Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp!

Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp! [Re: Corduroy] #2496665 10/07/2018 15:05
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg er ikke Canyon-mann, men registrerer at det er visse forventninger om ny Aeroad. Etter en mengde lanseringer av nye aero-modeller med skiver rett før og under Tour de France - bl.a. fra Cannondale, Specialized, BMC ogTrek - er ikke forventningene blitt mindre. Jeg har intet grunnlag for å spekulere om ny Aeroad allerede til høsten, men det er muligens verdt å ha i bakhodet at modellen er noen år gammel før man investerer stort nå.

Ultimate begynner også å trekke på årene, men høster fortsatt lovord og vant testen av rittsykler med skiver i nyeste Landevei.

Husker for øvrig at redaktør Alpers i en av de utallige trådene om hvilken av Canyon-modellene man skal velge, ga denne enkle formelen: "Har du spacere under stemet på en Supersix velger du Ultimate." ICON_SMILE Det gjelder desto mer når du kommer fra en behagelig komfortracer som Synapse 2015. Aeroad ser ikke like kul ut med en bløtkake av spacere ICON_SMILE

Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp! [Re: Sepeda] #2496686 10/07/2018 16:27
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Nå er jo både Ultimate og Aeroad pene sykler i mine øyne.

Er enig i at det er mulig at det kommer noe nytt snart, Aeroad kom vel i 2015 og Ultimate i 2016..?

MEN, etter å ha sett Canyon lansere Inflite, Grail, Spectral og Lux, så virker det ikke som det er noe selvfølge at noen ny sykkel kommer til å være spesielt pen å se på i alle fall... (helt subjektivt selvfølgelig)

Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp! [Re: Corduroy] #2496707 10/07/2018 18:43
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Hehe, Grail hadde jeg blitt pinlig berørt av å sykle med, men Inflite ser jo ok ut i mine øyne. Trodde Canyon papirlanserte disc-versjonene av Aeroad og Ultimate desember 2016, og at de dermed var tilgjengelig for levering først i fjor? Aeroad-rammen for felgbremser er fra 2014, Ultimate sin seneste revisjon fra 2016 tror jeg.

Create the problem and sell the solution
Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp! [Re: DuffMcShank] #2496710 10/07/2018 19:06
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Ja man må ha litt size på nøttene for å tørre å være innovativ:-)

Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp! [Re: vortex surfer] #2496712 10/07/2018 19:17
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Grail kommer jo også med egen hylle til nøttene når man stopper for en pause.

Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp! [Re: DuffMcShank] #2496732 10/07/2018 20:19
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: DuffMcShank
Trodde Canyon papirlanserte disc-versjonene av Aeroad og Ultimate desember 2016 (...) Aeroad-rammen for felgbremser er fra 2014.

Det er jo hele poenget.

Alt Canyon gjorde med Aeroad Disc var å sette på skiver, gjøre gaffelen stivere og forlenge kjedestaget med noen mm. For øvrig er sykkelen nøyaktig den samme som versjonen med felgbremser. Man fikk da som forventet litt høyere luftmotstand og vekt, og hardere front. Dette er altså 1. generasjon, med andre ord en sykkel laget for felgbremser som man har satt skivebremser på.

De nevnte nye aeromodellene med skiver fra bl.a. Cannondale, Specialized, BMC og Trek, som nå er blitt lansert, er 2. generasjon. Det er sykler som er blitt designet ut fra skivebremser, er optimalisert nettopp for skivebremser og til dels bredere dekk og skal etter sigende ha lavere luftmotstand enn de forutgående modellene for felgbremser. Noen av dem tilbyr samme modeller også med felgbremser, men skiver har prioritet og har vært bestemmende for designet.

I møte med denne konkurransen, vil Canyon åpenbart på et tidspunkt selv lansere 2. generasjon. Det kan ikke ta for lang tid om Canyon vil beholde omdømmet som moderne og innovativt.

Dermed er det ikke sagt at utmerkede Aeroad nødvendigvis står tilbake for de nye modellene. Det vet jeg ingenting om.

Sitat: vortex surfer
Ja man må ha litt size på nøttene for å tørre å være innovativ:-)

Har sansen for Grail, er overbevist om at det er en rask og spenstig sykkel, og er sikker på at du vil få mye glede av den!

Men jeg vil nøle med å kalle den innovativ. Det innovative er det særegne styret, som kompenserer for ramme med begrenset vibrasjonsdemping. For øvrig er sykkelen rimelig klassisk eventyr/grussykkel. Det er helt topp, men da vi ventet på Grail, trodde jeg Canyon ville lansere noe nytt og spennende på linje med Open U.P.'s senkede kjedestag eller Rondo Ruuts TwinTip. Eller et dempesystem på høyde med Treks IsoSpeed eller Specializeds Future Shock. I det minste plass til både 700c og 650b og i det aller minste noen versjoner satt opp med 1x11 med 10t på kassett.

Canyon må fornye seg for ikke å havne litt bakpå, slik Cannondale har gjort siden de så lange strittet mot nye standarder som gjennomgående akslinger ICON_SMILE

Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. [Re: Sepeda] #2496738 10/07/2018 20:45
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Hvilke sykler er så like Grail at å skrive «rimelig klassisk eventyr/grussykkel» gir mening egentlig?
Det høres ut som de ligger et par år etter andre. Grails kombinasjon dekklaring, vekt og geometri er det ikke så mange andre som leverer, særlig ikke i prisleiet.
Jeg tror Rondo Ruut og Open U.P.(P.E.R.) er de nærmeste, og sistnevnte koster to-tre-gangeren.

Twin-tip er for øvrig gimmick jeg ser på som svakhet, skeptisk til, egentlig like så isospeed og futureshock, og hvorfor skal alle komme med 1x og 650b-mulighet?
Problemet er at det er for få som bare gjør det enkelt: lett grustilpasset landeveisgeometri, uten veldig oppreist sittestilling og god dekklaring under skjermer med fester. Akkurat som på andre sykler, ønsker jeg meg ikke noe veldig spennende. Så Grail med vanlig styre hadde vel vært det beste.

Redigert av anonym22; 10/07/2018 20:59.
Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. [Re: anonym22] #2496744 10/07/2018 21:18
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: anonymous22
Problemet er at det er for få som bare gjør det enkelt: lett grustilpasset landeveisgeometri, uten veldig oppreist sittestilling og god dekklaring under skjermer med fester

Som sagt - jeg er sikker på at Grail er en utmerket sykkel. Men dette er jo definisjonen på spenstige eventyrsykler. Jeg kommer ikke til å ramse opp, men siden 2014 er det en mengde sykler som tilbyr dette. I tillegg tilbyr nå mange andre valgmuligheter som plass til begge hjulstørrelser og valg mellom giroppsett uten at det går utover egenskapene. Vi har allerede diskutert liknende spørsmål om noen få alternativer i tråden om Grail, altså her.

Her er for øvrig en grei liste over det som var tilgjengelig allerede tidlig i 2016 og mange andre har kommet til siden den gang.

Men nei, det er ingen som er nøyaktig lik Grail, dersom du definerer det som idealet ICON_SMILE

Skal ikke rote meg inn i en lang diskusjon med deg om dette, da ender det bare med at du forklarer at jeg mangler selvinnsikt og er arrogant, og kanskje har du rett, så siste ord fra min side ICON_LAUGH

Beklager forresten avsporing!

Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. [Re: Sepeda] #2496745 10/07/2018 21:32
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Siden jeg helst ville hatt en Grail uten hover bar er det faktisk forslag jeg ønsker. Votec VRX tror jeg egentlig ikke har god nok dekklaring under skjermer. 3T Exploro og Surly Midnight er ganske annerledes sykler, sære på hver sin måte vil jeg si. Mason Bokeh har jeg vurdert ja, men det er mye penger for aluminium.

En mengde sykler på rundt 9 kilo med klaring for 38 mm under skjermer (med fester) og stack/reach-forhold under 1.5 er det faktisk ikke.
Idealet er vel Endurace med litt mer dekklaring, ev. at skikkelige piggdekk lanseres i 32 mm.

Glemte å nevnte Basso Palta, den virker svært interessant. Men foreløpig null reviews. Og 1x uten XD-boss og kun 11/36 betyr jo at en dyr sykkel nesten må bygges om fra start.

Redigert av anonym22; 10/07/2018 21:39.
Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp! [Re: Sepeda] #2496747 10/07/2018 21:44
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: Sepeda
Trodde Canyon papirlanserte disc-versjonene av Aeroad og Ultimate desember 2016 (...) Aeroad-rammen for felgbremser er fra 2014.

Det er jo hele poenget.

Ta det med ro, jeg korrigerte årstallene som ble postulert av DBrodshaug, ikke spådommene dine roll
Basert på det jeg har lest av tester er jeg for øvrig enig i din tolkning av modellens svakheter i dagens marked, men Canyons pressemelding påstår uansett at de etter sigende designet den fra bunn og opp for skivebremser, uten at det har noen påvirkning på sluttresultatet som testes.
Quote:
"Creating a complete range of disc-equipped road bikes was not simply a question of adapting our existing rim brake platforms," say Canyon. "All models have been re-engineered from the ground up and thoroughly tested by our pro riders and engineers so that they offer the same ride and handling performance Canyon road bikes are known for."

Create the problem and sell the solution
Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp! [Re: DuffMcShank] #2496751 10/07/2018 22:11
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Quote:
"Creating a complete range of disc-equipped road bikes was not simply a question of adapting our existing rim brake platforms," say Canyon. "All models have been re-engineered from the ground up (...)"

Jeg tar som regel industrien i forsvar ICON_SMILE men dette kjøper jeg ikke helt for Aeroads del.

De geometriske målene er prikk like og syklene er prikk like utover tilpassing av gaffel, kjedestag, bremsefester og akslinger. Har til gode å lese omtale av Aeroad Disc som sier noe om grunnleggende endringer i forhold til Aeroad (herunder en grundig test av anerkjente James Huang i CyclingTips). Det er gjerne en god ting ettersom Aeroad er en utmerket sykkel, men det er fortsatt 1. generasjon og det grunnleggende designet er fra 2014.

Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp! [Re: Corduroy] #2496753 10/07/2018 22:13
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Jeg tenkte på når rammene kom i dagens form, altså med felgbrems, ser dog uansett at jeg bommet et år på Aeroad.

Nå tror jeg uansett ikke man skal henge seg for mye opp i om rammen er designet for disc eller ikke. Aeroaden fikk annen gaffel, thru axle og skivebremsfeste, det er også de tre tingene som skiller den nye Madone med og uten disc. Hvertfall som det blotte øye kan se.

Poenget mitt var uansett bare at man skal ikke kimse av å ha en pen sykkel. Det er for meg og sikkert flere veldig mye viktigere enn 50g spart og 2W i luftmotstand. Og jeg tror det er derfor Aeroaden har vært uendret siden 2014, den hadde bare rett og slett et ekstremt godt design og ser jo fortsatt smashing ut.

Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp! [Re: DBrodshaug] #2496756 10/07/2018 22:19
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: DBrodshaug
Aeroaden fikk annen gaffel, thru axle og skivebremsfeste, det er også de tre tingene som skiller den nye Madone med og uten disc.

Du må se på gamle Madone versus nye Madone ICON_SMILE Nye Madone er som nevnt designet rundt skivebremser. Så har man laget en versjon av denne satt opp med felgbremser. Det er nettopp det som kjennetegner 2. generasjon - det er versjonen med skivebremser som er den grunnleggende, slik versjonen med felgbremser var den grunnleggende tidligere. Slik vil det også bli med nye Aeroad den dag den kommer, men det gjenstår å se om Canyon vil ta seg bryet med å lage en versjon med felgbremser. Det har ikke Cannondale og Specialized gjort.

Du har helt rett i at ingenting av dette spiller noen som helst rolle om poenget er å ha en fin sykkel som ser rask ut på tur, så alt dette er ren nerding med begrenset, om noen, praktisk betydning for oss amatører ICON_SMILE

Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp! [Re: Sepeda] #2496758 10/07/2018 22:35
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Du må se på gamle Madone versus nye Madone ICON_SMILE Nye Madone er som nevnt deisgnet rundt skivebremser. Så har man laget en versjon av denne satt opp med felgbremser. Det er nettopp det som kjennetegner 2. generasjon - det er versjonen med skivebremser som er den grunnleggende.
Enig i at Aeroaden kunne ha godt av en ny generasjon, men jeg kjøper ikke argumentet ditt med at Aeroaden blir utdatert fordi den ikke er designet for disc. De viktigste endringene til ny Madone er ny rørform, nytt styre/stem, ny iso speed, ingen av disse har noe med disc å gjøre. Ser jo nå at nye Madone disc kan ta 30mm dekk, det er en forbedring jeg kan gi cred for ICON_SMILE

Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp! [Re: DBrodshaug] #2496759 10/07/2018 22:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
...jeg kjøper ikke argumentet ditt med at Aeroaden blir utdatert fordi den ikke er designet for disc.

Poenget mitt var i grunnen bare at trådstarter bør være oppmerksom på at det forventes å komme en ny Aeroad. Resten var forklaring på hvorfor ny Aeroad forventes å komme, og ikke ment som argumentasjon for at dagens Aeroad skal være utdatert ICON_SMILE Jeg har derimot understreket at jeg ikke vet noe om hvorvidt den står tilbake for de nye modellene. Aeroad er åpenbart en meget god sykkel.

De viktigste endringene til ny Madone er ny rørform, nytt styre/stem, ny iso speed, ingen av disse har noe med disc å gjøre. Ser jo nå at nye Madone disc kan ta 30mm dekk, det er en forbedring jeg kan gi cred for ICON_SMILE

Her er poenget at modellen faktisk er utformet for skiver fra grunnen av, noe som selvsagt påvirker utforming av hele sykkelen for optimal aerodynamikk. For øvrig: Klokere hoder enn meg har påpekt at overgangen til skiver dreier seg om mye mer enn kun bremseeffekt og modulasjon ICON_SMILE Selve felgbremsene begrenser ikke lenger bredden på dekkene. Setestag må ikke fungere som bremsefester. Det behøver ikke være plass til feste for bremser på toppen av gaffelen. Felgen må ikke fungere som bremseskive. Det betyr annen dekklaring og andre egenskaper i gaffel og setestag, som f.eks. økt vibrasjonsdemping. Likeledes kan man tenke nytt om felger når slitasje og temperatursvingninger reduseres dramatisk. Et enkelt eksempel er slangeløst oppsett. Det er som kjent overlegent clincher på de fleste vis og fungerer enda bedre når man ikke risikerer opphetede felger.

Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp! [Re: Corduroy] #2497728 17/07/2018 14:20
C
Corduroy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Da er sykkel kjøpt. Litt synd med levering senere enn jeg hadde håpet, men høyt trykk på Canyon om dagen etter hva jeg fikk høre når jeg snakket med dem.
Kudos til forumet for gode råd og innspill.

Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp! [Re: Corduroy] #2497802 18/07/2018 07:40
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
For all del, ikke nevn hva du valgte ICON_WINK

Redigert av Radival; 18/07/2018 07:40.
Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp! [Re: Radival] #2497819 18/07/2018 09:55
C
Corduroy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Sitat: Radival
For all del, ikke nevn hva du valgte ICON_WINK

Beklager, my bad!
ULTIMATE CF SLX 8.0 DI2

Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp! [Re: Corduroy] #2497840 18/07/2018 12:37
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Da håper jeg for alt i verden du endte opp med SLX i Gran Tourismo-fargen? Gratulerer! Vurderte den selv men var noen tusenlapper for dyr da jeg kjøpte ifjor (ca 8 tusenlapper for mye)

Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp! [Re: pharynx] #2497847 18/07/2018 12:58
C
Corduroy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Sitat: pharynx
Da håper jeg for alt i verden du endte opp med SLX i Gran Tourismo-fargen? Gratulerer! Vurderte den selv men var noen tusenlapper for dyr da jeg kjøpte ifjor (ca 8 tusenlapper for mye)

Takker! Vurderte en stund farge, men endte opp med stealth.

Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp! [Re: Corduroy] #2497851 18/07/2018 13:23
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Corduroy
Sitat: pharynx

Takker! Vurderte en stund farge, men endte opp med stealth.

Godt valg (som eier av Gran Tourismo Ultimate synes jeg det er greit at ikke så mange tar den fargen).

Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp! [Re: Corduroy] #2497853 18/07/2018 13:53
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gratulerer med en absolutt toppsykkel! Godt valg.

Håper forresten ikke det var vår nerdede diskusjon om skiver som skremte deg bort fra dem?

Hva gjelder farger, har jeg tro på at Canyon før eller siden vil forstå at de må tilby en smule valgmuligheter i konkurranse med nettmerker som Dare eller butikkmerker som Orbea ICON_SMILE

Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp! [Re: Sepeda] #2497854 18/07/2018 14:05
C
Corduroy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Gratulerer med en absolutt toppsykkel! Godt valg.

Håper forresten ikke det var vår nerdede diskusjon om skiver som skremte deg bort fra dem?

Hva gjelder farger, har jeg tro på at Canyon før eller siden vil forstå at de må tilby en smule valgmuligheter i konkurranse med nettmerker som Dare eller butikkmerker som Orbea ICON_SMILE

Takk!
Neida, overhode ikke. Veldig nyttig med mange innspill. ICON_SMILE Ble en totalvurdering, hvor jeg fant ut at behovet ikke var der for skiver. Når det gjelder farger, så gikk jeg noen runder med meg selv, men når alt kommer til alt syns jeg stealth er tøft.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino