Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Løse BB90-kranklager

Løse BB90-kranklager #2496668 10/07/2018 15:11
T
tseval Online OP
Medlem
OP Online
Medlem
T
Hei, jeg har en Trek Madone 4.7 som jeg fikk byttet kranklager på hos LBS for et års tid siden.

Nå syntes jeg at kranken gikk litt tregt og jeg har hørt en liten knirk, så jeg tenkte å smøre opp litt. Det første jeg reagerer litt på er at kranklagerne sitter ganske løst? Dvs jeg kan fint plukke dem ut av ramma med fingrene. Jeg innbilte meg at disse skulle sitte hardt i festene sine?

Videre legger jeg merke til at det er en slags gummiforsegling på "ikke-drev"-siden, men denne henger egentlig mest og slenger. Hvordan er det egentlig meningen at denne skal sitte? På drevsiden er det bare en tynn skive utenpå lageret.

Det jeg lurer på er altså om dette høres normalt ut eller om noe mangler/LBS har gjort en dårlig jobb her? Er det ellers bare er å smette lagrene inn igjen? Skal jeg i så fall bruke fett imellom lagrene og ramma, eller skal de bare settes tørt i? Noe tips for å få den gummiforseglingen til å sitte bedre?

Lagerene er av type Enduro MR2437 LLB, noe som ser ut til å være riktig, størrelsesmessig. Lagrene virker som de spinner greit, ikke noe skraping eller lugging i dem.

Re: Løse BB90-kranklager [Re: tseval] #2496733 10/07/2018 20:30
J
JanHenrikA Offline
Fersking
Fersking
J
Hei
Lagrene skal sitte godt fast i ramma.

Tror problemet med at de blir løse først og fremst gjelder Trek årsmodeller av litt eldre årgang. Egentlig bør man slutte å bruke sykkelen når det oppstår knirk, ellers blir det løsere og løsere pga at lagene gnisser på ramma og utvider krankhuset.

Det finnes såkalt oversized lagre som er 0.1 mm større i diameter. Du kan prøve å skaffe disse. Vil også anbefale å bruke litt Loctite låselim rundt lageret, tror nr 609, for å få stabil innfesting. Du bør ikke bruke fett.

Redigert av JanHenrikA; 10/07/2018 20:32.
Re: Løse BB90-kranklager [Re: JanHenrikA] #2496793 11/07/2018 08:02
T
tseval Online OP
Medlem
OP Online
Medlem
T
Takk for nyttig info!

Jeg får prøve å få tak i disse oversized-lagrene og eventuelt kjøpe meg et pressfit-verktøy. Denne her skulle funke eller?

https://bikeshop.no/tilbehor/verksted-og-verktoy/verkt%C3%B8y/kranklager/pro/pro-kranklagerverkt%C3%B8y-installasjon-av-press-fit-24-30-mm-prtl0061-p0000127242

Det ser ikke ut til at de "vanlige" nettsjappene har disse lagrene. Jeg fant dem her:

http://www.wychbearings.co.uk/MR24371-2RS-Enduro.html

Men de er tydeligvis utsolgt. Du har ikke noen tips til andre steder man kan få kjøpt sånt?

Re: Løse BB90-kranklager [Re: tseval] #2497017 12/07/2018 14:58
kawa versys Offline
Entusiast
Entusiast
Hei. Er du første eier av sykkelen, da ville jeg henvendt meg til butikken. Trek hadde et problem med "myke" krankhus tidligere. Jeg hadde en madone 5.9 som jeg fikk erstattet med en Emonda etter å ha hatt samme problemet som det du beskriver. Du kan lese litt om andre som har hatt samme problem har : http://www.braveheartfund.co.uk/Community/topic.asp?TOPIC_ID=12204
Lykke til

Moderator  support, Valentino