Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

5:19.546

5:19.546 #2494789 30/06/2018 09:38
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
Ni ganger over 300km/t på runde! På en bane som nesten aldri går rett fram ICON_LAUGH

Saiko!!!!!

Re: 5:19.546 [Re: skubisan] #2494798 30/06/2018 10:34
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Syke greier. Må være heftig å kjøre svinger i 260 km/t.

Re: 5:19.546 [Re: skubisan] #2494812 30/06/2018 13:28
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Den går da ganske mye (nesten) rett fram - også med unntak av slutten -
det bare virker ikke sånn i slike hastigheter.

Nesten 1 minutt raskere enn forrige banerekord i 1983. Hmm, kan ikke ha vært så ivrige forsøk på å slå den tidligere. Snodig.

Re: 5:19.546 [Re: anonym22] #2494815 30/06/2018 14:12
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
Sitat: anonymous22
Den går da ganske mye (nesten) rett fram - også med unntak av slutten -
det bare virker ikke sånn i slike hastigheter.

Nesten 1 minutt raskere enn forrige banerekord i 1983. Hmm, kan ikke ha vært så ivrige forsøk på å slå den tidligere. Snodig.


Har du kjørt banen (virkeligheten eller på spill)? Det er smalt, humpete og det svinger nesten hele tiden. Han holder nesten 300 gjennom Schwedekreuz kurven, 330 gjennom kompresjonen i Fuchsröe, over 300 i svingen hvor Niki Lauda hadde ulykken sin, 300-350 oppover bakken mot Angstkurve hvor det er flere svinger og rundt 300 i Pflanzgarten I og II som er en helvetes bergogdalbane. Med en motorsterk bil uten downforce så flyr man fort rett i autovernet i 200km/t i de partiene.

Og grunnen til at rekorden er så gammel er at det ikke har vært kjørt noen raske biler der siden 80-tallet fordi banen er så smal og farlig.

Redigert av skubisan; 30/06/2018 14:28.
Re: 5:19.546 [Re: skubisan] #2494821 30/06/2018 16:13
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Syyykt! Og fett!
Den lyden og.

Re: 5:19.546 [Re: skubisan] #2494840 30/06/2018 20:50
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Helt insane å se hvor fort den aksellererer og bremser! ICON_LAUGH


You are what you eat...mmm nuts
Re: 5:19.546 [Re: skubisan] #2494974 02/07/2018 06:45
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
PålGnål Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
Stefan Bellof sin 6:11 tid var i en bil blottet for traction control og andre hjelpemidler.
Det var manuelt gir og turboforsinkelse.
919 hybrid EVO kjører med full Esp, sekvensiell kasse, boost fra batteriet, 4 hjuls trekk og begge henda på rattet hele tida.

Som Timo Bernhard uttalte;
Having experienced the lap today I have an even higher respect for Stefan Bellof and what he achieved on the @nuerburgring Nordschleife 35years ago.

Begge tidene er hinsides.


På tide å begynne å trene igjen...
Re: 5:19.546 [Re: skubisan] #2494976 02/07/2018 06:50
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
PålGnål Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
Ser litt ut som fort film eller rc-bil.
https://youtu.be/vB5YZltnkeE


På tide å begynne å trene igjen...
Re: 5:19.546 [Re: PålGnål] #2495007 02/07/2018 08:43
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
Bellof sin runde var vel en enestående menneskelig prestasjon ettersom han var lysår foran alle andre i like biler. Men det går jo an å argumentere for at 919 EVO er tidenes raskeste bil, ettersom den slo pole position rekorden til Hamilton på Spa. Men så er visst F1 bilene ca. et sekund raskere i år så da tar de den kanskje tilbake i august.

Re: 5:19.546 [Re: PålGnål] #2495009 02/07/2018 08:48
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 1,198
EiW Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 1,198
Sitat: PålGnål
boost fra batteriet,

Altså, er dette en.... plug-in hybrid?

Finnes det biler som kunne tenkes å slå denne tiden? F1?

Kult å se på, da. Hjelmen hans danser jo rundt inni der, må være slitsomt.

Re: 5:19.546 [Re: EiW] #2495011 02/07/2018 08:56
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Hadde vært så kult å få prøve en sånn bil. Hadde vel neppe kommet ut av piten engang... ICON_LAUGH

Re: 5:19.546 [Re: EiW] #2495015 02/07/2018 09:08
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 928
Jacobsen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 928
Sitat: EiW
Altså, er dette en.... plug-in hybrid?

Finnes det biler som kunne tenkes å slå denne tiden? F1?

Kult å se på, da. Hjelmen hans danser jo rundt inni der, må være slitsomt.
Ikke plug-in , men ja, det er en hybridbil. Formel 1 har også gått over til hybridmotorer hvor de lagrer energi fra eksosgass og bremsing som da kan benyttes enten for å dra i gang turboen eller som direkte motorkaft. 919 Evo satte denne rekorden med en konfigurasjon av bilen som jeg såvidt jeg skjønte var ganske mye hissigere enn det reglene til WEC egentlig tillater. Det er nok derfor ikke urimelig å anta at en F1-bil uten restriksjoner kanskje ville slått denne rundt nordsløyfa, men det er det nok ingen lag som er interessert i å prøve på.

Re: 5:19.546 [Re: EiW] #2495016 02/07/2018 09:09
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Sitat: EiW
Sitat: PålGnål
boost fra batteriet,

Altså, er dette en.... plug-in hybrid?

Finnes det biler som kunne tenkes å slå denne tiden? F1?

Kult å se på, da. Hjelmen hans danser jo rundt inni der, må være slitsomt.


Ikke plugin, men regenerering.
Også dytter den strøm på el-motor som gir ekstra boost når den kan, mellom girskift etc der en fosilmotor slutter å gi gass akkurat når den girer.

Masse sånn... sikkert 120-180hk ekstra innimellom.
Det råe er jo at du hører det godt i denne videoen...helt sprøtt.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: 5:19.546 [Re: skubisan] #2495103 02/07/2018 13:27
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
PålGnål Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
Tviler på at F1 ville kjørt fortere. 919 har allerede kjørt fortere en kvalik rekorden for F1 på Spa.

I følge forståsegpåere, er 919 kapabel til å kjøre under 5 min på ringen ideelt. Rekorden ble satt på litt for varm asfalt enn hva som er optimalt for dekkene.


På tide å begynne å trene igjen...
Re: 5:19.546 [Re: skubisan] #2495106 02/07/2018 13:35
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Hybriden gir ham 1160 HK på 850 kg bil ut av hver sving. Siden man gjør ett av to ting i en racerbil, bremser eller aksellererer, er det genialt å gjenbruke den kinetiske energien som ellers går tapt i varme - varme som det er utfordrende å bli kvitt.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: 5:19.546 [Re: PålGnål] #2495108 02/07/2018 13:43
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 928
Jacobsen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 928
Sitat: PålGnål
Tviler på at F1 ville kjørt fortere. 919 har allerede kjørt fortere en kvalik rekorden for F1 på Spa.

I følge forståsegpåere, er 919 kapabel til å kjøre under 5 min på ringen ideelt. Rekorden ble satt på litt for varm asfalt enn hva som er optimalt for dekkene.
919 Evo slo Hamilton sin banerekord på Spa med 0.783 sekunder ja, men det var jo da med en bil hvor de har fjernet alle restriksjoner som de måtte forholde seg til når de kjørte WEC. Det betyr at de under alle rekordforsøkene sine nå har hatt høyere drivstoff-flow og mer kraft tilgjengelig fra hybridsystemet. I tillegg ble bilen lettere enn WEC-versjonen og fikk forbedret aerodynamikk. Hamilton satte rekorden med en Formel 1 bil som var underlagt FIA-restriksjoner på alle disse punktene. Med andre ord tror jeg nok en Formel 1 bil uten restriksjoner skulle klart å ta igjen de 0.783 sekundene.

Edit: 919 Evo sin Spa-runde uten restriksjoner var 12 sekunder raskere enn når de tok pole position der i 2017, så det sier litt om hvor mye hissigere bilen ble når de fikk frie tøyler.

Redigert av Jacobsen; 02/07/2018 13:55.
Re: 5:19.546 [Re: anonym22] #2495109 02/07/2018 13:45
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Sitat: anonymous22
Den går da ganske mye (nesten) rett fram - også med unntak av slutten -
det bare virker ikke sånn i slike hastigheter.

Nesten 1 minutt raskere enn forrige banerekord i 1983. Hmm, kan ikke ha vært så ivrige forsøk på å slå den tidligere. Snodig.



På grunn av strengere regelverk de siste 35 årene har ingen godkjent løpsbil vært like rask som de gamle Porsche 956'ene..

Porschen som satt rekorden nå følger ikke noe regelverk, dette er bare en bil som viser hva 919 LMP1 kunne vært uten restriksjoner satt av FIA..

Re: 5:19.546 [Re: skubisan] #2495113 02/07/2018 14:01
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Med den farten i kurvene er det ikke lenge til vi får se førere med "pressure-suit" som utligner g-kreftene så ikke alt blodet forsvinner fra hodet.

LarsB

Re: 5:19.546 [Re: larsb] #2495134 02/07/2018 16:26
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: larsb
Med den farten i kurvene er det ikke lenge til vi får se førere med "pressure-suit" som utligner g-kreftene så ikke alt blodet forsvinner fra hodet.

LarsB


Jeg tror det forsvant en god del blod fra hodet hans da han tok kompresjonen i Fuchsröhre i 330 km/t


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: 5:19.546 [Re: skubisan] #2495202 02/07/2018 21:45
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
PålGnål Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
Hadde vært interessant å se en g-måling denne runda.


På tide å begynne å trene igjen...
Re: 5:19.546 [Re: skubisan] #2495226 03/07/2018 05:41
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
G-kreftene her er vel ikkje større enn i eit F1-løp? Uten å ha sjekka, så vil eg tippe at Porschen er betre på fart og kanskje akselerasjon, mens F1 er bedre på bremsing og svinging?

Re: 5:19.546 [Re: skubisan] #2495554 04/07/2018 11:08
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
G
GardS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
Samme konsern, fikk nylig en annen rekord også: 7.57.148. Dette er vel kanskje de to viktigste banerekordene i verden.

https://www.youtube.com/watch?v=xL2g9E_X_Lc


Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: 5:19.546 [Re: GardS] #2495557 04/07/2018 11:10
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Nå fikk jeg enda mer lyst på en sånn...

Soundracer <klikketi-klikk>

Re: 5:19.546 [Re: skubisan] #2495583 04/07/2018 12:44
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 1,198
EiW Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 1,198
Jepp, det var derfor jeg spurte.

Re: 5:19.546 [Re: skubisan] #2495638 04/07/2018 18:39
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Syk runde av en syk bil. Tror uansett ikke dagens F1-biler hadde hatt særlig problem med å slå den rekorden der, spesielt ikke om de fikk frie tøyler til å gi blanke f*** i F1-reglementet, på samme måte Porsche har gitt blanke i WEC-reglementet når de er ute og shower med 919'en på SPA og Nordsløyfa.

Sist en "moderne" F1-bil kjørte Nordsløyfa var vel når Nick Heidfeld kjørte en Suber F1 rundt der i 2007 som publikumsunderholdning. Da kjørte han "hele runden", inkludert F1-sløyfa på 8:34. Banerekorden for F1-sløyfa er 1:30. Om du (rimelig konservativt) trekker 1:30 fra totaltiden, brukte Heidfeld ca 7min på Nordsløyfe-runden. Så ca 7min er altså tiden en 11 år gammel F1-bil brukte på å "cruise" rundt.

Hadde Heidfeld fått lov til å gi jernet, med full motoreffekt og optimale dekk i 2007, tror jeg 5:19 kunne blitt slått den gang. Lar man en 2018 F1-bil/fører få lov til å gi jernet rundt der i dag, med kvalik-effekt på motoren, så tror jeg 5:19 ryker med god margin. Og lar man bilen i tillegg kjøre utenfor F1-reglementet, ved å eksempelvis fjerne vekt, øke effekt ytterligere, kjøre "ulovlige" aero-bits osv, så tror jeg 5:19 ryker med enda bedre margin.

https://www.youtube.com/watch?v=TA2yYohW1Vs

Redigert av vviz; 04/07/2018 18:40.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: 5:19.546 [Re: skubisan] #2495643 04/07/2018 19:18
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
K
knutspeed Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
Tja...en lukket sports prototype har potensiale for mye mindre drag og mer marktrykk enn F1. Fra epoken hvor Bellof satt forrige runderekord, var Gruppe C-bilene faretuende nær å banke F1 på rundetid over alt. Eksempelvis var kvaltiden til Jaguar på Silverstone rundt 4. Plass i F1 samme år.

Uansett er det mye teknologi som gjør denne rekorden mindre imponerende enn det Bellof fikk til. Han hadde langt nær så mye hest, moment, bremser, dekk og marktrykk, og det var ikke et rekordforsøk, men en vanlig race weekend.

Gamle 956-Porsche var også som en grillbakke å regne i stivhet og kollisjonssikkerhet sammenliknet med 919.

Bellof var også på grensen til spik, spenna gæærn, "an accident waiting to happen" - og det skjedde jo dessverre litt senere, i samme bil.

FIA har alltid beskyttet F1. Selv om det er det ypperste av teknologi, og idiotisk kostbart, så er det nok mye i de gamle tankene i Formula None som ville ha gjort bilene så raske at mennesker ikke ville klare å utnytte de fullstendig.

For nerdene, prøv å finne "In car 956" - nær sagt alle de virkelig utfordrende banene fra innsiden en gang på 80-tallet.

Re: 5:19.546 [Re: knutspeed] #2495688 04/07/2018 21:44
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Sitat: knutspeed
Tja...en lukket sports prototype har potensiale for mye mindre drag og mer marktrykk enn F1.


I teorien ja. En lukket cockpit har potensial til å kutte gjennom lufta vesentlig mer effektivt enn en bil som bygges med åpen cockpit for F1 sitt regelverk. I praksis derimot, så er ikke F1 vs WEC en sammenligning mellom åpen og lukket cockpit. Det er en sammenligning mellom potensialet som er tilgjengelig innenfor de respektive tekniske reglementene av WEC og F1. Og innenfor de reglementene, ser F1 ut til å ha ett solid overtak hva gjelder hastighet rundt "normale" racerbaner.

I 2017 satte Toyota WEC speed trap rekord på SPA med 320.6 km/t. Samme år var raskeste speed trap måling på F1-løpet 324.3km/t satt av Force India. Så om LMP1 potensielt har lavere drag, noe de trolig har, på grunn av langt lavere downforce, så ser allikevel F1 ut til å holde ett bedre power/drag forhold enn LMP1.

Sammenligner man 2017 rundetidene på SPA, så var beste rundetider 1:57.722 (LMP1 - Porsche 919) mot 1:46.577 (F1 - Mercedes). 11.145s favør F1. Topphastighet mellom disse klassene i løpet er rimelig lik (Mercedes sin topphastighet var ikke like høy som Force India). Siden SPA også er en meget rask bane med få start/stopp-svinger, antar jeg forskjeller i brems/aksellerasjon er av mindre effekt på denne banen enn mange andre, og at majoriteten av de over 11s raskere rundetid på F1-bilene, derfor skyldes downforce som ganske klart overgår WEC sin. Forskjellen i rundetid på ca 11s er også ganske lik om man ser på kvalifiseringsrundene mellom WEC og F1.


Sitat: knutspeed

Uansett er det mye teknologi som gjør denne rekorden mindre imponerende enn det Bellof fikk til. Han hadde langt nær så mye hest, moment, bremser, dekk og marktrykk, og det var ikke et rekordforsøk, men en vanlig race weekend.


Enig i det. Å sette rekord på racerbaner i dag er mer en konkurranse mellom ingeniører enn mennesker. Man husker rekordbiler, man husker ikke hvem som kjørte de.

Sitat: knutspeed

FIA har alltid beskyttet F1. Selv om det er det ypperste av teknologi, og idiotisk kostbart, så er det nok mye i de gamle tankene i Formula None som ville ha gjort bilene så raske at mennesker ikke ville klare å utnytte de fullstendig.


Hverken WEC eller F1 er i nærheten av potensialet. De har regelverk som forsøker å gi spennende racing, med sikkerhetsmarginer som kan tolereres, begrenset av de racerbanene som eksisterer. Det ville vært veldig lett å gjøre en F1-bil vesentlig raskere, ved å fjerne ett par "kunstige barrierer" som er satt for å holde hastighet/kostnader nede, og sikkerheten tolererbar:

- Fjern begrensninger på fuel flow og Kilojoules som kan regenereres/brukes
- Fjern begrensningen om maks 3 motorenheter per sesong
- Fjern begrensningen om plassering av eksosutgangene

Tilsvarende kunne man fortsette å gjøre de raskere, trolig helt opp i det latterlige, om man fjernet en håndfull forbud som har kommet mot tidligere innovasjoner relatert til aerodynamikk

- Aktiv (bevegelig) aerodynamikk
- Aktiv demping
- Gulv skal være "flate" under
- Forsegling av sidene på gulvet
- Aktiv generering av undertrykk under gulvet

Men begynner man å tillate dette, så er det ikke lenger F1. På samme måte som 919's rekordforsøk på Nordschleife (eller SPA), ikke er WEC eller LMP1. Den er ikke lenger en sanksjonert prototype (LMP), bare en prototype. Man kunne fritatt en F1-bil fra en del restriksjoner, og jeg tror den hadde gruset 919's rekorder på både SPA og Nordschleife. Men hva så? Det ville ikke vært en F1-bil, det ville bare vært en prototype. Og hvis målet er å kjøre raskest mulig rundt en gitt racerbane med en prototype, så bør man trolig ikke ta utgangspunkt i hverken F1 eller WEC sitt regelverk når man starter å designe bilen.

EDIT:
Her er Adrian Newey's forslag til hvordan en prototype uten tekniske restriksjoner skulle kunne tenkes å se: https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Bull_X2010

Redigert av vviz; 04/07/2018 21:49.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: 5:19.546 [Re: vviz] #2495715 05/07/2018 06:54
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
K
knutspeed Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
Enig i det du sier - dagens F1 vs WEC er jo ingen match. Men om man skulle bygget en prototype fra scratch for å lage en så rask bil som mulig, så hadde den hatt både cockpit og hjul dekket. Ville nok endt opp med noe a la VWs Pikes Peak El-monster med litt mer avslappede vinger ICON_SMILE

Re: 5:19.546 [Re: skubisan] #2495732 05/07/2018 07:20
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737

Re: 5:19.546 [Re: -Jan] #2495746 05/07/2018 08:14
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532

Sensorer i dekkene som oppdager punkteringer lenge før de inntreffer... Da snakker vi.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support