Fikk ett par Maxxis Rambler 700x40C i dag, for å erstatte ett sett utslitte Schwalbe G-one. Henta de på Bikeshop. Selgeren hadde ikke hørt om de før, når jeg spurte om de selger mange av de. Noen her som har prøvd de?
Kjøpt fordi jeg ønsket noe som kan ligne på G-one (fin kjørefølelse, lav rullemotstand), men forhåpentligvis tilby meg bedre grep på trillestier enn hva G-one gir meg. At de var 5mm bredere ser jeg heller ikke som noe negativt. De skal ha god sideveggbeskyttelse, og de veier faktisk ca 100g mindre enn G-one allround 35mm.
Populære i USA. Virker som en folkefavoritt for Dirty Kanza, og ble kjørt av de aller fleste podium-plassene i 2018 utgaven tror jeg. Det løpet går på flintstein, så forsterker troen min på at disse er ganske holdbare.
Har i dag montert de. De er sinnsykt lette å dytte på mine Grail-felger. Sinnsykt lette. Blir ikke sliten i tomlene en gang. De var derimot ganske kjipe å blåse opp. Fikk de ikke opp med pumpe eller CO2, så tydde til slutt til luftkompressoren. Selv der ga de seg ikke uten kamp.
Står forøvrig markert på dekkene at de vil ikke holde luft uten slange eller sealant. Så de er vel kanskje avhengig av at guffa får "slengt seg litt rundt" der inne, før de lar seg blåse opp skikkelig.
Fikk prøvd dekkene i marka i går. Ruller og griper godt. Følte jeg kunne lene meg en god del hardere på disse i svingene, enn hva jeg kan med G-one. Det var vel forventet, da Rambler har en del sideknaster.
Utover det vanskelig å si noe matnyttig. Hadde mange kilo ekstra vekt, og ett uvisst dekktrykk (litt hardere enn jeg har pleid å kjøre).
Virket som de ruller ganske greit på asfalt også, men sikkert mindre godt enn G-one Allround. De lager litt mer lyd på asfalt også, men ikke noe jeg synes var sjenerende
Kjørt noen titalls mil på disse nå. Asfalt/grus/kjerreveier/trille stier.
Veldig imponert så langt. Litt usikker på dekktrykket jeg har brukt, da jeg har brukt håndpumpe uten tilgang på trykkmåler siden jeg fikk de. Men tipper ca 40 psi. Jeg veier ca 69kg + 9kg sykkel + 2-7kg pakninger.
Myk og fin kjørefølelse når man treffer riktig på trykk. Kan "bombe på" nedover kjerreveier med "felgknusesteiner" med lavere puls enn jeg gjorde på 35mm G-one. Dekkene "føles" mer solide, og de gir jo en del mer volum enn G-one 35mm.
Kjørt de fler turer opp og ned "trillestier" i marka hvor det er uunngåelig at både rullebane og sidevegger får juling av skarpe steiner av og til. Foreløpig intet problem, men skal sies at jeg behandlet G-one dekkene like røft, og de holdt nesten ett år før jeg plutselig fikk en ganske katastrofal (dobbel) sidevegg-eksplosjon på framdekket i 40-50km/t nedover en helt "smooth" grusvei mellom Damtjern og Kringla, i Nordmarka. Så for lite tid til å mene noe om de FAKTISK er mer holdbare enn G-one. Men de "føles" slik.
Vekten er en god del lavere enn G-one. Jeg har ikke veid mine egne, men ifølge specs er forskjellen faktisk ganske stor.
Men dekkene var ganske dritt å pumpe opp første gang. Måtte ty til luftkompressor. Det gjør meg litt nervøs for hvordan de blir å pumpe opp igjen "i felt" dersom de punkterer skikkelig og mister guffa, og man må tette ett hull før man får pumpa opp igjen med patron eller håndpumpe. Ikke fått testet dette.
En teori har derimot slått meg mens jeg har syklet på disse. Disse dekkene er som nevnt vanskelig å pumpe opp første gang. Og Maxxis sier at dekkene ikke er designet for å kunne holde luft uten slange eller guffe. Kan det være at disse dekkene (siden de er så lette) "absorberer" guffe? At det blir litt "spec-scamming" ift. Å få ned vekta på papiret, men at dekket vil trekke til seg guffe for å bli skikkelig tette, og St vekten til konkurrentene i praksis blir langt mindre, eller ikke-eksisterende? En gang jeg får mulighet skal jeg ta av ett brukt dekk, tørke ut all flytende guffe, og veie det. Samt gjøre det samme med ett av de gamle G-one dekkene, for å se om noen av de har økt i vekt, og evt hvor mye.
Henter frem denne igjen. Hvilket dekk hadde du valgt i dag? Tenker da g-one 38 eller Rambler 40? Må nok bare kjøpe noe på ca 40mm nå i påvente av større utvalg 45mm.
Jeg bestilte just disse i 700x45 fra bikecomponents til å ha på min Fairlight Secan. Trengte noe litt grovere enn Panaracer GK slicks til bikepacking i fjellheimen nå i sommer. Veldig spent på disse dekka altså.
Sorry for manglende svar. Hadde rett og slett ikke fått med meg spørsmålene til o-five.
Ville valgt (og velger) å starte årets gravel-sesong på samme par Rambler jeg avsluttet fjoråret på. Kommer nok til å erstatte de med ett nytt par i september, for å ha relativt friske dekk til en grus-event jeg skal kjøre i Oktober.
Jeg har ikke veid dekkene slik som jeg pratet om tidligere. Har kjørt såpass mange km på disse, og har vært så fornøyd at jeg strengt tatt ikke bryr meg (foruten ren akademisk interesse). Dekkene er gode, de har tålt uante mengder "deng", de gir godt grep, og de ruller bra. Jeg er superfornøyd.
Skulle jeg kjørt mye asfalt ville jeg valgt annerledes (eksempelvis G-one). Men for meg velges de primært pga ett ritt. Rittet går på grus, det å holde høy fart i svinger og nedkjøringer er viktigere for meg enn rullemotstand på asfalt.
Jeg bestilte just disse i 700x45 fra bikecomponents til å ha på min Fairlight Secan. Trengte noe litt grovere enn Panaracer GK slicks til bikepacking i fjellheimen nå i sommer. Veldig spent på disse dekka altså.
Så de finnes i 45? Når forhandlere i Oslo har søkt opp for meg, har de ikke klart å finne noe annet enn 40. Sikker på at det ikke er trykkfeil hos Bike Components?
Så de finnes i 45? Når forhandlere i Oslo har søkt opp for meg, har de ikke klart å finne noe annet enn 40. Sikker på at det ikke er trykkfeil hos Bike Components?
Bikester og r2-bike har de også, samt et par andre jeg har klart å finne. Så trykkfeil tror jeg ikke at det er. Se også. Jeg tror ikke disse dekka har vært på markedet lenge, de kom visst i hyllene rundt mai i år enkelte steder.
Det merkelige er at på Maxxis egne sider så finnes heller ikke 700 x 45c, men 700 x 50c finnes derimot? Der tror jeg det må være snakk om en trykkfeil...
Bikester og r2-bike har de også, samt et par andre jeg har klart å finne. Så trykkfeil tror jeg ikke at det er. Se også. Jeg tror ikke disse dekka har vært på markedet lenge, de kom visst i hyllene rundt mai i år enkelte steder.
Det merkelige er at på Maxxis egne sider så finnes heller ikke 700 x 45c, men 700 x 50c finnes derimot? Der tror jeg det må være snakk om en trykkfeil...
Sjå på her ja! Bildebevis trumfer Da blir det nok å bestille et par over ferien!
Det ergrer meg en smule at min eventyrsykkel Kinesis Tripster AT blir stående ubrukt med lettrullende G-One Speed 40 mm under heldekkende skjermer når jeg ikke er på langtur, det ikke er skikkelig regnvær eller det ikke er vinter...
Vurderer å sette på dekk med knaster for å utforske potensialet for grov ekspedisjon, selv om det ikke ble noe av Islandstur i år.
Noen som har erfaring med WTB Riddler versus Maxxis Rambler? Førstnevnte fikk som kjent god omtale i gruppetest av grusdekk. Har litt lyst på noe slikt, gjerne i 45 mm...
Jeg har ingen erfaring ihvertfall. Men G-One allround (de tror jeg du kjenner fra før) synes ihvertfall jeg er gode dekk. Mine holdt ett år før sideveggene eksploderte, men jeg var veldig fornøyd frem til da.
Wtb ser ut til å ha grovere mønster, med noe sideknaster) slik som Rambler har. Jeg liker sideknaster på Rambler på grus, føler de gir meg litt raskere hastighet i svingene.
På grovt terreng (trillesti) tror jeg ikke jeg merker så stor forskjell på G-one og Rambler. Begge fungerer, men ingen av de er grove nok til å bli grove (om det gir mening). Uten noe demping er det sikkert grenser for hvor mye raskere det går (for min del ihvertfall) med grovere dekk, sånn uansett.
Wtb er vel ca 100g tyngre per dekk enn Rambler. Hvor viktig det er kan debateres, men i min bok, om to ting tilsynelatende er like gode, og den ene veier 200g mindre, så tar jeg den som veier minst.
Rambler har en tendens til å sitte på veldig mange av toppsyklene i Dirty Kanza de senere år. Var slik jeg snublet over de i utg.pkt. Spesielt fordi at er du en "dekk-favoritt" der, så punkterer du sannsynligvis sjeldent. God punkteringbeskyttelse kombinert med lav vekt gjorde meg nysgjerrig.
Så langt har ikke dekket skuffet meg på noe måte. Aldri punktert på Rambler, men jeg har heller aldri punktert på ett landeveidekk (med eller uten slange), så jeg er vel ikke representativ
Satte opp Rambler 700x45c slangeløst i går, og la mine Gravelking slicks i skapet. Gikk greit med vanlig gølvpumpe og såpevann. Innledningsvis synes jeg de så veldig smale ut og lurte på om jeg hadde fått noen feilmerka dekk, men nå når de har stått et døgn har de fått utvida seg litt. Nå er de ca. 43,5mm, så fortsatt litt undersized. Hjula mine har 20mm innvendig bredde.
Tok en testtur i Nordmarka i dag og førsteinntrykket er at det store volumet gir en veldig smooth kjørefølelse, samtidig som knastene gir veldig godt grep på grus. Ned bratte og svingete grusveier, som ned til Sørkedalen fra Kikut eller ned Dødarebakken, føles det ganske mye tryggere enn det jeg er vant til fra før. De kjentes imidlertid litt treigere ut på flata, men det er vel bare å forvente.
Fant forøvrig en innmari fin vei ut av Sørkedalen hvor jeg fikk godt bruk for litt ekstra volum og grep. Fra landhandelen tar man Zinoberveien et stykke, så går det en grusvei opp til venstre (Byveien, sier Strava) ved en geskjeft som heter Alfa Dekor. Det er et veldig kort parti med sti før man igjen kommer på grus, og denne kan man følge helt til Bogstad Camping. Jeg følte meg eventyrlysten og svingte her ned til Lysakerelva og fulgte den hele veien ned. Det var veldig fin singletrack omtrent hele veien, unntatt et litt vel grovt parti ved Lilleaker hvor jeg måtte trille litt. Anbefales! Stravalink
Noen flere som sliter med at Rambler ikke holder på luft når de er satt opp slangeløst? Lufta siger alltid ned til 10-15psi i løpet av en natt. Både foran og bak. Også fra 40 til under 30 skjer på noen timer. Er faktisk så at jeg vegrer meg for å dra på lengre turer.
Har du sjekket at du ikke har noen slag/ bulker i felgen? Vi har erfart på verkstedet at det ikke er mye som skal til før det siger luft ut. Kan også være at det ikke ble gjort presist nok ved oppsett første gang og at guffa har kaka seg litt. Alternativt kan du legge opp på nytt og sprute i 1,5 ganger anbefalt mengde guffe for å få tetta ordentlig.
Har i alle fall ikke hørt at Rambler skal holde dårligere på trykket
Har brukt Rambler i over ett år. Det siger jo ut luft (som på alle TL-dekk jeg har vært borti), men ikke på langt nær så mye som du skisserer nei. Den sykkelen jeg har Rambler på, brukes primært til noen få km jobbpendling, og da gidder jeg ikke akkurat sjekke trykket før hver tur. Jeg sykler den til jeg synes det er merkbart altfor lavt trykk, deretter fyller jeg. I praksis betyr dette at jeg må etterfylle luft kanskje hver eller annenhver uke. Langt i fra daglig.
Noen flere som sliter med at Rambler ikke holder på luft når de er satt opp slangeløst?
Du har ikke tilfeldigvis versjonen med skinwall? Trykktap ved mikrolekkasjer gjennom lyse sidevegger er en klassisk utfordring, om oppsettet ellers er solid.
Mine WTB Crossboss skinwall holder omtrent like godt på trykket som vanlige dekk med slanger, så her er det nok oppsettet som ikke er helt tett. Litt mer guffe og risting/rulling på dekket? Om ikke det funker, prøv en runde tape til på felgen så det blir litt trangere.
Det varierer dessverre fra produsent til produsent. Både produsenter og forhandlere anbefaler grov guffe i enkelte dekk for å hindre lekkasje gjennom sideveggene.
Det er forresten først i år vi har sett standard serieproduserte slangeløse landeveisdekk under 30 mm med sidevegger i skinwall/tanwall som skal være i stand til å holde på trykket. For bredere dekk med lavere trykk er det større toleranse.
For øvrig helt enig at det kan være mange kilder til lekkasje, både i felg, felgtape og ventil.
Sett opp på nytt med ny felgtape og fersk guffe, er mitt tips.
Tror oppsettet er bra. Har hatt dekkene på i noen måneder og det er et problem som har kommet sigende (pun) i det siste. Sykkelen sto uten å bli brukt noen uker i sommer. så var dekkene blitt myke (men ikke flate) Det går ikke under 10-15 psi. Når jeg pumper opp så siger det ut igjen. Kanskje noe av guffa har størknet? Hører fortsatt at det renner guffe inne i dekket dog. Skal etterfylle litt guffe og se om det funker.
Jeg kjører Stans standard sealent (ikke race-varianten) i Rambler (og alle andre dekk). For meg har den fungert fint siden 2009, selv om jeg legger merke til at det nå finnes ett hav å velge mellom.
Og om man synes tubeless er vrient i 2019, så husker jeg forøvrig hvordan dette var i 2009 For da var ikke felgene "tubeless ready", så man måtte konvertere de selv. Borre opp større ventilhull, erstatte normalt felgbånd med ett elastisk gummibånd osv. Den gangen var tubeless litt av ett prosjekt