Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Paralane og Synapse - hvilke forskjeller?

Paralane og Synapse - hvilke forskjeller? #2496960 12/07/2018 08:31
V
Victorian Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Hva er egentlig de største forskjellene mellom disse? Tenker da i prisklassen 20 000, karbonramme med 105 gir.

Til hvilket bruk er én sykkel bedre enn den andre?

Eller er det bare smak og behag? Jeg kommer til å kjøpe en av disse og tror kanskje det blir første og beste som en lokal butikk får inn på lager.

Re: Paralane og Synapse - hvilke forskjeller? [Re: Victorian] #2496962 12/07/2018 08:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Og der var du i rett forum ICON_SMILE

Ville slettet innlegget i kross/gruskverning-forumet og heller fortalt mer om tiltenkt bruk i denne tråden.

De to syklene har mye til felles og vil begge være utmerket til ditt bruk. Men det er enkelte forskjeller, om enn med begrenset praktisk betydning. Rekker ikke akkurat nå, men skal komme tilbake til deg om du ikke får utfyllende svar fra Paralane- og Synapse-eiere på forumet ICON_SMILE

Re: Paralane og Synapse - hvilke forskjeller? [Re: Victorian] #2496971 12/07/2018 09:22
V
Victorian Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Tusen takk, skal slette den andre tråden :-)

Tiltenkt bruk er jobbpendling men ikke på vinterstid, det bruker jeg dedikert sykkel til.
Jeg trenger mulighet for å feste på vogn med barn i, og belaster sykkelen med rundt 100kg med oppakning og sekk.

Jeg sykler stort sett på sykkelvei. Ca 2km av ruten til jobb er grus/sti men flatt og ikke spesielt grovt.

Tror det er riktig som du sier, begge syklene blir utmerket og jeg kan kjøpe den første som en butikk kan levere.

Re: Paralane og Synapse - hvilke forskjeller? [Re: Victorian] #2497155 13/07/2018 12:04
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ser ut til at Paralane- og Synapse-eierne har tatt ferie ICON_SMILE

Siden du har funnet frem til nettopp disse to alternativene, regner jeg med at du i utgangspunktet har god peiling. Dette er landeveissykler som er utpreget allsidige, med behagelig sittestilling, skiver, plass til brede dekk, vibrasjonsdemping i rammesettet og fester for heldekkende skjermer, samtidig som de er spreke nok til trening og ritt. Én sykkel for alt.

Karbonramme er gjerne unødvendig luksus for ditt bruk (alu-ramme vil fungere utmerket), men om du får sansen for rask landeveis- eller grussykling, eventuelt ritt, vil du få igjen for investeringen i form av hakket bedre balanse mellom vekt, stivhet og vibrasjonsdemping.

Hva gjelder feste av vogn, bør du være oppmerksom på at begge sykler har 12 mm gjennomgående akslinger, som er siste standard. Om ikke vognen kommer med egnet feste/aksling, vil du trolig kunne finne slik fra Robert Axle Project. Bikeshop fører enkelte adaptere derfra. Registrerer at både her på forumet og blant forhandlere er det en viss skepsis mot vogn på karbonramme. Jeg kjenner ikke noe videre til det.

De to syklene du viser til er begge satt opp med Shimano 105 5800 og bred og god utveksling, med kompaktkrank 50/34 og kassett 11-32.

Begge er satt opp med rimelig tunge, men solide hjul som ikke er egnet for slangeløst oppsett. Til gjengjeld vil jeg anta at de bærer godt vekten av rytter og evt. oppakning. Gode kandidater for oppgradering om du får sansen for ritt, men vil fungere utmerket til ditt bruk.

Andre sykler i samme kategori er bl.a. Trek Domane, BMC Roadmachine og Canyon Endurace, selv om sistnevnte ikke har fester for skjermer.

Raskt om noen forskjeller mellom syklene:

Focus Paralane:

- Litt mer avslappet geometri, med bl.a. noe høyere front og kortere overrør enn Synapse. Det reduserer behovet for spacers/mellomringer under styret om du foretrekker mer oppreist sittestilling.
- Større dekklaring, oppgitt 35 mm mot Synapses 32 mm. Bredere dekk gir mer komfort og gjør den hakket bedre egnet på grovere underlag eller for bysykling (trikkeskinner, fortauskanter). Ikke minst får du plass til bredere dekk under skjermer.
- Skjermer designet for sykkelen følger med originalt.
- En artig detalj er at Focus har valgt RAT Evo gjennomgående koblinger, som gir raskere hjulskifte enn ved Synapses standard gjennomgående akslinger ICON_SMILE Men: Jeg er usikker på om det har noen konsekvenser for feste av vogn. Hør med forhandler.
- Originale dekk Continental Ultra Sport II har lavere vekt og rullemotstand enn Synapse 105's Schwalbe Lugano. Pluss for at begge er i 28 mm.
- Jeg vet ikke hvilken årgang og versjon av modellen med 105 du ser på, men jeg har spesielt sansen for årets versjon i grønn ICON_SMILE

Focus Paralane 105

Cannondale Synapse:

- 2018-versjonen er radikalt oppgradert fra tidligere modeller. Større dekklaring (oppgitt som 32 mm mot tidligere 28mm) og i likhet med Paralane kommer den kun med skiver, gode vibrasjonsdempende egenskaper og alle siste standarder.
- Hakket mer aggressiv geometri og sittestilling enn Paralane. Synapse ligger geometrisk mellom en tradisjonell komfortracer og en rittsykkel, i likhet med flere andre sykler av samme generasjon. En fordel om du foretrekker litt mer fremoverlent eller kompakt sittestilling. Samtidig er ikke forskjellene større enn at du enkelt kan tilpasse Synapse til like behagelig sittestilling som Paralane.
- Meget anerkjent modell som i likhet med Paralane har gjort det godt i tester.

Vær oppmerksom på at Synapse kommer i to versjoner, standardversjonen som nevnt over, og SE (Special Edition) som er tiltenkt blandevei/eventyrsykling. Det er samme rammesett, men lettere utveksling, hjulsett egnet for slangeløst oppsett og bredere, slangeløse dekk.

Synapse SE kommer ikke med 105, men tilsvarende nivå SRAM Apex satt opp med étt krankdrev og bredere kassett, såkalt singelkrank eller 1x11. Det gir enklere konstruksjon og bruk (intet forgir), men til gjengjeld er det noe større hopp mellom de forskjellige girene. Mange liker singelkrank godt til hverdags- og blandeveis/eventyrsykling. Fungerer også utmerket på landeveien, men om du sykler ritt og/eller i gruppe, vil du kunne savne tettere giring.

Har spesielt sansen for den klassiske Cannondale-fargen som nettopp denne modellen kommer med ICON_SMILE

Synapse Carbon Disc Apex 1 SE

En kjedelig ting som bør nevnes når du skal investere en så solid sum i ny sykkel, er at Shimano nylig har lansert ny 105 R7000. Den er funksjons- og designmessig lik siste Ultegra som igjen er lik siste Dura Ace. Nye 105 er første komplette hydrauliske 105-gruppe og har bremsehendler som er smalere og høyere, de fleste vil si: mer elegante, enn gamle non-series 505. 505-hendlene er litt mer klumpete og egner seg mindre godt for mellomstore og små hender. Nye 105 kommer på 2019-modellene til høsten.

Re: Paralane og Synapse - hvilke forskjeller? [Re: Victorian] #2497159 13/07/2018 12:52
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
RAT fungerer fint, men mistenker at det kan bli litt kødd med innfesting av vogn, finnes dog løsning for det:

https://robertaxleproject.com/shop/12x142-1-5-mm-thread-hitch-mount-trailer-focus-rat-bikes/

Re: Paralane og Synapse - hvilke forskjeller? [Re: Victorian] #2498903 26/07/2018 20:51
V
Victorian Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Tusen takk for utrolig informativt svar!

Det virker som om butikkene prøver å tømme ut 2018-modellene og lage plass til 2019-modellene, jeg sitter fremdeles på gjerdet og venter :-)

Jeg liker designet på synapse best men jeg pleier å velge funksjon over form og hadde sikkert endt opp med en paralane al 105 i dag. Syntes det er rart butikkene ikke har mulighet for prøvesykling.

Blir som å kjøpe et par sko til 20 000 kr uten å vite om de passer, jeg syntes det er litt rart.

Re: Paralane og Synapse - hvilke forskjeller? [Re: Victorian] #2498951 27/07/2018 07:47
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Focus har ikke lansert 2019-modellene sine ennå. Basert på denne siden kommer det nye versjoner av Paralene.

Izalco er bekreftet at det kommer en helt ny versjon, men foreløpig få detaljer.

https://www.cycling-univers.fr/vélos/focus-collection-2019/

Re: Paralane og Synapse - hvilke forskjeller? [Re: Gråstein] #2498994 27/07/2018 13:22
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Vet ikke helt hva jeg synes om seks versjoner av mopedifisert Paralane ICON_SMILE

Men Paralane 2019 i både alu og karbon med 105 R7000 vil bli bra!

Forresten er Focus svært nær til å gjøre elsykling kult - nesten så jeg lar meg overbevise, men bare nesten!

FOCUS PARALANE² - E-Road Bike - Shift to next level!

Moderator  support, Valentino