Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oslo - Bergen på sykkel

Oslo - Bergen på sykkel #2495087 02/07/2018 12:32
C
Callemacody Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
Hei folkens,

Som en del andre har gjort før meg planlegger jeg å sykle Oslo-Bergen.
Jeg har lest en del som har tatt turen, og trigges av prosjektet.

Min plan er i utgangspunktet å gjøre turen over 2 dager, med en overnatting på Geilo. Mitt største spørsmål er da, hvilken vei anbefales fra Oslo i Geilo. Jeg ser folk velge både Numedal og Hallingdal. Er det noen som har gode argumenter for de to alternativene?

I Hardanger planlegger jeg sykle til Kinsarvik for å ta båten til Kvanndal, da unngår man Ulviksfjellet, evnt å snike seg gjennom Vallaviktunnellen.

Planlegger sykle lett, med racer og en liten sykkelveske, eventuelt i lett sekk som bare inneholder det nødvendigste av ekstrautstyr og klær til turen.

Noen som har andre tips eller ting man bør ta stilling til eller ikke glemme ICON_SMILE? Takk for hjelpen!

Re: Oslo - Bergen på sykkel [Re: Callemacody] #2495145 02/07/2018 18:05
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg har bare gjort det etpar ganger den andre veien. Men anbefaler numedal pga mindre trafikk. Det blir litt klatring, men for variasjon kan du ta til høyre i Rødberg og sykle via Tunhovd. Det er en ganske øde vei. Da slipper du klatringen til Dagali. Etter en episk bratt start er det mest småkupert videre.
Ned fra Vøringfossen er det et passerbart ras på veien utenom tunnelen. Du må av sykkelen der nå, sies det. Men i nedoverbakke er det egentlig ikke noe problem å trille gjennom tunnelene heller.
Har tatt ferje som deg, men tror at neste gang blir det ulviksfjellet. Dette fordi ferja tar lengre tid enn man tror. Man må vente en god stund på Utne for å bytte ferje. Det er sannsynligvis raskere via Ulvik. Kos deg, og husk rapport med bilder her.

Re: Oslo - Bergen på sykkel [Re: Callemacody] #2495159 02/07/2018 18:41
Gjaevert Offline
Avhengig
Avhengig
Syklet Geilo - Oslo for to år siden. Veldig fornøyd med min rute, selv om det jo er en del opp og ned når man nærmer seg Geilo.
Men kan anbefale denne, mye flott natur også: https://www.strava.com/activities/349785712

Cannondale CAAD13 2020
Re: Oslo - Bergen på sykkel [Re: Callemacody] #2495187 02/07/2018 20:31
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det har rast mye på gamleveien i Måbødalen i år så den er helt på kanten nå og vil nok gradvis forsvinne helt dessverre. Ganske trist faktisk. Jeg fikk aldri syklet den selv:(

Re: Oslo - Bergen på sykkel [Re: Callemacody] #2495241 03/07/2018 07:06
C
Callemacody Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
Ned måbudalen er jeg ganske komfortabel med å kjøre tunellene.

Kan forske litt på de ulike veiene opp Numedalen, evnt kombinasjonen over Tunhovd. Takk for tips sålangt!

Re: Oslo - Bergen på sykkel [Re: Callemacody] #2495366 03/07/2018 16:43
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Den ruta som Gjaevert viser i stravalinken er jo også et alternativ til deler av numedalen.
Gjaevert: Opplevdes den som kupert?

Re: Oslo - Bergen på sykkel [Re: Callemacody] #2495941 05/07/2018 21:32
mogens Offline
Besatt
Besatt
Har nettopp syklet tredagers Bergen - Tysnes - Hardanger - Voss med telt og pakning. Bortsett fra at det var over 30 grader og jeg holdt på å svette vekk, så gikk det helt fint opp Ulvikfjellet selv med drøyt 30 kilos sykkel + pakning. Det blir aldri veldig bratt. Og nedkjøringen mot Granvin er alle tiders.

Vær obs på fergetidene Kinsarvik-Utne. Den tar bl.a. en ca. tre timers siesta på formiddagen...

Alternativ til å sykle Norheimsund og Kvamskogen til Bergen er Utne - Jondal - ferge til Tørvikbygd - Mundheim - Eikelandsosen - og så enten Tysse og over Gullbotn til Trengereid, eller Fusa - ferge til Hatvik og så via Os til Bergen.

Moderator  support, Valentino