Hei, jeg har en Trek Madone 4.7 som jeg fikk byttet kranklager på hos LBS for et års tid siden.
Nå syntes jeg at kranken gikk litt tregt og jeg har hørt en liten knirk, så jeg tenkte å smøre opp litt. Det første jeg reagerer litt på er at kranklagerne sitter ganske løst? Dvs jeg kan fint plukke dem ut av ramma med fingrene. Jeg innbilte meg at disse skulle sitte hardt i festene sine?
Videre legger jeg merke til at det er en slags gummiforsegling på "ikke-drev"-siden, men denne henger egentlig mest og slenger. Hvordan er det egentlig meningen at denne skal sitte? På drevsiden er det bare en tynn skive utenpå lageret.
Det jeg lurer på er altså om dette høres normalt ut eller om noe mangler/LBS har gjort en dårlig jobb her? Er det ellers bare er å smette lagrene inn igjen? Skal jeg i så fall bruke fett imellom lagrene og ramma, eller skal de bare settes tørt i? Noe tips for å få den gummiforseglingen til å sitte bedre?
Lagerene er av type Enduro MR2437 LLB, noe som ser ut til å være riktig, størrelsesmessig. Lagrene virker som de spinner greit, ikke noe skraping eller lugging i dem.