bedre.
Noen synspunkter?
Kristian
|
|
|
Re: Scott Spark 910 vs 920 2018 mod forskjell?
[Re: Kavli]
#2497068
12/07/2018 21:23
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812 |
Hvorfor har du bestemt deg for akkurat disse rittfulldemperene? Det finnes jo så mye å velge i. Spør siden du selv sier du er ganske fersk i gamet. Du sier heller ikke hva slags sykling du tenker å bedrive, det er jo viktig for å velge rett sykkel.
Ellers så ville jeg aldri kjøpt en ny stisykkel i dag med 2 klinger foran.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
Re: Scott Spark 910 vs 920 2018 mod forskjell?
[Re: DesmoSkier]
#2497337
14/07/2018 22:22
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 803
daktari
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 803 |
Du får litt tyngre utveksling med GX 1x12., både på letteste og tyngste utveksling. Personlig foretrekker jeg Shimano sin giring vs Sram/GX, det er feelingen. Men 1x12 er enkelt og greit teknisk. Med 2x11 vil du bruke 1 utveksling på sti og blande litt på grus. Det er også en forskjell på hjulene, men jeg kjenner ikke detaljene. Ei heller på gaffelen. Uansett i toppsjiktet av raske stisykler som også funker på grus. Kanskje fargen kan avgjøre?
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
|
|
|
Re: Scott Spark 910 vs 920 2018 mod forskjell?
[Re: DesmoSkier]
#2497361
15/07/2018 07:01
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
Hvorfor har du bestemt deg for akkurat disse rittfulldemperene? Det finnes jo så mye å velge i. Spør siden du selv sier du er ganske fersk i gamet. Du sier heller ikke hva slags sykling du tenker å bedrive, det er jo viktig for å velge rett sykkel.
Ellers så ville jeg aldri kjøpt en ny stisykkel i dag med 2 klinger foran. Med 34 gaffel og 120mm vandring er vel ikke Spark 910 noen typisk «rittfulldemper». Selv ser jeg jo at jeg med fordel kunne hatt grovere sykkel da jeg startet å sykle, men det er jo avhengig av terreng. Ellers enig om gir. Heller 1x11 enn todelt til stibruk.
|
|
|
Re: Scott Spark 910 vs 920 2018 mod forskjell?
[Re: Kavli]
#2497371
15/07/2018 08:38
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Jeg ville ha valgt 920 pga 1x12. Ellers er det som nevnt over ingen ren rittfulldemper. Men i mine øyne er det slik sykkel de fleste som kjøper rittfulldempere skulle ha hatt.
|
|
|
Re: Scott Spark 910 vs 920 2018 mod forskjell?
[Re: DesmoSkier]
#2497393
15/07/2018 12:02
|
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Flamini
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500 |
H Ellers så ville jeg aldri kjøpt en ny stisykkel i dag med 2 klinger foran. Hvorfor ville du aldri kjøpt en ny stisykkel med 2 klinger foran ?
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
Re: Scott Spark 910 vs 920 2018 mod forskjell?
[Re: Flamini]
#2497398
15/07/2018 12:50
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 1,230
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 1,230 |
H Ellers så ville jeg aldri kjøpt en ny stisykkel i dag med 2 klinger foran. Hvorfor ville du aldri kjøpt en ny stisykkel med 2 klinger foran ? Det er jo åpenbart. Ikke bruk for en haug med gir til stisykling. Mer utstyr på sykkel = lik mer som må passes på og som kan ødelegges/slutte å fungere...Det poenget er forøvrig nevnt noen ganger før..
iq
|
|
|
Re: Scott Spark 910 vs 920 2018 mod forskjell?
[Re: Kavli]
#2497405
15/07/2018 14:16
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834 |
Til 95% av norske ritt er vel ikke akkurat dette rittfulldempere. Gikk nylig fra forrige generasjon Spark 910 til årets 920 og ble overrasket over hvor stor forskjellen er. Til mitt bruk nå funker 920 fint, enkelt å greit med 1x12, men savner at man kan gire flere gir om gangen slik som på shimano, men sikkert bare en vanesak og.
Redigert av Tjuvtrener; 15/07/2018 14:25.
|
|
|
Re: Scott Spark 910 vs 920 2018 mod forskjell?
[Re: Flamini]
#2497609
16/07/2018 20:43
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812 |
Ellers så ville jeg aldri kjøpt en ny stisykkel i dag med 2 klinger foran.
Hvorfor ville du aldri kjøpt en ny stisykkel med 2 klinger foran ? Fordi 1x12 gir stor nok spredning på gir. Dvs for min egen del så greier jeg meg med 1x11... I tillegg er jeg glad i at kjedet holder seg på plass og å ha hendelen til setepinnen under på venstre side. Ser ingen fordeler med 2-delt krank på en stisykkel, kun ulemper.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
Re: Scott Spark 910 vs 920 2018 mod forskjell?
[Re: Kavli]
#2497733
17/07/2018 15:14
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472
Veteran
|
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350 |
Vill kjøpt 910, bedre bremser (xt) , bedre styre, stem og sete. Bedre demper foran. XT gir er problemfritt med både 1, 2 og 3 tannhjul foran. Girer silkemykt. XT krank er veldig forseggjort.
Redigert av eldo472; 17/07/2018 15:58.
|
|
|
Re: Scott Spark 910 vs 920 2018 mod forskjell?
[Re: Kavli]
#2512585
26/09/2018 09:40
|
Registrert: Jul 2018
Innlegg: 7
Einar K
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jul 2018
Innlegg: 7 |
dette med 1*12 eller 2*11 koker ned til hvilken ritt/turer du sykler og hvor god form du er i..
Personlig vil jeg alltid velge to skiver foran. I år syklet jeg offroad valdres og fikk oppleve ryttere som er i mye bedre form en meg, måtte gå av å trille sine 1*12 opp bakkene, mens jeg satt opp hele veien. Ikke veldig fort, med fortere enn å gå å dytte og mindre belastning ...
Skal du sykle langt å ikke har bein av stål, vil jeg så definitivt gått for 2*11.
Personlig kjører jeg 2*11 di2.. da har jeg bare en skifter. Så i praksis kjører jeg 1*14.. (alle på storskiva og de 3 letteste på lilleskiva)
ellers er vel XT noe av det mest robuste og driftsikre du kan få.. der tar du aldri feil...
mitt tips er 910. samtidig bør du tenke på andre hjul. de som sitter på er litt tunge og ruller ikke spesielt bra...
|
|
|
Re: Scott Spark 910 vs 920 2018 mod forskjell?
[Re: Kavli]
#2512589
26/09/2018 10:10
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 439
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 439 |
Girområde for 2x11 (med 11-42) og 1x12 (med 10-50 kassett) er ganske likt; Med 36/26 og 11-42 så er det 529% som er nesten 6% større enn Eagle sin 500%.
Letteste girutveksling med 2x11 er 26/42=0,62 og hvis man skal ha det like lett på 10-50 så må man ha 31 tenner på drevet foran og tyngste gir blir da ca. 6% lettere. 1x12 med et framdrev på 32 tenner blir ca. 3% tyngre på letteste gir (32/50=0,64) og ca. 2% lettere på tyngste gir (32/10 = 3,20 vs. 36/11=3,27).
Med 11-40 kassett på 2x11 er det knapt forskjell i girområde mot 1x12 (0,7%). Man har dog flere brukbare utvekslinger på 2x11, men jeg ville ikke hatt det uten elektrisk giring.
Karbonbasert livsform.
|
|
|
Re: Scott Spark 910 vs 920 2018 mod forskjell?
[Re: rokkitan]
#2512638
26/09/2018 11:37
|
Registrert: Jul 2018
Innlegg: 7
Einar K
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jul 2018
Innlegg: 7 |
bruk 11-46 da må du ned på 28 skive...
om man ønsker kan man også kjøre 36/24 foran isteden for 36/36... da er spredningen enda større...
uansett hvordan man ønsker å lage regnestykke så vil 2 skiver foran ALLTID gi bedre/større spredning/utveksling...
Redigert av Einar K; 26/09/2018 11:40.
|
|
|
Re: Scott Spark 910 vs 920 2018 mod forskjell?
[Re: Kavli]
#2512695
26/09/2018 14:02
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 439
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 439 |
Shimano anbefaler vel ikke 11-46 med 2x. Ellers var regnestykket basert på det som leveres og ikke laget for at det ene eller andre skal fremstå som bedre. Det finnes også 3x hvis man vil ha enda større girområde. Hver enkelt får selv avgjøre hva man vil ha.
|
|
|
Re: Scott Spark 910 vs 920 2018 mod forskjell?
[Re: Gammelogdesperat]
#2512701
26/09/2018 14:29
|
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 146
Framogtilbake
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 146 |
H Ellers så ville jeg aldri kjøpt en ny stisykkel i dag med 2 klinger foran. Hvorfor ville du aldri kjøpt en ny stisykkel med 2 klinger foran ? Det er jo åpenbart. Ikke bruk for en haug med gir til stisykling. Mer utstyr på sykkel = lik mer som må passes på og som kan ødelegges/slutte å fungere...Det poenget er forøvrig nevnt noen ganger før.. I tillegg er nevnte syklers cockpit ganske full allerede med Twinlock og heve-/senkepinne.
|
|
|
Re: Scott Spark 910 vs 920 2018 mod forskjell?
[Re: rokkitan]
#2512707
26/09/2018 15:20
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Hvis de hadde for tungt letteste gir med Eagle, så hadde de kanskje 36-klinge foran? De hadde neppe 32 som er det vanligste.
|
|
|
Re: Scott Spark 910 vs 920 2018 mod forskjell?
[Re: Kavli]
#2512715
26/09/2018 16:00
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011 |
...og overraskende mange som er livredd for å få for lett tyngste gir (som man sjelden trenger), og derfor prioriterer vekk det å komme opp brattbakkene (som kommer ganske ofte).
Men i OV kan det også ha med hvor kjørt de forskjellige er på det aktuelle punktet. Folk hadde litt ulikt trøkk opp kneikene opp til Ålfjell og opp startbakken, eller opp Svartebekk. Kunne jeg observere.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
Re: Scott Spark 910 vs 920 2018 mod forskjell?
[Re: Kavli]
#2512718
26/09/2018 16:37
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 439
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 439 |
De ser vel på Alban Lakata, Nino Schurter og de andre som kjører med 38, eventuelt 36, eller til nød 34. Hjulstørrelse har også noe å si, selv om de fleste vel er på 29" nå. Forskjellen på 32/50 og 26/42 er i hvertfall veldig liten.
Karbonbasert livsform.
|
|
|
Re: Scott Spark 910 vs 920 2018 mod forskjell?
[Re: Kavli]
#2512750
26/09/2018 19:40
|
Registrert: Jul 2018
Innlegg: 7
Einar K
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jul 2018
Innlegg: 7 |
Jaa... spesielt opp ålfjell.. gutta kjørte med 34 og var sjanseløse. Spark 910 kommer med 24/34 standard og det er ingen problem ned 11-46 på to skiver eller med di2 som stengt tatt heller ikke er anbefalt... utfordringa med 11-46 Er det store hoppet til den største skiva.. som sliter litt ekstra på kjede..
Men igjen.. her har man mange muligheter på forskjellige kassetter.. fra 9-46 som gir eagle sin 10-50 juling i begge ender med to skiver...
Kranken som kommer på 910 lam man også bruke med bare en skive.. ta av gir foran og shifteren... og vips har man 1*11 ... med et utallig variasjon av range på kassetter...
Personlig kjører jeg 26/36 med 11-45 kasett... kun en skifter (1*14)... Skal man få like lett 1. Gir på eagle må man på 28 skive!.. for ikke å snakke om den andre enden i skalaen... hvor man må på 34 skive...(33 Finnes jo ikke)
Jeg fatter ikke hvordan noen kan mene det er en ulempe og ikke en fordel....
|
|
|
Re: Scott Spark 910 vs 920 2018 mod forskjell?
[Re: Einar K]
#2512753
26/09/2018 20:11
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
|
|
|
|
|