Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Matinntak i forkant av lange konkurranser?

Matinntak i forkant av lange konkurranser? #2495125 02/07/2018 15:17
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hei sveis!

Hva er det folket spiser i dagene før en lang konkurranse? Jeg vet jo at man ikke bør hive innpå en feit biff dagen før, men er det ris, pasta, fisk, havregryn o.l. som er greia?
Man ønsker vel en mage som er tom for kjøttklumper og annet seigt fordøyelige greier så man unngår magetrøbbel, eller?

Tidligere har man jo hørt om de som kun spiser pasta og havregryn i dagene før vasaloppet. Så da spør jeg, hva spiser man før en ultrakonkurranse på 20 timer?

You are what you eat...mmm nuts
Re: Matinntak i forkant av lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2495130 02/07/2018 16:08
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Min erfaring er at det ikke er så nøye hva jeg spiser dagene i forkant, men heller hva jeg putter i meg siste 24 timer. 2 og 3 dager før spiser jeg rikelig av det jeg har lyst på. Siste 24 timer holder jeg meg til lettfordøyelig mat som pasta, havregrøt og brødmat.

De gangene jeg har fått magetrøbbel (som forrige helg), skyldes det ting jeg putter i meg underveis. For sterk sportsdrikk, en gel på uheldig tidspunkt, for mye drikke osv, kan være ting som sender meg ut i periferien for å tømme rassn! Derfor holder jeg meg mest mulig til vanlig mat på konkurranser over 7 timer, hvor Allan Lim`s riskaker har blitt en favoritt.

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Matinntak i forkant av lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2495133 02/07/2018 16:25
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har også god erfaring med velochef sine riskaker, i forskjellige varianter. Veldig lett for magen, eneste ulempen med sånne kaker med fett og protein, er at det senker opptaket av karbohydrater. Men vet ikke om man skal bry seg så mye med det.
Smågodt gikk også veldig bra, og smaker ekstremt godt etter 7-8 timer på setet.

Jeg regner med å være ute 16-18 timer. Sist jeg sykla ble det 6-7 timer med «tappsjett» tidlig i rittet, fikk kun i meg væske, før det ga seg etter 10-12 timer ut i rittet. Og det var nok som du er inne på, en kombinasjon av for mye, og for mye fett og protein.

Har så langt testa fresubin jucy drink og sponser long energy med stort hell på langturene. Sammen med riskaker og litt gels blir det nok greit.

Må bare få til inntaket i forkant, så jeg slipper magevondt etter kun noen få timer.
Brødmat uten for mye fiber, pasta og havregryn er notert ICON_SMILE

Redigert av Hoaas; 02/07/2018 16:28.

Re: Matinntak i forkant av lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2495147 02/07/2018 18:15
olechr Offline
More than words
More than words
For min del kunne jeg lett spise en biff kvelden før uten at det var noe stor forskjell. Når jeg satset selv var jeg nøye på hva jeg spise hver dag. Det hadde mer å si enn hva jeg spiste siste siste døgnet.

Vet folk er forskjellige, men jeg personlig har aldri skjønt hvorfor man gunne på med pasta dagen før. Og på et langt ritt skjønner jeg enda mindre av det. :-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Matinntak i forkant av lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2495179 02/07/2018 19:39
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har en litt ømfintlig mage, om man kan si det sånn, så det er like viktig hva jeg spiser i forkant som under. Og det hjelper ikke på at man får litt stress/spentmage i forkant, derfor lettfordøyelig mat.

Jeg har vært ganske nøye med maten siden tidlig i vinter, men hiver jeg meg på sykkelen og river i en hard intervalløkt etter en stor og feit middag, så er det rimelig sikkert at jeg må rett på dass midt i, eller etter økta.

Pasta handler vel mest om at det er lettfordøyelig og proppet med karbo.

Re: Matinntak i forkant av lange konkurranser? [Re: olechr] #2495210 02/07/2018 22:15
F
Flytstien Offline
Entusiast
Entusiast
F
Ole ch: satser du ikke lenger? Og hvordan er kostholdet nå?
Hva definerer du syklingen din som nå om det ikke er satsing?

Re: Matinntak i forkant av lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2495614 04/07/2018 16:47
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Hoaas
Hei sveis!

Hva er det folket spiser i dagene før en lang konkurranse? Jeg vet jo at man ikke bør hive innpå en feit biff dagen før, men er det ris, pasta, fisk, havregryn o.l. som er greia?
Man ønsker vel en mage som er tom for kjøttklumper og annet seigt fordøyelige greier så man unngår magetrøbbel, eller?

Tidligere har man jo hørt om de som kun spiser pasta og havregryn i dagene før vasaloppet. Så da spør jeg, hva spiser man før en ultrakonkurranse på 20 timer?

Hva er lang? Er det 20 timer som du indikerer?

Jeg har, som du skriver, også ømfientlig mage, og det handler egentlig bare om å finne det som funker. Karbolagre fylles fort, og en feit mat dager i forveien har jeg aldri opplevd som noe problem med mindre jeg har blitt "stappa" Videre bør du se på hva slags intensitet som legges til grunn underveis. Funker pasta, spis pasta - og ikke vær redd for å tilføre fett, karbolagrene fylles opp uansett så lenge du ikke bruker de opp.

Digresjon:
Jeg har løpt 12-timers løp med Snickers som matinntakt underveis, det funka fint - jeg var vandt til det. Jeg har løpt 24-timers med å spise riskaker med makrell i tomat (!), passe sakte opptak og nok energi hele veien.

Forøvrig tar jeg alltid 2 immodium før start, just in case. Jeg føder heller en "2-dagers" enn å sitte på huk i skauen med kun tørr mose tilgjengelig..

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Matinntak i forkant av lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2495622 04/07/2018 17:44
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Haha! Ja, imodium tas også i forkant her også ICON_WINK

De første par tre timene blir det nok tempo og oppmot terskelintenstitet, så roer det seg og man må ned på dieselmotoren enten man vil eller ikke. Det er vanskelig å si konkret hvor lenge vi blir ute, men går alt etter planen snakker vi 17-18 timer, alt etter vær og føre.

Jeg pleier normalt å være såpass spent det siste døgnet, at jeg ikke klarer å spise meg stappa.
På et 8 timers ritt spiste jeg riskaker, cola og smågodt, absolutt ingen tull med magen. Men fikk nok i meg litt for lite så det ble fryktelig tungt på slutten. Og me kun èn smak på riskakene ble man utrolig lei, derav lite inntak.
Tror nok det blir en kombinasjon av riskaker, long energy og fresubin ute på sporet, og kanskje noe brødmat/salt/smågodt på sjekkpunkt.

Snickers fungerer jo sikkert like godt som andre barer, kanskje bedre ICON_WINK

Re: Matinntak i forkant av lange konkurranser? [Re: Hoaas] #2495624 04/07/2018 17:52
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Jeg syntes faktisk det - fett og karbo er fin diesel.

Eneste ankepunktet mitt, er at bare søtt over lang tid fort blir kvalmende. Lurt med noe salt, tyr til potetgull selv på de virkelig lange. Det var i grunn litt av årsaken til seansen med riskaker og makrell i tomat, jeg hadde gått på søtsmellen en gang.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway

Moderator  support