|
|
|
Allemannsretten og treningsløype over gårdstun
|
Allemannsretten og treningsløype over gårdstun
11/07/2018 12:03
|
trondob
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg har en treningsløype på ca 22 km rundt en innsjø, som går over noen gårdstun. Passeringene over tunene er bokstavelig talt uunngåelige dersom turen skal gjennomføres, da alternativene er tettvokst skog og kratt uten sti, eller pløyde store jorder. Jeg har jogget over tunene i mange år. Men: under min siste løptur rundt dette vannet oppdaget jeg at eieren av det ene gårdstunet har satt opp et håndtegnet skilt med "Gjennomgang forbudt" eller noe i den stil. Turveien/stien rundt vannet går over dette tunet, og ingen andre steder. Har bonden rett til å nekte mennesker på tur å benytte grusveien over tunet, i følge lovverket? Det er ikke satt opp noe gjerde ved inngangen til tunet - grusveien går mellom gårdsbygninger.
Redigert av trondob; 11/07/2018 12:12.
|
|
|
Re: Allemannsretten og treningsløype over gårdstun
[Re: trondob]
11/07/2018 12:40
|
Raskall
More than words
|
More than words
Er det ferdselsrett på private veier? Det er ferdselsrett på privat vei, men ikke når den private veien går inn i privat sone rundt hus, hytte eller gårdstun. Spørsmålet blir ofte om veien omfattes av den private sonen eller om den private sonen slutter der veien begynner. Dette må vurderes konkret i det enkelte tilfelle. Hvis det er satt opp et gjerde mellom veien og hage/opparbeidet område vil ofte den private sone gå til gjerdet, men ikke lenger.
Kilde: http://www.miljodirektoratet.no/no/Tema/...en/#privat_sone
|
|
|
11/07/2018 13:01
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
11/07/2018 13:14
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Friluftsloven:
§ 3 a.(Ferdsel på vei eller sti i innmark) Ferdsel i innmark som fører til utmark,
a) til fots på vei eller sti,
b) på vei eller opparbeidet sti med ride- eller kløvhest, tråsykkel, kjelke eller liknende, med unntak av organisert aktivitet som sykkelløp og rideklubbaktivitet,
er tillatt hele året, hvis ferdselen kan skje uten å passere gjennom gårdsplass eller over hustomt eller uten på annen måte å være til utilbørlig fortrengsel eller ulempe for eier eller bruker.
Kommunen kan, etter samtykke fra eier eller bruker av eiendommen, gi forskrift om å forby ferdsel som er tillatt etter første ledd. Forskriften må stadfestes av fylkesmannen.
Eier eller bruker kan forby ferdsel som er tillatt etter første ledd, hvis ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade.
Redigert av erling; 11/07/2018 13:15.
|
|
|
11/07/2018 15:50
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Skjønner at man ikke vil ha joggere rett utenfor døra. Men kan du ikke bare ringe på og spørre om det er greit at du jogger forbi noen få ganger (?)i uka? Samtidig som du forklarer at du har gjort dette i mange år og at du helst ikke vil springe over åkrer? Freser de nei, er det nok best å legge om ruta...
|
|
|
12/07/2018 07:28
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
I nærområdet til en bekjent var det store utfordringer med "en gruppe menn på 18år" som var plassert i ett bygg som lå på skoleveien til små barn. (institusjonen er nå fjernet)
Etter en del uheldige episoder kom det opp flere skilt type "privat eiendom", "adgang forbudt", "ingen gjennomgang" i ett fåfengt forsøk på å holde uønskede elementer borte fra gårdstun(ene), hager og nærområder. Mulig at bonden du henviser til har ett anstrengt forhold til menn i trikot, men som Marøder nevner, ta en prat med ham.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: Marøder]
12/07/2018 08:43
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Skjønner at man ikke vil ha joggere rett utenfor døra. Men kan du ikke bare ringe på og spørre om det er greit at du jogger forbi noen få ganger (?)i uka? Samtidig som du forklarer at du har gjort dette i mange år og at du helst ikke vil springe over åkrer? Freser de nei, er det nok best å legge om ruta... Å springe over åkeren hans er nå i hvert fall ikke greit ...
|
|
|
12/07/2018 22:05
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Minner meg om den gangen noen ringte på døra og klagde på at jeg ikke hadde strødd gårdstunet hjemme på gården der jeg kommer fra. Vi har en vei rundt for joggere og turgåere, mens gamle bekjente som har hevd på å gå gjennom tunet gjør det. De som klagde hadde jeg aldri sett før og ble fortalt at det var best om de ikke gikk den veien igjen.
|
|
|
|
|
|
|